EASA opublikowała badanie dotyczące techniki wyprowadzania z tzw. VRS
EASA opublikowała badanie dotyczące techniki wyprowadzania z tzw. Vortex Ring State (VRS - stan pierścienia wirowego to niebezpieczny stan aerodynamiczny, który może wystąpić podczas lotu helikoptera, gdy układ pierścieni wirowych otacza wirnik, powodując poważną utratę siły nośnej).
Badanie zostało zlecone francuskiemu laboratorium ONERA i obejmowało różne techniki wyprowadzania testowane w locie przez DGA-EV w Istres we Francji.
W badaniu porównano technikę Vuichard z nową metodą, która polega na zwiększaniu mocy i uzyskiwaniu prędkości postępowej. Niestety, badanie nie zawiera porównania z "tradycyjną" metodą wyprowadzania, która jest obecnie standardem na świecie.
W tej metodzie moc zmniejsza się za pomocą dźwigni Collective (dźwignia skoku kontrolująca wznoszenie i opadanie śmigłowca) , a prędkość do przodu zwiększa się wykorzystując dźwignię cyclic pitch (mechanizm, który w śmigłowcu kontroluje kąt natarcia łopat wirnika w cyklu obrotowym, umożliwiając pilotowi sterowanie kierunkiem lotu). Wnioski z badania nie uwzględniają znacznej utraty wysokości, która występuje przy tradycyjnej metodzie wyprowadzania. Jest to problem dla brażny śmigłowcowej, ponieważ mogłoby to być istotnym sygnałem dla całego przemysłu, sugerując, że szkolenie w tradycyjnej formie powinno zostać natychmiast przerwane.
Badanie pokazuje, że technika Vuichard powoduje najmniejszą utratę wysokości podczas wchodzenia w Vortex Ring State. Claude Vuichard podkreśla, że ze względu na ogromną utratę wysokości w pełni rozwiniętym VRS, kluczowe jest rozpoczęcie procedury wychodzenia jak najszybciej, gdy tylko pojawi się uczucie niskiej siły grawitacji. W przeciwnym razie może być już za późno.
Zwraca również uwagę, że ani tradycyjna metoda, ani nowa technika wyprowadzania nie mogą być stosowane w aż 80 procentach operacji, ponieważ wiąże się to z ryzykiem kolizji z przeszkodami w momencie próby odzyskania sterowności, na przykład podczas operacji z użyciem wciągarki czy przy pracy w trudnym terenie.
Odzyskiwanie Vuichard to jedyna metoda, która może być stosowana w każdej operacji, aby zapobiec powstawaniu VRS, na przykład gdy nagle zanikają prądy wstępujące. Co więcej, technika Vuichard powoduje, że helikopter pozostaje w prawie tej samej pozycji z minimalnym ruchem bocznym, ponieważ cały manewr odbywa się pionowo, jak w rurze.
Vuichard podkreśla, że piloci znajdujący się pod dużą presją mogą używać tylko jednej techniki wyprowadzania, którą stosują automatycznie, niezależnie od innych warunków. Dlatego technika ta powinna być skuteczna w każdym środowisku operacyjnym. Technika, którą pilot stosuje w stresującej sutyacji to ta, której nauczył się jako pierwszej, nawet po 20 latach doświadczenia z helikopterami.
W związku z tym "Vuichard Recovery Aviation Safety Foundation” zaleca wszystkim operatorom i organizacjom szkoleniowym uwzględnienie tego czynnika ludzkiego przy wyborze techniki wyprowadzania która ma być nauczana na początku szkolenia pilotów. Fundacja dziękuje EASA, ONERA i DGA-EV za ich wysiłki na rzecz poprawy bezpieczeństwa operacji wykonywanych na śmigłowcowych.
Raport Helicopter Vortex Ring State Experimental Research dostępny jest tutaj (LINK)



Komentarze