KWT: Lecąc w strefy ADIZ i TRA 129A w planie lotu, wpisuję... (ODPOWIEDZI)
Narodowe KWT (Kontrola Wiedzy Teoretycznej) to ogólnopolski projekt z podstawowej wiedzy na temat przepisów. Do udziału w teście zapraszamy wszystkich pilotów, uczniów pilotów oraz ponad wszystko urzędników wykonujących pracę na rzecz ogólnie pojętego lotnictwa. Być może podstawowa wiedza przyda się również w miejscu gdzie tworzy się przepisy.
Poniżej ogólny wynik prawidłowych odpowiedzi wraz z uzasadnieniem. W KWT wzięło udział 136 osób. Dziękujemy!
10
VODG / S lub VODG / A lub VODG / S 59% prawidłowych odpowiedzi
15
EPKRI DCT 4933N02235E DCT RINLI 29% prawidłowych odpowiedzi
18
RMK/ADIZ 26% prawidłowych odpowiedzi
Uzasadnienie:
Rubryka: 10
Strefa 129A wymaga stosowania na pokładzie statku powietrznego transpondera w modach A, C lub S. Można zadać pytanie, dlaczego nie wystarczy np. ADS-B, OGN lub FLARM? Z uwagi, na fakt, że transpondery w modach A, C i S wykorzystują interogatory, przez co stają się "odporne" na anomalie GNSS (Jamming i Spoofing).
Dla przypomnienia. W MODE A znamy wyłącznie pozycję (horyzontalną) statku powietrznego bez wysokości, w MODE C znamy pozycję (horyzontalną) i wysokość barometryczną, zaś MODE S znamy pełną pozycję wraz z innymi dodatkowymi danymi, takimi jak np. prędkość.
Jak nie trudno się domyślić, ruch poniżej minimalnej wysokości interogatora, będzie niewidoczny. Plusem jest jednak, że samoloty wyposażone w TCAS będą widziały ten ruch, bowiem dysponują pokładowym interogatorem.
Należy jeszcze nadmienić, że pojemność systemów MODE ACS jest ograniczona, między innymi z uwagi na limity impulsów oraz potencjalne zjawiska GARBLINGU (nakładania się odpowiedzi w czasie) i FRUIT False Replies Unsynchronized In Time (odpowiedzi transponderów, nie pochodzą od zapytania z danego radaru). W odróżnieniu od typowych odbiorników ADS-B/OGN/FLARM, użycie interogatorów naziemnych jest ograniczone, wymaga certyfikacji i wpisania do rejestru LUN.
Rubryka 15
Tu sprawa prosta. Należy jedynie zapamiętać, że pozycje w planie lotu w wpisujemy jako:
DDMMN/DDDMME
Szerokość geograficzne (Latitude): 4 cyfry + N/S
Długość geograficzna (Longitude): 5 cyfr + E/W
Praktyczne uwagi
- Zawsze używaj liter Północ/Południe (N/S) i Wschód/Zachód (E/W).
- Nigdy nie wstawiaj spacji w bloku współrzędnych.
- Nie używaj znaków (°, ′, ″).
Rubryka 18
I tu jest mały haczyk. Choć NOTAM nic o tym nie mówi, zgodnie z AIP VFR ENR 1.5 (PLANOWANIE LOTÓW), rozdział 2.2.2 mówi, że:
c. RMK/ADIZ - wskaźnik ten umieszcza się w polu 18 (Uwagi) FPL w przypadku lotów w strefie ADIZ.
Uwaga! Bez wpisania RMK/ADIZ w FPL, wlot w ADIZ jest niedozwolony. Co gorsza, jeśli zapomnicie o nim, PAŻP nie ma możliwości uzupełnienia go w już otwartym planie lotu (ograniczenia techniczne systemu PAŻP). Należy w takiej sytuacji zamknąć plan lotu i otworzyć nowy.
Przy okazji, planowanych stref R, warto rzucić okiem na te zapisy:
e. W przypadku lotów naruszających przestrzeń nad miastami o liczbie mieszkańców powyżej 25 000 (patrz VFR ENR 2.1) należy umieścić w polu 18 FPL informację potwierdzającą fakt posiadania zgody burmistrza (prezydenta) danego miasta.
f. W przypadku lotów naruszających przestrzeń stref ograniczonych (R) wyznaczonych nad parkami narodowymi należy umieścić w polu 18 FPL informację potwierdzającą fakt posiadania uzgodnień z zarządzającym daną strefą R.
Uwaga do pkt e) i f): Nie dotyczy lotów wykonywanych zgodnie z opublikowanymi procedurami podejścia do lądowania i odlotu dla lotnisk i lądowisk położonych wewnątrz tych stref oraz lotów statków powietrznych bez napędu – w przypadku lotów w strefach R nad parkami narodowymi.
Pytanie: Wykonując lot w dzień odpowiednio wyposażonym statkiem powietrznym, na wysokości 5500ft AMSL, do punktu w strefie ADIZ, o koordynatach oznaczonych na obrazku tytułowym i uwzględniając NOTAM D6892/25, w planie lotu (FPL), w rubrykach 10, 15 i 18 wpisuję kolejno....
Wystarczy zamienić tylko znaki zapytania na treść. Prawidłową odpowiedź wraz z uzasadnieniem, opublikujemy za kilka dni. Zapraszamy do zabawy.
Treść NOTAM ustanawiającego strefę EPR129A (UWAGA! NOTAM MA CHARAKTER WYŁĄCZNIE EDUKACYJNY. NIE UŻYWAĆ DO CELÓW OPERACYJNYCH)
D6892/25 NOTAMN
Q) EPWW/QRRCA/IV/BO /W /000/095/5130N02238E155
A) EPWW PART 1 OF 3 B) 2510021209 C) 2512092359
E) RESTRICTED AREA EPR129A WITHIN AREA:
1. FM SS TO SR AIRSPACE UNCLASSIFIED.
2. FM SS TO SR ALL FLIGHTS ARE PROHIBITED EXC MILITARY ACFT.
3. FM SR TO SS ALL FLIGHTS ARE PROHIBITED EXC:
- FLIGHTS OF MANNED ACFT OPERATED AFTER FILING A FLIGHT PLAN, EQUIPPED WITH A WORKING TRANSPONDER OPERATING IN MODE A AND C, OR IN MODE S, MAINTAINING CONTINUOUS AIR-GROUND AUDIO MONITORING WITH THE APPROPRIATE ATS UNIT AND IF NECESSARY, ESTABLISHING TWO-WAY COMMUNICATION ON THE APPROPRIATE COMMUNICATION CHANNEL OF THE APPROPRIATE ATS UNIT,
- MILITARY ACFT,
- GARDA, ALPHA SCRAMBLE FLIGHTS
- WITH HEAD, STATE, FFR, HOSP, MEDEVAC, SAR STATUS.
AFTER COORDINATION WITH DUTY OPERATIONS CENTRE - AIR FORCES OPERATIONS CENTRE (PHONE: +48 261 XXX XXX) FLIGHTS THAT DO NOT MEET THE ABOVE CRITERIA MAY BE PERMITTED:
- STATE AVIATION FLIGHTS AND FLIGHTS OF AIR MEDICAL RESCUE (LPR),
- STATE AVIATION AND MEDICAL AIR RESCUE
- OPERATIONS TO PROVIDE ASSISTANCE IN CASE OF ENDANGERED LIFE OR.
(...)
Mała podpowiedź: Zajrzyj do AIP VFR ENR 1.5 (PLANOWANIE LOTÓW), rozdział 2.2.2
KWT w organizacjach szkolących pilotów to skrót oznaczający: Kontrolę Wiedzy Teoretycznej. KWT to egzamin teoretyczny, odbywający się najczęściej na początku sezonu lotniczego, który każdy pilot (zarówno uczeń, jak i pilot ze świadectwem kwalifikacji czy licencjonowany) musi okresowo zaliczać, aby utrzymać uprawnienia do wykonywania lotów.
Komentarze