Przejdź do treści
Źródło artykułu

Posiedzenie Rady Ministrów UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii

W dniu 22 marca 2012 r. w Brukseli pod przewodnictwem Henrika Dama Kristensena, duńskiego Ministra Transportu, obradowała Rada Ministrów Unii Europejskiej ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii (TTE).

Radzie poświęconej zagadnieniom transportowym przewodniczył w imieniu Polski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, pan Maciej Jankowski.

W dziedzinie lotnictwa agenda obrad objęła dwa punkty dotyczące:

  • projektu rozporządzenia Parlamentu i Rady w sprawie usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Unii uchylającego dyrektywę Rady 96/67/WE oraz

  • systemu handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla w lotnictwie cywilnym. 

Posiedzenie Rady zakończyło się przyjęciem ogólnego podejścia w sprawie projektu rozporządzenia w sprawie usług obsługi naziemnej. Głównym celem zmian jest wzmocnienie konkurencji między operatorami usług obsługi naziemnej poprzez zwiększenie ich liczby na dużych lotniskach a także zapewnienie wysokiej jakości świadczonych przez nich usług poprzez określenie minimalnych standardów, które muszą spełniać operatorzy. Potrzeba rewizji dotychczas obowiązującej dyrektywy wynikała z problemów związanych z rozwojem branży lotniczej oraz ograniczeniami zdolności zapewnienia obsługi zwiększonej liczby lotów.

Większość delegacji zaakceptowała kompromisowy zapis rozporządzenia zaproponowany przez Prezydencję, oprócz trzech państw które wstrzymały się od głosu (Niemcy, Austria i Polska). Przedstawiciel PL zgłosił zastrzeżenia do kwestii ingerencji władzy publicznej w relacje między operatorami na rynku w zakresie dotyczącym cen tych usług w sytuacji wystąpienia monopolu oraz możliwości zwracania się do krajowych organów państwowych w celu rozstrzygania sporów między użytkownikami lotniska a jego zarządcą w zakresie decyzji dotyczących scentralizowanej infrastruktury lotniska oraz opłat za używanie tej infrastruktury.

Jeżeli chodzi o kwestie włączenia lotnictwa do systemu handlu emisjami Komisja przedstawiła ministrom państw członkowskich wyniki ostatniego posiedzenia Rady ICAO (Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego), gdzie zdecydowano o przeegzaminowaniu czterech opcji związanych z globalnymi środkami rynkowymi w kontekście systemu handlu emisjami generowanych przez sektor lotnictwa. Komisja poinformowała Radę o sytuacji związanej z rozwojem potencjalnych środków odwetowych przez państwa trzecie przeciwko stosowaniu systemu ETS. Kilka państw przedstawiło obawy związane z zastosowaniem wspomnianych środków odwetowych, dotykających unijne przedsiębiorstwa i linie lotnicze. Podkreślono konieczność wspólnego działania Unii w zakresie dotyczącym sys. handlu emisjami, a także podjęcia wysiłku w kierunku osiągnięcia porozumienia na szczeblu ICAO.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony