Przejdź do treści
Źródło artykułu

Bądź widoczny i świadomy – publikacja nowej specyfikacji technicznej ADS-L 4 SRD860 Wydanie 2

Uważamy, że Electronic Conspicuity to bardzo ważny projekt. Po pierwsze dlatego, że jest tani i nie wymaga certyfikacji. Po drugie, że zdjęto ograniczenie 25mW, jako maksymalnej mocy nadawania, przez co istotnie powiększą się zasięgi. Po trzecie, przy rosnącej ilości ruchu, lepiej być widocznym elektronicznie. 

W Polsce wspieramy projekt poprzez sprzedaż niedrogich urządzeń "widzialności elektronicznej" od firmy AVIONIX. Instalujemy również przystępne cenowo odbiorniki ADS-B, ADS-L, OGN, FLRAM, FANET oraz MLAT. LInk do informacji pod artykułem EASA.

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała nową specyfikację techniczną ADS-L 4 SRD860 Wydanie 2, która jest już dostępna w sekcji „Downloads” decyzji ED Decision 2022/024/R.

Najnowsza wersja, Wydanie 2, stanowi kolejny krok w rozwoju specyfikacji Automatic Dependent Surveillance – Light (ADS-L) jako akceptowalnego środka spełnienia wymagań dla załogowych statków powietrznych wykonujących lot bez łączności z kontrolą ATC. Rozwiązanie zapewnia elektroniczne zobrazowanie pozycji podczas wlotu w przestrzeń U-space.

Oprócz wspierania dostępu do U-space, ADS-L 4 SRD860 jest kluczowym narzędziem ograniczającym ryzyko kolizji w powietrzu i związanych z tym ofiar śmiertelnych. Dzięki zwiększonej świadomości sytuacyjnej i interoperacyjności, ułatwia także bezpieczne operacje dronów BVLOS poza U-space.

Bazując na założeniach opisanych w Wydaniu 1, które wykorzystuje nielicencjonowane pasma częstotliwości i niecertyfikowane urządzenia, ADS-L 4 SRD860 Wydanie 2 ulepsza zestaw wymagań w oparciu o doświadczenia z pierwszych wdrożeń. Dodaje również kluczowe charakterystyki wydajności oraz wprowadza nową funkcję retransmisji informacji z ziemi do powietrza. Zmiany te wspólnie wspierają bezpieczną i skalowalną integrację użytkowników przestrzeni powietrznej zarówno w obrębie U-space, jak i poza nim.

Opracowanie ADS-L 4 SRD860 Wydanie 2 jest wynikiem szerokiej współpracy pomiędzy regulatorami a przedstawicielami branży, w tym producentami urządzeń i awioniki, operatorami oraz stowarzyszeniami użytkowników. Ich wkład był kluczowy, aby specyfikacja pozostała proporcjonalna, przyszłościowa i dostosowana do realiów operacyjnych.


Co nowego w ADS-L 4 SRD860 Wydaniu 2?

Nowe wydanie wprowadza kilka istotnych aktualizacji i ulepszeń:

  • Doprecyzowanie i poprawa wymagań dotyczących transmisji, uwzględniające doświadczenia i opinie zebrane po Wydaniu 1.
  • Nowe przepisy umożliwiające retransmisję z ziemi do powietrza informacji o ruchu lotniczym i innych danych lotniczych, w tym komunikatów o zagrożeniach, co zwiększa świadomość sytuacyjną pilotów załogowych statków powietrznych
  • Odwołanie do obowiązującej normy zdalnej identyfikacji BSP, wskazujące zamiar przyszłego rozszerzenia zastosowania ADS-L na operacje bezzałogowe, co ma poprawić interoperacyjność w całym systemie przestrzeni powietrznej.
  • Zwiększona interoperacyjność sieciowa i kompatybilność w przyszłości dzięki umożliwieniu urządzeniom ADS-L 4 SRD860 nadawania informacji o własnych możliwościach.

Udoskonalenia te wzmacniają ADS-L jako praktyczne i interoperacyjne rozwiązanie wspierające bezpieczną koegzystencję lotnictwa załogowego i bezzałogowego w obrębie przestrzeni U-space i poza nią.


Dołącz do koalicji ADS-L

EASA zaprasza zainteresowanych przedstawicieli branży, w tym producentów lotniczych i stowarzyszeń użytkowników, do udziału w inicjatywie ADS-L Coalition. To forum współpracy ma na celu wspieranie harmonizowanej implementacji, promowanie innowacji oraz utrzymanie ścisłej współpracy pomiędzy regulatorami, a przemysłem w zakresie rozwoju ADS-L.

Więcej informacji o Koalicji ADS-L i nadchodzących działaniach można znaleźć tutaj (LINK) lub tutaj (LINK)

Treść deklaracji ADS-L Coalition jest dostępna tutaj (LINK)

Europa rozwija electronic conspicuity w celu zwiększenia bezpieczeństwa poprzez poprawę świadomości sytuacyjnej pilotów, operatorów i służb naziemnych w każdej przestrzeni powietrznej. Jest to powiązane z wdrażaniem usług U-space oraz szeroką integracją nowych użytkowników przestrzeni powietrznej. 

Jeśli zainteresował Cie ten temat, koniecznie przeczytaj: Zainstaluj odbiornik ADS-B/OGN/FLARM/FANET/RemoteID aby wszyscy widzieli więcej


Powiązane dokumenty:

Automatic Dependent Surveillance — Light (ADS-L)
ED Decision 2022/024/R
ADS-L Coalition Declaration
ADS-L
¡Conspicuity


Artykuł źródłowy dostępny jest na stronie EASA (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony