Przejdź do treści
Cessna 208B - samolot testowy Xwing w locie (fot. Xwing)
Źródło artykułu

Xwing opracuje autonomiczny samolot dla Sił Powietrznych USA

Xwing, amerykański startup pracujący nad autonomicznymi systemami lotu, wygrał kontrakt na opracowanie dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) wojskowych zastosowań swojej technologii w przewozie ładunków drogą lotniczą.

Kontrakt Phase II Small Business Innovation Research (SBIR) był częścią programu AFWERX Prime Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Rozpoczęty w 2020 r. program AFWERX Prime ma na celu identyfikację obiecujących technologii podwójnego zastosowania i przyspieszenie ich rozwoju poprzez wykorzystanie możliwości i zasobów armii USA.

W tym konkretnym przypadku Xwing będzie testować zdalnie sterowane samoloty zdolne do latania w nieprzyjaznym środowisku bez narażania cennych załóg na scenariusze wysokiego ryzyka.

Projekt obejmie 21-miesięczny okres próbny realizowany w Północnej Kalifornii, podczas którego Xwing i siły zbrojne USA zbiorą dużą ilość danych z misji oraz informacje zwrotne od pilotów w celu dalszego doskonalenia systemu.

Typ samolotu wybrany jako stanowisko testowe to ten sam Cessna 208B, którego Xwing używał już we wcześniejszych próbach, takich jak w pełni autonomiczny lot "gate to gate", który przeprowadził w 2021 r. w Kalifornii.

W tym względzie, chociaż technologia Xwing pozwala na w pełni zautomatyzowany lot, jej wykorzystanie w zastosowaniach komercyjnych nadal wymagałoby pewnego stopnia interwencji człowieka (która może odbywać się za pośrednictwem łącza zdalnego). Ma to pomóc spełnić wymogi kontroli ruchu lotniczego, które obejmują połączenia głosowe komunikacją radiową. Jest to ograniczenie, z którym wojsko raczej nie będzie musiało się zmierzyć podczas prowadzenia prawdziwych misji frontowych.

Dyrektor generalny Xwing, Marc Piette, wyjaśnił, że jedną z cech wyróżniających technologię Xwing jest możliwość działania w środowiskach pozbawionych GPS. Innymi słowy, autonomiczny system lotu w samolocie nie jest zależny od dostępu GPS, aby móc określić jego pozycję i tor lotu, ponieważ gromadzi i przetwarza dane za pośrednictwem całej gamy różnych czujników.

W kwietniu 2023 roku Xwing rozpoczął wraz z Federalną Administracją Lotnictwa USA (FAA) pierwszy w historii standardowy proces certyfikacji bezzałogowego samolotu komercyjnego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony