Galileo OSNMA, doczekało się uruchomienia 24 lipca 2025 roku!
W dwóch zdaniach, dzięki OSNMA, będzie można wykryć, czy odbierany sygnał satelitarny jest wiarygodny i pochodzi z oryginalnego źródła. Tym samym będzie można wykryć, czy jesteśmy ofiarami ataku GNSS spoofingu. To ważny krok w kierunku podniesienia bezpieczeństwa systemów GNSS, choć OSNMA nie zabezpiecza przed atakami jammingowymi, czyli zagłuszaniem sygnałów.
24 lipca 2025 r., uruchomiona została Galileo OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication), funkcja uwierzytelniania danych, zapewniająca użytkownikom Galileo Open Service jednoznaczne informacje o położeniu, prędkości i czasie.
Zakłócenia GNSS (jamming i spoofing) zdarzają się coraz częściej. I choć nie istnieją pewne metody zabezpieczenia się przed atakami, to OSNMA wprowadza możliwość weryfikacji, czy odbierany sygnał satelitarny jest autentyczny (prawdziwy) czy podrobiony.
Uwierzytelnianie wiadomości nawigacyjnych Galileo Open Service, czyli OSNMA, to nowy mechanizm, który pozwala użytkownikom Galileo Open Service zweryfikować autentyczność informacji GNSS. Jest on dostępny od 24 lipca 2025 roku.
„Dzięki OSNMA zwiększamy pewność, że dane otrzymywane przez użytkowników rzeczywiście pochodzą z Galileo i nie zostały zmodyfikowane” lub podrobione – powiedział Rodrigo da Costa, dyrektor wykonawczy EUSPA. O ile OSNMA zwiększa zdolność wykrywania zdarzeń spoofingowych, to nie zapobiega ich wystąpieniu i nie chroni przed zagłuszaniem (jammingiem).
„Niemniej jednak, OSNMA to dodatkowa warstwa umożliwiająca użytkownikom być o krok przed hakerami” – dodaje da Costa. Galileo to pierwszy system GNSS na świecie, który oferuje ochronę przed atakami spoofingowymi .
Wykorzystując uprzednio zarezerwowane pola w protokole, OSNMA nie wprowadza żadnej nakładki do systemu, dzięki czemu wydajność nawigacji systemu operacyjnego pozostaje niezmienna. Gdy odbiorniki obsługujące OSNMA odbierają sygnały, mogą dekodować dane kryptograficzne i dzięki uprzednio pobranemu kluczowi publicznemu, weryfikować autentyczność danych o położeniu i czasie.
Ponieważ OSNMA jest transmitowany w sygnale Galileo Open Service, który jest już używany w większości urządzeń, odbiorniki muszą jedynie zaimplementować protokół i pobrać certyfikowane klucze publiczne ze strony internetowej Europejskiego Centrum Usług GNSS (GSC).
Usługa nie wymaga przechowywania i zarządzania kluczami tajnymi po stronie użytkownika, co ułatwia jej wdrażanie. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w OSNMA Receiver Guidelines.
Dla segmentów, które opierają się na dokładnych informacjach o położeniu – motoryzacji, synchronizacji czasu, sektorów: morskiego, lotniczego i dronowego – to prawdziwy przełom, czytamy na stronie EUSPA.
„Interesariusze jasno wyrazili potrzebę bardziej niezawodnych usług GNSS” – podsumowuje da Costa. „Galileo OSNMA zapewnia tę niezawodność, a tym samym zwiększa bezpieczeństwo rozwiązań w zakresie pozycjonowania i pomiaru czasu”, dodał.
OSNMA będzie dostarczany przez EUSPA, która jest dostawcą usług Galileo.
Następujące dokumenty referencyjne OSNMA zostały opublikowane w Bibliotece Elektronicznej portalu internetowego GSC:
Dokument Galileo OSNMA Service Definition Document (SDD) zawiera definicję Usługi Początkowej Galileo OSNMA oraz deklarowaną wydajność .
Dokument Galileo OSNMA Signal in Space (SIS) Interface Control Document (ICD) zawiera opis komunikatów Galileo OSNMA nadawanych przez satelity Galileo.
Galileo OSNMA Receiver Guidelines zawierają instrukcje dotyczące implementacji funkcjonalności OSNMA w segmencie użytkownika, niezbędne do zapewnienia procesu uwierzytelniania od początku do końca.
Dokument Galileo OSNMA Internet Data Distribution Interface Control Document (ICD) dostarcza użytkownikom informacje wymagane do uzyskania dostępu i pobrania danych kryptograficznych OSNMA.
Więcej informacji można znaleźć w aktualnościach.
Galileo to globalny system nawigacji satelitarnej (GNSS) UE, który zapewnia informacje nawigacyjne, pozycjonujące i synchronizujące. Z Galileo korzysta już ponad 4 mld użytkowników.
Program Galileo jest własnością UE, a EUSPA odpowiada za zarządzanie operacyjne usługami, zapewniając ich świadczenie z określoną wydajnością i bez zakłóceń. Projekt i rozwój systemu Galileo zostały powierzone przez EUSPA Europejskiej Agencji Kosmicznej.
W artykule wykorzystano materiały ze strony http://www.euspa.europa.eu
Czytaj również:
Spokojnie, to może być tylko błędna interpretacja. Prośba o wypełnienie krótkiej ankiety
Sprawa dość poważna i coraz częściej powtarzająca się: Załogi tracą integralność danych GNSS. Wygląda to na inteligentny Spoofing
Wyniki ankiety: Zakłócenia systemu GNSS występowały co potwierdzają raporty załóg
Zakłócenia GNSS z wpływem na pojemność przestrzeni powietrznej - aktualizacja
Biuletyn EASA: Awarie i zakłócenia w globalnym systemie nawigacji satelitarnej
Współpraca EASA z IATA w celu przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa lotniczego wynikającym z fałszowania i zakłócania GNSS
Raportowanie zakłóceń sygnału GPS w ramach systemu zgłaszania zdarzeń lotniczych w ECCAIRS
Dziwne zachowanie drona podczas lotu? To może Jamming lub Spoofing GNSS, ale niekoniecznie
Wskazówki dla pilotów dotyczące łagodzenia skutków fałszowania sygnału GPS (spoofing)
GNSS jamming i spoofing niegroźny? Bo jeszcze nieglobalny. Mamy propozycję.
Quite an interesting spoofing incident



Komentarze