ICAO wycofuje zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa po skandalu z fałszowaniem licencji w Pakistanie
Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) potwierdziła, że Urząd Lotnictwa Cywilnego Pakistanu rozwiązał problem bezpieczeństwa, który wynikał ze skandalu z 2020 r. dotyczącego fałszywych licencji pilota.
4 stycznia 2022 r., w liście do Khana Murtazy, dyrektora generalnego pakistańskiego CAA, ICAO ujawniła wnioski z 10-dniowego audytu bezpieczeństwa przeprowadzonego w grudniu 2021 r. Organ potwierdził, że jego komisja zatwierdzająca dokonała przeglądu działań podjętych przez Pakistan w celu rozwiązania istotnego problemu dotyczącego bezpieczeństwa (SCC).
„Chcę odnieść się do istotnego problemu dotyczącego bezpieczeństwa (SSC/PEL-01/09-2020/PAK), który został przedstawiony Pakistanowi w dniu 18 września 2020 r., a także do ciągłego monitorowania Universal Safety Oversight Audit Program (USOAP) (CMA). Audyt został przeprowadzony przez zespół ICAO w Pakistanie od 29 listopada do 10 grudnia 2021 r.”.
W piśmie czytamy dalej: „Podczas audytu komisja dokonała przeglądu podjętych działań naprawczych i powiązanych dowodów przedstawionych przez Pakistan w celu zwrócenia się do SSC w sprawie systemu licencjonowania, w szczególności w odniesieniu do egzaminów przeprowadzanych przez CAA oraz przez delegowane lub wyznaczone organizacje szkoleniowe przed wydaniem licencji i uprawnień.”
ICAO ustaliło, że działania podjęte przez pakistański CAA pomyślnie rozwiązały wydany SCC.
List kończy się następująco: „Zgodnie z procesem USOAP SSC, [...] Komitet Walidacyjny ICAO SSC dokonał przeglądu działań i odpowiednich dowodów zatwierdzonych w Pakistanie. Komitet ustalił, że działania podjęte przez Pakistan z powodzeniem rozwiązały SSC”.
Po pomyślnym przejściu audytu bezpieczeństwa ICAO i rozwiązaniu obaw wynikających ze skandalu z fałszowaniem licencji, pakistański CAA dał nadzieję dla miejscowych linii lotniczych na odzyskanie zezwolenia na loty do Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i krajów europejskich.
Skandal z licencją pilota wybuchł po dochodzeniu pakistańskiego CAA, w którym lokalny organ lotniczy podejrzewał, że 262 z 860 aktywnych pilotów pakistańskich oszukiwało podczas obowiązkowych egzaminów i nie uczestniczyło w nich. Ta niepokojąca informacja pojawiła się po wstępnym raporcie z katastrofy rejsu PK8303, w której 22 maja 2020 r., zginęło 97 osób. Winą za wypadek obarczono załogę i kontrolerów ruchu lotniczego.
We wrześniu 2020 r., po ujawnieniu skandalu ICAO doradziła Pakistanowi podjęcie natychmiastowych działań i zaprzestanie wydawania nowych licencji.
Czytaj również:
Raport: niedbałość pilotów przyczyną katastrofy w Karaczi
Pakistańskie linie lotnicze uziemią 150 pilotów w ramach śledztwa ws. ich licencji
Zakaz lotów linii PIA na teren Stanów Zjednoczonych
Pakistan: po skandalu państwowe linie lotnicze zwalniają kolejnych pracowników
180 pilotów PIA wraca do latania, ale 50 innych zamieszanych jest w fałszerstwa
Linie PIA nie mogą wykonywać lotów do państw członkowskich UE
Komentarze