Przejdź do treści
Podsumowanie 2013 eoku
Źródło artykułu

Co przyniósł lotnictwu rok 2013?

Tak oto dobiegł końca rok 2013. Tradycyjnie jest to czas podsumowań i refleksji. Okres, w którym warto pochylić się nad wynikami swojej pracy i dokonać bilansu całorocznych dokonań, a także określić kierunki na nadchodzący rok. 

Jak co roku przypomnimy o ważnych dla lotnictwa wydarzeniach ostatnich 12 miesięcy, istotnych dla jego rozwoju, a czasami niestety go hamujących. Poniżej znajdziecie zestawienie najważniejszych - w subiektywnej ocenie Redakcji - wydarzeń, imprez oraz zmian, które miały miejsce w 2013 roku.

Lotnictwo ogólne

- Artur Kielak zaprezentował swój nowy projekt - grupę akrobacyjną Fundację Legendy Lotnictwa złożonej z samolotów XA-41 i TS-11, która także jest zaangażowana w odbudowę samolotu PZL P-11C;

- 6 kwietnia, podczas walnego zebrania Lotniczej Amatorskiej Federacji RP w wyniku głosowania  Organizacja przekształciła się w Aeroklub Rzeczypospolitej Polskiej;

- Ogromne kontrowersję wzbudziła decyzja IMGW o odmowie dzielenia się danymi radarowymi z portalem radareu.cz. Będąc pod ogromną presją opinii publicznej oraz internautów dyrekcja ostatecznie zmieniła swoją decyzję;

 - W maju Aeroklub Polski zmienił dotychczasową formę prawną „stowarzyszenia”, na „polski związek sportowy”;

- Zmiany personalne w PAŻP na stanowisku prezesa. Z końcem kwietnia Premier odwołał pełniącego tą funkcję Krzysztofa Banaszka, wyznaczając na pełniącego obowiązki Macieja Piotrowskiego. Po przeprowadzeniu konkursu w październiku stanowisko oficjalnie objął Krzysztof Kapis;

- Polski samolot odrzutowy Flaris Lar 1 wzbudził olbrzymie zainteresowanie na pokazach lotniczych podczas 50 International Paris Air Show Le Bourget. Firma Metal-Master, producent samolotu odrzutowego FLARIS LAR 1 znalazła się w gronie najbardziej przedsiębiorczych firm uzyskująctytuł „Lidera Przedsiębiorczości Roku 2013”;


Sylwia i Rafał Ładzińscy, pomysłodawcy Flaris LAR 1 podczas 50 International Paris Air Show Le Bourget

 
- W czerwcu Czytelnik zwrócił naszą uwagę na NOTAM dla EPKK, z którego wynikało, że lotnisko jest niedostępne dla General Aviation. O wyjaśnienie tego tematu poprosiliśmy władze Portu Lotniczego w Krakowie. Było to niestety kolejny przykład na przestrzeni ostatnich lat, że lotnictwo GA w Polsce jest traktowane po macoszemu;

- 31 sierpnia Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie obchodziło jubileusz 50-lecia. W ciągu dnia odbył się pokaz lotniczy w wykonaniu grup akrobacyjnych "Żelazny" oraz "Biało Czerwonych Iskier". W związku z obchodami 50 Urodziny Muzeum zorganizowało także niezwykłe spotkanie z generałem Mirosławem Hermaszewskim. Zachęcamy do obejrzenia fotogalerii z tego wydarzenia;


Obchody 50-lecia Muzeum Lotnictwa Polskiego, fot. Adam Wojnar

 - W sierpniu ukazała sie 3 edycja Atlasu Lotniczego 2013. 307 lotnisk i lądowisk zwizualizowanych szczegółowymi mapkami, esencja z przepisów poruszania się w polskiej przestrzeni powietrznej, kody QR z danymi teleadresowymi, intuicyjny system lokalizacji punktów geograficznych, podręczny format A5 to w telegraficznym skrócie, trzecie wydanie popularnej na rynku wydawniczym publikacji Polska Atlas Lotniczy 2013;


Polska Atlas Lotniczy 2013 wydawnictwo: dlapilota.pl

 

- Interesującą dyskusję na portalu dlapilota.pl wzbudził list otwarty Prezesa KTL AOPA Poland, Błażeja Krupy do środowiska lotniczego. Jego pełną treść znajdziesz tutaj;

- Klaudia Bułgakow - 31-letnia warszawianka wywalczyła w lipcu złoto podczas Paralotniowych Mistrzostw Świata w Bułgarii. W sierpniu odniosła kolejny sukces wygrywając zawody Pucharu Świata w Serbii. Klaudia w bieżącym roku wywalczyła także Tytuł Indywidualnej Mistrzyni Świata w paralotniarstwie w klasyfikacji kobiet;

 


Klaudia Bułgakow

- Za najbardziej spektakularne wydarzenie lotnicze w kraju można uznać międzynarodowe pokazy lotnicze Air Show 2013 w Radomiu, które obejrzało około 180 tysięcy ludzi. Dwudniowe radomskie Air Show to największa impreza lotnicza w Polsce. Na ziemi i w powietrzu zaprezentowało się ponad 200 statków powietrznych z 20 państw;


Patrouille Suisse, fot. Marcin Ziółek


Płyta lotniska podczas Air Show 2013, fot. Marcin Ziółek


- We wrześniu otrzymaliśmy sygnały od Czytelników o konieczności odbywania kontroli bezpieczeństwa przez pilotów GA na lotniskach komunikacyjnych. Z pytaniami na ten temat zwróciliśmy się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Odpowiedzi rozwiewające wątpliwości w tej kwestii znajdziesz tutaj;

- We wrześniu polska ekipa znokautowała resztę zawodników, obejmując prawie absolutne zwycięstwo podczas 21. Mistrzostw Świata w Lataniu Precyzyjnym;


Polska ekipa na podium podczas ERFC 2013 w Dubnicy

- W jesiennej ramówce TVN Turbo pojawiła się interesująca lotnicza propozycja. Program o tytule "Top Wings" przybliżał widzom polski świat lotnictwa. Dodatkowo każdy odcinek urozmaicały testy wybranych modeli samolotów, wizyty na polskich lotniskach czy ciekawostki przedstawiane przez miłośników zabytkowych maszyn. Ciekawa pozycja dla pasjonatów lotnictwa, jak również osób nie związanych na codzień z naszą piękną pasją;

- W październiku jako pierwsi w kraju poinformowaliśmy o planowanym na 2014 Red Bull Air Race, który po raz pierwszy zawita do Polski. Polska publiczność będzie miała okazję zobaczyć najlepszych pilotów świata wykonujących ewolucje wokół pylonów ponad wodami Zatoki Gdańskiej. Jesteśmy tym faktem bardzo podekscytowani i z pewnością będziemy informować na bieżąco o wszystkich szczegółach imprezy;


W ramach konferencji nad wodami Zatoki Gdańskiej w kilkuminutowym pokazie zaprezentował się weteran Red Bull Air Race, Węgier Peter Besenyei. Fot. Marcin Ziółek  

- W grudniu Aeroklub Polski, Fundacja „Smyki na Start” i Politechnika Warszawska podpisały formalne porozumienie, mające na celu włączenie sportu szybowcowego do grona dyscyplin na „The World Games – Wrocław 2017″. „The World Games” (TWG) zwane również Igrzyskami Sportów Nieolimpijskich to rozgrywana od 1981 międzynarodowa impreza, organizowana w rok po letnich igrzyskach olimpijskich przez International World Games Association (IWGA) pod patronatem Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego (MKOl);

- Mijający rok był znaczący dla Sebastiana Kawy. 2013 rozpoczął od obronienia tytułu Mistrza Świata w klasie Standard w Argentynie, w czerwcu zwyciężył 17. Szybowcowe Mistrzostwa Europy we Francji, niecały miesiąć później zostając Szybowcowym Mistrzem Europy w klasie Standard. W listopadzie Monitor Polski poinformował, iż Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 czerwca 2013 Sebastian Kawa został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Po imponującym roku pełnym sukcesów sportowych Sebastian przeleciał nad Annapurną w ramach pionierskiego projektu Himalaya Gliding Project;
 


Sebastian Kawa podczas lotu nad Himalajami

- Wymieniając szybowcowe sukcesy Polaków w bieżącym roku, należy pamiętać o spektakularnym sukcesie Polaków podczas Mistrzostw Europy w Ostrowie Wielkopolskim, gdzie poza Sebastianem Kawą tytuły wywalczyło jeszcze czterech naszych szybowników: w klasie Standard – Łukasz Wójcik (miejsce drugie) i Paweł Wojciechowski (miejsce trzecie) oraz w klasie Club –  Jakub Barszcz (miejsce drugie) i Łukasz Błaszczyk (miejsce trzecie);

- Podsumowując 2013 rok był jednym z najlepszych sezonów w polskim lotnictwie od ponad dekady. Reprezentanci Kadr Narodowych w sportach lotniczych sięgnęli aż po 22 krążki mistrzostw świata, w tym wywalczyli 11 tytułów Mistrzów Świata, 5 tytułów Wicemistrzów Świata  i 6 tytułów Drugich Wicemistrzów Świata;

Wspomnienie o tych, którzy odeszli w 2013 roku. Niektórzy z nich odeszli przedwcześnie tragicznym zrządzeniem losu. Każda z tragedii, której towarzyszyło odejście bliskich, miała swoją własną historię. Nie zapomnijmy Tych, którzy byli bliscy sercom lotników...


Lotnictwo komunikacyjne


- W styczniu wstrzymano eksploatację 50 samolotów B787, w tym dwóch należących do LOT. Był to efekt problemów z wadliwymi akumulatorami maszyn. LOT z powodu uziemienia B787 musiał tymczasowo wyleasingować do obsługi tras transatlantyckich trzy samoloty: Boeing 777, Boeing 767 oraz Airbus 330. Dreamlinery LOT ponownie wróciły do wykonywania rejsów 1 czerwca br. Obecnie w barwach polskiego przewoźnika latają 4 dreamlinery. Jak do tej pory PLL LOT nie otrzymały od Boeinga odszkodowania z powodu uziemionych Boeingów 787 Dreamliner, mimo, że Boeing poinformował już o wypłaceniu odszkodowania z tego tytułu;


B 787, źródło: sky-watcher.pl

- 30 września  w Modlinie wylądował pierwszy od ponad 9 miesięcy rozkładowy samolot linii Ryanair. Przypomnijmy, iż lotnisko w Modlinie zostało zamknięte 22 grudnia 2012 r., tuż przed zeszłorocznymi Świętami Bożego Narodzenia. Głównym tego powodem były widoczne pęknięcia i kruszenie się fragmentów drogi startowej. Władze lotniska w Modlinie niejednokrotnie podkreślały, iż czas kiedy lotnisko było wyłączone z użytku został wykorzystany na modernizację obiektu oraz wykonanie udogodnień, które mają podnieść poziom obsługi pasażerów. Najważniejszą jednak inwestycją było zamontowanie systemu ILS CAT I, dzięki któremu mniej lotów ma być przekierowywanych na stołeczne Okęcie;

- W listopadzie Komisja Europejska wszczęła szczegółowe postępowanie, aby ocenić, czy przyznanie spółce LOT 804 mln zł (około 200 mln euro) pomocy restrukturyzacyjnej były zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Komisja obawia się przede wszystkim, że prognozy dotyczące długoterminowej rentowności spółki mogą być nierealistyczne i że zaproponowane ograniczenie zdolności przewozowych może nie wystarczyć, aby zrekompensować zakłócenia konkurencji.

 
Prawodawstwo 

Rok 2013 był obfity pod względem legislacyjnym (przy czym nie odważyliśmy się komentować jakości zmian). Poniżej prezentujemy wybrane zmiany przepisów, które z punktu widzenia Redakcji rzeczywiście wpływają na funkcjnowanie lotnictwa w kraju:

ULC: Rozporządzenie dot. prawa lotniczego (lotnictwo sportowe i amatorskie);

Rozporządzenie w sprawie przepisów dotyczących statków powietrznych kategorii specjalnej;

Rozporządzenie MTBiGM ws. licencji i świadectw kwalifikacji służb ruchu lotniczego;

Rozporządzenie MTBiGM ws. ewidencji lądowisk;

Rozporządzenie MTBiGM ws. osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego;

Rozporządzenie MTBiGM ws. ewidencji pokładowych i osobistych nadajników sygnału niebezpieczeństwa;

Rozporządzenie MTBiGM ws. działalności szkoleniowej personelu lotniczego;

Rozporządzenie MTBiGM ws. wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk certyfikowanych;

Rozporządzenie MTBiGM ws. lotów próbnych i akrobacyjnych oraz pokazów lotniczych;

Rozporządzenie MTBiGM ws. sposobu wyznaczania instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej;

Komunikat dla mechaników posiadających licencje Part-66 oraz licencje krajowe MML;

Rozporządzenie MTBiGM w sprawie licencjonowania personelu lotniczego;

Rozporządzenie ws. wymagań dla lotnisk użytku publicznego;

Nowe rozporządzenie MTBiGM ws. kosztów związanych z obsługą lotów zwolnionych z opłat nawigacyjnych;

Rozporządzenie MTBiGM ws. klasyfikacji statków powietrznych;

Rozporządzenie MTBiGM ws. wymagań technicznych i eksploatacyjnych w stosunku do lotnisk;

Rozporządzenie MTBiGM ws. klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk;

Rozporządzenie MTBiGM ws. wymagań dla lotnisk użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji;

Rozporządzenie MTBiGM ws. opłat lotniskowych;

Rozporządzenie dotyczące rejestru cywilnych statków powietrznych;

Rozporządzenie dotyczące zezwoleń związanych z przewozem lotniczym;

- W dniu 25 sierpnia 2013 roku weszło w życie Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 800/2013 z dnia 14 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008. Rozporządzenie to wprowadza zmiany w zakresie treści rozporządzenia 965/2012, jego Załączników I-V oraz wprowadza 2 nowe załączniki VI (Part-NCC Operacje niezarobkowe wykonywane przy użyciu skomplikowanych statków powietrznych z napędem silnikowym) i Załącznik VII (Part-NCO Operacje niezarobkowe wykonywane przy użyciu statków powietrznych innych niż skomplikowane statki powietrzne z napędem silnikowym).

 

Ocenę, w jaki sposób powyższe wydarzenia wpłynęły na całokształt i rozwój lotnictwa w Polsce pozostawiamy tradycyjnie Czytelnikom. 


Wszystkiego dobrego w Nowym Roku!
Redakcja dlapilota.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony