Przejdź do treści
paragraf
Źródło artykułu

Rozporządzenie MTBiGM ws. sposobu wyznaczania instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej

Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że w dniu 28 maja 2013 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 14 maja 2013 roku w sprawie sposobu wyznaczania instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej (Dz. U. z 2013 r., poz. 608).

Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego określonego w art. 128 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze. Jest ono jednym z instrumentów prawnych zapewniających bezpieczną żeglugę powietrzną w polskiej przestrzeni powietrznej i wdraża przepisy z obszaru Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES).

Dokument został opracowany w oparciu o przepisy Unii Europejskiej oraz zebrane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego doświadczenia w zakresie wyznaczania instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej z uwzględnieniem rozwoju rynku usług w zakresie służb żeglugi powietrznej. 

Opublikowane 27 maja 2013 roku rozporządzenie określa procedurę wyznaczania instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej. Przez służby żeglugi powietrznej rozumie się, zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 549/2004, służby ruchu lotniczego, służby łączności, nawigacji i dozorowania, służby meteorologiczne dla żeglugi powietrznej oraz służby informacji lotniczej.

Zasadnicza zmiana w stosunku do wcześniej obowiązujących przepisów dotyczy fakultatywnego wyznaczania instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej w zakresie służb meteorologicznych. Wynika ona z regulacji zawartej w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej przewidującej, że wyznaczenie instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w zakresie służby meteorologicznej (MET) jest fakultatywne, a decyzja w tym przedmiocie może być podjęta w każdym czasie jako autonomiczne rozstrzygnięcie Państwa członkowskiego.

Jednocześnie w przypadku podjęcia przez ministra właściwego do spraw transportu decyzji o potrzebie wyznaczenia instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w zakresie służby meteorologicznej (MET) - winien on określić struktury przestrzeni powietrznej i rodzaj danych meteorologicznych, dla których dostarczenia wymagane będzie uzyskanie wyznaczenia. 

Ponadto przepisy rozporządzenia w sprawie sposobu wyznaczania instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej wskazują, że minister właściwy do spraw transportu wyznacza instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej, o której mowa w art. 8 ww. rozporządzenia (WE) nr 550/2004, niezależnie od tego, w którym państwie członkowskim Unii Europejskiej przeprowadzono jej certyfikację, i dopełnia obowiązku informacyjnego określonego w art. 8 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 550/2004. Jednocześnie, ww. rozporządzenie określa wymagania dotyczące wniosków składanych w postępowaniu o wyznaczenie instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej, oraz tryb opiniowania takich wniosków przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Ministra Obrony Narodowej. 

 

Link do strony Rządowego Centrum Legislacji z tekstem rozporządzenia

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony