Przejdź do treści
Źródło artykułu

W wieku 92 lat zmarł Frank Robinson, założyciel Robinson Helicopter Company

Firma Robinson Helicopter Company poinformowała, iż 12 listopada 2022 r. w swoim domu w Rolling Hills w Kalifornii zmarł jej założyciel, Frank Robinson (92), który był jedną z najbardziej rozpoznawalnych osób w branży śmigłowcowej. Frank Robinson był pionierem, człowiekiem, którego nie interesowały nagrody ani pochwały, ale wizja, która na nowo zdefiniowała branżę i na zawsze zmieniła lotnictwo ogólne.

Robinson zostanie zapamiętany jako projektant i producent śmigłowców R22, R44 i R66. Popularne helikoptery, znane ze swojej prostoty i niezawodności, mają charakterystyczny profil i można je spotkać w każdym zakątku świata.

Fascynacja Robinsona helikopterami rozpoczęła się w 1939 r., gdy miał dziewięć lat i kiedy zobaczył w gazecie Seattle Post-Intelligencer zdjęcie Igora Sikorsky'ego unoszącego się nad helikopterem VS-300.

Robinson uzyskał tytuł BSME na Uniwersytecie Waszyngtońskim, a później uczęszczał do szkoły inżynierii lotniczej Wichita State University. Jego kariera rozpoczęła się pod koniec lat 50. w firmie Cessna i trwała przez lata 60., kiedy pracował dla wielu czołowych firm lotniczych, w tym Bell i Hughes. W 1973 r., w wieku czterdziestu trzech lat, nie mogąc zainteresować żadnego ze swoich pracodawców pomysłem na prosty, osobisty helikopter, zrezygnował z pracy w Hughes i w swoim domu w Palos Verdes w Kalifornii założył Robinson Helicopter Company.

Sześć lat później, przeciwstawiając się krytykom i pokonując ogromne przeszkody, Robinson otrzymał certyfikat FAA dla swojego dwumiejscowego śmigłowca R22 z napędem tłokowym. Nieznana wtedy firma dostarczyła swój pierwszy produkcyjny R22 w październiku 1979 r.

Do 1989 r. R22 zdobył przyczółek w lotnictwie ogólnym, przejmując wcześniej niewykorzystany rynek prywatnych konstrukcji tego typu.

Na początku lat 90., zdając sobie sprawę z potencjału lekkiego śmigłowca średniej wielkości, Robinson wprowadził czteromiejscowy R44 z napędem tłokowym. Zamówienia na ten model szybko się zwiększały, a firma stała się uznanym graczem w branży lotniczej. W 2010 r. Robinson ponownie rozszerzył swoją ofertę o pięciomiejscowy, napędzany turbiną R66. Nieugięta determinacja Robinsona przyniosła mu szacunek zarówno kolegów, jak i konkurentów.

W 2010 r., w wieku 80 lat Robinson przeszedł na emeryturę. Lista nagród i wyróżnień jakie uzyskał jest długa, a najbardziej godne uwagi to:

  • 2013      Daniel Guggenheim Medal – AHS International
  • 2011      Lifetime Aviation Engineering Award – Living Legends of Aviation
  • 2010      Cierve Lecturer – Royal Aeronautical Society
  • 2011      Inducted into the U.S. National Academy of Engineering
  • 2004      Howard Hughes Memorial Award – So. California Aeronautic Association
  • 2000      Named Laurels Hall of Fame Legend – Aviation Week & Space Technology
  • 1997      The Doolittle Award – Society of Experimental Test Pilots
  • 1992      Laurels Award – Aviation Week & Space Technology
  • 1991 & 1990      Igor I. Sikorsky International Trophy – American Helicopter Society

Aktualnie firmą zarządza syn Franka, Kurt Robinson. Do chwili obecnej na całym świecie użytkowanych jest ponad 13 tys. helikopterów marki Robinson.

Robinson R44 II

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony