Wskazówki dla pilotów dotyczące łagodzenia skutków fałszowania sygnału GPS (spoofing)
2 września 2024 r., OPSGROUP opublikowała wskazówki dla załóg, dotyczące łagodzenia skutków fałszowania sygnału GPS (spoofing).
Aktualizacja 6 września: GPS SPOOFING FINAL REPORT
Aktualizacja: 4 września został opublikowany Technical Guide GPS Spoofing
Wytyczne, które zostały opracowane przez grupę roboczą ds. GPS Spoofing, zawierają:
- Działania właściwe dla danego regionu objętego GPS Spoofing
- Czynności przed, w trakcie i po wystąpieniu GPS Spoofing
- Przykładowy profil lotu w momencie pojawienia się GPS Spoofing
- Zbiór informacji na temat GPS Spoofing w formie listy kontrolnej
- Diagramy: Typical Flight Profile oraz GPS during Jamming & Spoofing
Pełny raport grupy roboczej dotyczący GPS Spoofing zostanie opublikowany 6 września 2024 r., a obecnie w linku pod tekstem dostępny jest fragment pełnego raportu oraz przewodnik techniczny (How/Why/Where, Safety Concerns, Impacts, and Recommendations).
Siedemnasto stronnicowe rekomendacje do pobrania: CREW Guidance for GPS Spoofing
Polecamy również pilotom GA.
Czytaj również:
Spokojnie, to może być tylko błędna interpretacja. Prośba o wypełnienie krótkiej ankiety
Sprawa dość poważna i coraz częściej powtarzająca się: Załogi tracą integralność danych GNSS. Wygląda to na inteligentny Spoofing
Wyniki ankiety: Zakłócenia systemu GNSS występowały co potwierdzają raporty załóg
Zakłócenia GNSS z wpływem na pojemność przestrzeni powietrznej - aktualizacja
Biuletyn EASA: Awarie i zakłócenia w globalnym systemie nawigacji satelitarnej
Współpraca EASA z IATA w celu przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa lotniczego wynikającym z fałszowania i zakłócania GNSS
Raportowanie zakłóceń sygnału GPS w ramach systemu zgłaszania zdarzeń lotniczych w ECCAIRS
400% wzrost incydentów związanych z GNSS Spoofing
GPS Spoofing i problemy podczas wlotu w przestrzeń powietrzną NAT HLA
Świat w chaosie: Serwisy do monitorowania zakłóceń GNSS w czasie (prawie) rzeczywistym
Komentarze