Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 11/2025 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 11/2025 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W listopadowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Polskie Linie Lotnicze LOT w perspektywie do 2032 r. – Marek Niechciał
W ostatnim czasie prezes zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT Michał Fijoł w kilku publicznych wystąpieniach przedstawił perspektywy rozwoju naszego narodowego przewoźnika, który za kilka lat będzie świętować swoje 100-lecie (2029 r.) a w 2032 r. powinien zostać największym użytkownikiem Centralnego Portu Komunikacyjnego z nawet 20 mln pasażerów.

Rosja robi śmigłowiec armijny nowej generacji – Piotr Butowski
Wiadomości o stanie nowych rosyjskich programów w lotnictwie wojskowym są obecnie bardzo skąpe, a właściwie żadne. Tym ciekawsza jest informacja zawarta w opublikowanym niedawno sprawozdaniu rocznym radarowego biura konstrukcyjnego Fazotron-NIIR za rok 2024, która świadczy o tym, że Rosja uruchomiła program śmigłowca bojowego nowej generacji. Wśród zadań firmy na rok 2025 wymieniono opracowanie pokładowego systemu radiolokacyjnego dla perspektywicznego kompleksu lotniczego lotnictwa armijnego (PAK AA), PAK AA to rosyjski skrót od Perspektiwnyj Awiacjonnyj Kompleks Armiejskoj Awiacji, podobnie do wcześniejszego myśliwca PAK FA, bombowca PAK DA i innych.

Nowości programu PAK DA – Piotr Butowski
W Rosji trwają prace nad strategicznym samolotem bombowym nowej generacji PAK DA (Perspektiwnyj Awiacjonnyj Kompleks Dalniej Awiacji; izdielije, produkt 80) i pojawia się więcej informacji o jego możliwościach, w szczególności o jego lotniczych środkach bojowych. Najciekawsze jest planowane uzbrojenie bombowców PAK DA w pociski powietrze-powietrze bardzo dużego zasięgu.

70. rocznica wejścia do służby bombowców Boeing B-52 Stratofortress (1) – Paweł Henski
W czerwcu 2025 r. minęło 70 lat od czasu, gdy strategiczny samolot bombowy Boeing B-52 Stratofortress wszedł na wyposażenie sił powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF). Realizowana jedynie przez dziewięć lat produkcja bombowców tego typu dała, łącznie z dwoma prototypami, 744 egzemplarze. Strategiczny samolot bombowy B-52 był budowany w ośmiu wersjach produkcyjnych. Najwięcej - 193 egzemplarze - wykonano w wersji B-52G. Obecnie USAF mają w służbie 76 bombowców B-52H, które pozostaną w użyciu jeszcze przez wiele lat.

Polskie lotnictwo wojskowe 1945-2025 (1) – Jerzy Gruszczyński, Jacek Fiszer
Podstawowym zadaniem Sił Zbrojnych RP jest ochrona niepodległości państwa i niepodzielności jego terytorium oraz zapewnienie bezpieczeństwa i nienaruszalności jego granic. Siły Powietrzne funkcjonują w ramach narodowego systemu obrony, który jest zintegrowany z systemem sojuszniczym (NATO) i właściwymi europejskimi systemami cywilno-wojskowymi. Składają się z trzech komponentów: Wojsk Lotniczych, Wojsk Obrony Przeciwlotniczej oraz Wojsk Radiotechnicznych. Głównym zadaniem Sił Powietrznych jest utrzymanie odpowiedniego stopnia kontroli przestrzeni powietrznej państwa, a w razie potrzeby jej obrona. Do zadań Wojsk Lotniczych należy ponadto wsparcie Wojsk Lądowych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych, rozpoznanie, przewóz ludzi i ładunków, ewakuacja medyczna, poszukiwanie i ratownictwo oraz szkolenie personelu latającego.

Transport lotniczy w 2024 r. – Jerzy Liwiński
W ub. roku linie lotnicze na świecie przewiozły 4,8 mld pasażerów i 63 mln ton ładunków. Samoloty komunikacyjne wykonały 37,4 mln rejsów (+5%), zużywając przy tym 376 mld litrów paliwa, o wartości 261 mld USD. Największe przewozy pasażerskie zrealizowały: American Airlines (226 mln pas.), Delta Air Lines i Ryanair, a cargo: FedEx Express (18 mld tkm), Qatar Airways i UPS Airlines. W rankingu Skytrax za linię lotniczą roku uznano Qatar Airways, a na podium znalazły się Singapore Airlines i tajwańskie Cathay Pacific Airways. Najpunktualniejszymi liniami na świecie były Aeromexico, a w Europie Iberia Express. Linie wygenerowały przychody finansowe w wysokości 966 mld USD i zysk netto 32,4 mld USD.

Co Rosja wysyła w kosmos? – Waldemar Zwierzchlejski
W czasach ZSRR, wysyłane w kosmos satelity, jedynie z rzadka miały podane publicznie prawdziwe nazwy, czy przeznaczenie. Oczywiście loty załogowe miały niższy stopień tajności, zatem po starcie dowiadywaliśmy się, kto poleciał i w jakim statku. Ale jeżeli celem była stacja wojskowa, a celem misji zwiad orbitalny, to i tak dowiadywaliśmy się jedynie, że załoga poleciała na kolejną stację Salut (choć stacje wojskowe nosiły nazwę Ałmaz), celem kontynuowania badań naukowych. W przypadku satelitów cywilnych, naukowych, czy sond międzyplanetarnych, informacje te były upubliczniane, aczkolwiek, jeżeli sondy takiej nie udało się umieścić na właściwej trajektorii, dostawała ona nazwę Kosmos z kolejnym numerem.

Zanim pojawił się Messerschmitt Bf 109… Niemieckie lotnictwo myśliwskie w okresie międzywojennym (6) – Marek J. Murawski
Tymczasem republikanie nie czekali bezczynnie na rozpoczęcie planowanej na 18 grudnia 1937 r. ofensywy nacjonalistów na Madryt i w nocy z 15 na 16 grudnia 1937 r. sami rozpoczęli ofensywę w rejonie Teruel okrążając miasto i jego garnizon. Generał Franco zmuszony został do odwołania planowanej ofensywy i przerzucenia sił pod Teruel. Działania na ziemi, jak również w powietrzu poważnie ograniczały warunki atmosferyczne, obfite opady śniegu i temperatura która utrzymywała się w granicach -10°C, a w nocy spadała nawet do -18°C. Zmusiło to mechaników J/88 do całonocnego czuwania i uruchamiania silników samolotów na kilka minut w godzinnych odstępach.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Krzysztof Pogonowski
• Sikorsky przekształca Black Hawk w U-Hawk – bojowy, autonomiczny system bezzałogowy – Jerzy Gruszczyński

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem listopadowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: https://zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony