II wrześniowe posiedzenie PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 226/16 (I, 12.02.2016 r., EPWA). Dotyczy: Obtarcia obu opon przedniego podwozia w trakcie wypychania ze stanowiska postojowego nr 9 samolotu Boeing B767-300. Informacja o zdarzeniu 226/16
• 236/15 (I, 23.02.2015 r., EPKK). Dotyczy: Zakłóceń GP ILS w trakcie podejścia samolotu Bombardier DHC-8-400 według procedury ILS RWY25. Informacja o zdarzeniu 236/15
• 340/15 (I, 01.03.2015 r., EPBC). Dotyczy: Odczepienia się gałki uchwytu zwalniania liny od linki mechanizmu zwalniającego, do której była zamocowana podczas próby wyczepienia. Informacja o zdarzeniu 340/15
• 488/10 (I, 05.06.2010 r., TMA EPKK). Dotyczy: Niebezpiecznego zbliżenia samolotu Boeing 757-200 z szybowcem SZD-51-1 Junior. Informacja o zdarzeniu 488/10
• 583/11 (W, 05.06.2011 r., EPRP). Dotyczy: Przeoczenia niezablokowania i samoczynnego wysunięcia hamulców aerodynamicznych po wyczepieniu szybowca SZD-42-2 Jantar 2B. Informacja o zdarzeniu 583/11
• 690/10 (W, 11.07.2010 r., EPBC). Dotyczy: Spóźnionego wyczepienia liny przez uczeń-pilot po ustaniu ciągu, które doprowadziło do zarzucenia liny wyciągarkowej na skrzydło szybowca SZD-51. Przyziemienie bez wyrównania z dużą prędkością zniżania.. Informacja o zdarzeniu 690/10
• 710/16 (I, 21.04.2016 r., EPWA). Dotyczy: Nieprawidłowego działania systemu sterowania oświetleniem nawigacyjnym na lotnisku EPWA. Informacja o zdarzeniu 710/16
• 739/10 (W, 26.07.2010 r., EPWK). Dotyczy: Samoistnego hamowania samolotu 3Xtrim w czasie dobiegu oraz wycieku paliwa. Informacja o zdarzeniu 739/10
• 967/16 (I, 17.05.2016 r., EPCD). Dotyczy: Poluzowania przewodu elektrycznego, powodującego brak napięcia na mikrowyłączniku sterowania klapami w kabinie samolotu Cessna 152. Informacja o zdarzeniu 967/16
• 1002/12 (W, 17.08.2012 r., lotnisko Słupsk Krępa). Dotyczy: Błędnej oceny wysokości podczas końcowego podejścia do lądowania szybowca SZD-50-3 Puchacz i zbyt późnego załamania toru lotu przed przyziemieniem. Informacja o zdarzeniu 1002/12
• 1047/12 (W, 24.08.2012 r., lądowisko Żar). Dotyczy: Podejścia do lądowania samolotu ultralekkiego Apollo Fox ze zbyt małą prędkością, w warunkach lądowania na lądowisku górskim. Informacja o zdarzeniu 1047/12
• 1067/15 (I, 17.06.2015 r., W trasie). Dotyczy: Utraty łączności na okres ok. 10 minut podczas zniżania do lądowania samolotu Embraer 175 przy korzystaniu z radiostacji pokładowej VHF1. Informacja o zdarzeniu 1067/15
• 1070/13 (W, 18.07.2013 r., Inowrocław). Dotyczy: Przeciągnięcia szybowca Phoebus podczas próby wykonania krążenia na małej wysokości po wyjściu na prostą do lądowania co doprowadziło do korkociągu i zderzenia z ziemią. Raport wstępny 1070/13
• 1106/13 (W, 22.07.2013 r., lądowisko Piotrków Kujawski). Dotyczy: Zbyt dalekiego planowania przyziemienia samolot EKOLOT JK-05 Junior w stosunku do panujących warunków atmosferycznych oraz spóźnionego podjęcia decyzji o odejściu na drugi krąg. Informacja o zdarzeniu 1106/13
• 1112/15 (I, 21.06.2015 r., EPWA). Dotyczy: Znaczącego obciążenia przepustowości łącza internetowego operatora na lotnisku EPWA. Informacja o zdarzeniu 1112/15
• 1945/16 (W, 04.08.2016 r., EPLU). Dotyczy: Błędu pilota polegającego na przyziemieniu szybowca SZD-51-1 Junior ze zwiększoną prędkością i przymkniętymi hamulcami aerodynamicznymi, bez zachowania równowagi poprzecznej. Informacja o zdarzeniu 1945/16
• 2081/14 (I, 21.11.2014 r., EPWA). Dotyczy: Ograniczeń w oprogramowaniu systemów pokładowych samolotów B787. Informacja o zdarzeniu 2081/14
• 2147/16 (I, 17.08.2016 r., EPBY). Dotyczy: Nierównomiernej pracy silnika samolotu Cessna 152 podczas wykonywania rozbiegu. Informacja o zdarzeniu 2147/16
• 2160/16 (W, 18.08.2016 r., EPLR). Dotyczy: Nieprawidłowego rozplanowania kręgu nadlotniskowego przez ucznia pilota. Spóźnionej reakcji instruktora nadzorującego lot szybowca SZD-9 Bis Bocian 1E na błąd popełniony przez ucznia-pilota. Informacja o zdarzeniu 2160/16
• 2256/15 (I, 21.10.2015 r., W trasie). Dotyczy: Usterki radiostacji pokładowych HF i/lub sprzęgacza antenowego w samolocie Boeing 787-800. Informacja o zdarzeniu 2256/15
• 2506/15 (I, 30.11.2015 r., EPWA). Dotyczy: Pojawienia się sygnalizacji usterki BRAKE SYSTEM INOP (WHEEL 4+8) podczas kołowania samolotu Boeing 787-800. Informacja o zdarzeniu 2506/15
Raporty z pozostałych posiedzeń PKBWL dostępne są tutaj
Komentarze