Teoretyczny egzamin ATPL/CPL/IR - praktyczny poradnik
Zebraliśmy doświadczenia kilku osób, które zaliczyły egzaminy ATPL/CPL/IR w ULCu. W niniejszym artykule pragniemy podzielić się ich doświadczeniami. Na próbę i aby oddać istotę wielu pytań przygotowaliśmy dla Was interaktywny artykuł w którym możecie udzielać odpowiedzi tak, jakby to był prawdziwy egzamin.
Podobnych artykułów/blogów napisanych po polsku i angielsku, w trakcie zdawania i po zaliczeniu ATPLa/CPLa/IRa jest wiele. Każdy, wnosi wartość i każdy warto przeczytać. Wiele rzeczy jest wspólnych. Teksty mają uniwersalne wskazówki potrzebne, aby nauczyć się na błędach i doświadczeniach innych, bo szkoda czasu i pieniędzy na zdobywanie i popełnianie swoich. Każdy z tych artykułów czy blogów ma też to coś, co zagrało u danej osoby. Czasami może to być drobnostka, ale jak się sami przekonacie lub już wiecie, czasami trzeba walczyć o setki procenta, dlatego warto mieć w głowie kilka wskazówek. Są też drobne różnice w systemach i samych zestawach pytań pomiędzy krajami, dlatego trzeba zapoznać się z systemem zdawania dla wybranego CAA. Poniższy tekst jest przede wszystkim dedykowany systemowi zdawania w ULC.
Osoby, które podzieliły się doświadczeniem, zdały cały egzamin w czasie od roku do 15 miesięcy dla ATPLa i w czasie 4 miesięcy dla IR-a. Ale nie sugerujcie się samym czasem zdawania. Rozmawialiśmy z osobami, które potrafiły zdać całość w kwartał. Więc da się. Świat zna też przypadki, że cały ATPL został zaliczony w jednej sesji.
Zdanie egzaminu nie polega wyłącznie na zakuwaniu i ćwiczeniu rozwiązywania zadań. To wielowymiarowe wyzwanie. Czasami poza zwykłym zapamiętaniem zagadnienia, trzeba zoptymalizować "stanowisko pracy" lub wypracować sposoby rozwiązywania zadań, aby było szybciej lub... dużo szybciej.
Godziny zdawania
Sesja w dniu trwa do godziny 15:00. Oznacza, to że musisz zostać wpuszczony/-na salę, nie później niż regulaminowy czas zdawania danego przedmiotu. Jest to nazwijmy "ustawowy czas" który Tobie przysługuje. I pomimo, że zdanie przedmiotu Communications może Tobie zająć jedyne 15 minut, to zgodnie z regulaminem musisz wejść na salę najpóźniej o 14, czyli godzinę przed końcem sesji, tak jak jest to przewidziane przepisami. Pytanie raczej, dlaczego egzaminy trwają od 09:00 do 15:00 LMT, ale to już inna kwestia.
System rezerwacji
Na egzamin można przyjść z rezerwacją lub bez (z wyjątkiem drugiego piątku, czyli ostatniego dnia sesji, w którym zdawać mogą jedynie osoby które mają rezerwację). To oznacza, że po otwarciu systemu rezerwacji najczęściej polowanie zaczyna się na drugi piątek sesji (w końcu każdy dzień jest na wagę złota w końcowej fazie uczenia) i ogólnie ostatnie dni danej sesji.
Z rezerwacją jest szybciej, sprawniej i wygodniej. Bez rezerwacji nigdy nie wiesz, ile będziesz czekał/-ła. Są dni, szczególnie w pierwszym tygodniu, że bez rezerwacji po 10:00 wchodzi się z marszu, ale nie jest to regułą. A to czekanie może dla niektórych być stresujące.
System rezerwacji działa jak działa. Okienko "rezerwacyjne" otwiera się na tydzień przed sesją o godzinie 09:00LMT. Generalnie, żeby załapać dobry termin, czyli ostatni dzień sesji (drugi piątek) masz szanse, aby to zrobić w pierwszych trzech kliknięciach (wybór wniosku, wybór daty, CAPTCHA), czyli około 1 do 2 sekund. Wśród zdających istnieją metody (programy) jak oprogramować klikanie, ale to niech sobie każdy ogarnie we własnym zakresie, bo jak się napisze, to system przestanie działać.
Należy jeszcze pamiętać o jednej rzeczy. Istnieje limit rezerwacji w sesji (prawdopodobnie 4 lub 5). Oznacza to, że nie można zapisać się na każdy dzień w danej sesji. Ten limit też jakby działał na liczbę dokonanych rezerwacji a nie na całkowitą liczbę rezerwacji. Oznacza to, że jeżeli zrobiliśmy 4 rezerwacje w sesji, to w danej sesji wyczerpaliśmy już możliwość rezerwacji i nawet jak zrezygnujemy z jednego dnia to nie będzie można dokonać rezerwacji na termin, który ktoś zwolnił w międzyczasie.
Warto również co pewien czas sprawdzać zwolnione rezerwacje. Trzeba przyznać, że wiele osób podchodzi odpowiedzialnie do zagadnienia i zwalnia rezerwację, jeśli nie planuje podejścia w danym dniu.
Podejście statystyczne
Nie licząc egzaminowania z zakresie przedmiotu 100 KSA (ang. Knowledge, Skills, Attitude – Wiedza, Umiejętności, Postawa) mamy do zdania na ATPL na sali LKE 13 przedmiotów, z góry określonym czasem zdawania i liczbą pytań (patrz tabela poniżej).
Podsumowując mamy do dyspozycji 20 godzin 45 minut na zdanie wszystkiego. W każdym przedmiocie jedna odpowiedź z czterech jest prawidłowa lub... najbardziej prawidłowa. O tym dalej w tekście. Pytania są różnie punktowane. Najwięcej jest jednopunktowców, później kolejno 2 i 3 punkty premiują dobrze rozwiązane zadanie. Liczba punktów za pytanie wyświetla się pod pytaniem.
Czy da się zdać bez nauki, strzelając w odpowiedzi? Teoretycznie tak, praktycznie nie. Z probabilistyki wynika, że jeśli mamy w przedmiocie zaliczenia 84 pytań, to prawdopodobieństwo, że ustrzelimy egzamin na tyle aby go zdać wynosi: 1 podzielić przez 4 do potęgi liczby pytań. Czyli np. Meteorologia: (1/4)84 daje nam prawdopodobieństwo około 2,67276E-51, które sobie możemy podnieść o 1/4 bo zalicza 75%. Ogólnie lepiej chyba liczyć na wygraną w totka, niż że ustrzelimy wynik bez nauki. Czyli pozostaje nauka....
"Strzelanie" w odpowiedzi sprawdza się tylko w sytuacji, kiedy kończy się czas i lepiej strzelić niż oddać pytanie walkowerem.
Strategia zdawania
Każdy ma inną. Cały proces składa się z 6 sesji. Do każdego przedmiotu możemy podejść maksymalnie 4 razy. W sesji mamy do dyspozycji 9 dni (od wtorku do piątku w kolejnym tygodniu). Wielu osobom sprawdza się schemat, podejścia do 4 egzaminów w sesji, czyli pierwszy wtorek, piątek, poniedziałek i jak udało się zrobić rezerwację drugi piątek, a jak nie to drugi czwartek, plus "ekstrasy" na zasadzie "a może się uda".
Do tej pory sesja lipcowa była sesją przed przerwą wakacyjną. W 2024 roku, w tej sesji w drugim tygodniu im bliżej końca sesji działy się sceny dantejskie. Kolejki, dodatkowe listy, przepychanki, kłótnie itd. Od 2025 roku ULC zobowiązał się do uruchomienia sesji sierpniowej w Chełmie, więc przynajmniej w teorii problem powinien zniknąć.
Jaki jest najtrudniejszy egzamin?
Ostatni w ostatniej sesji. A tak nas serio, dla każdego pewnie inny przedmiot. Są statystyki zdawalności zrobione przez Airherald.
Swoją drogą chcielibyśmy zaprosić Was niebawem do krótkiej ankiety, który przedmiot był dla Was najtrudniejszy i jak egzaminy pokrywają się z popularnymi systemami AE czy ATPLQ.
EASA vs FAA
FAA premiuje podejście bardziej praktyczne, EASA teoretyczne. Bank pytań w FAA jest jawny (choć nie wiadomo czy kompletny), w EASA niejawny, choć pokrycie popularnych serwisów jest całkiem niezłe.
Doświadczeni piloci i instruktorzy, którzy mają regularny kontakt nowo upieczonymi kandydatami na pilotów liniowych mówią jednym głosem: system egzaminowania EASA NIE sprawdza się. Kandydatom na liniowców daje złudne poczucie wiedzy. Instruktorzy twierdzą, że system premiuje kucie na przysłowiową pałę zamiast myślenia przyczynowo skutkowego, zrozumienia i wyciągania wniosków. Wychodzi to oczywiście w trakcie dalszego przysposobienia do zawodu. Zamiast pytań w rodzaju "rule thumb", wymaga się wkuwania wiedzy, która zniknie z głowy po kilku dniach od egzaminu. Ale tego, póki co nie zmienimy, więc pozostaje.... zakuwanie.
Przykład:
Zanim jednak zaczniemy zasadniczą część artykułu, odpowiedzmy na kilka pytań:
- Czy można kilka razy uzyskać wynik mniejszy o kilka setnych od 75%, np. 74,66%, 74, 86%, 74,89... Można. To bardzo boli, ale jest możliwe.
- Czy da się zdać egzamin wyłącznie po nauce z książki, Internetu, filmików na YT, bez treningu na pytaniach? Nie da się.
- Czy istnieje jednoznaczna odpowiedź na pytanie, z którego banku pytań korzystać najlepiej. Raczej nie.
- Czy ATPL jest trudny? Tak, ale do zdania.
Pytania
Zacznijmy od przykładu.
Wyobraźcie sobie takie pytanie:
In attachment 032-123 you'll see a car. What color is it?
Attachment: 032-123
A HEX #1B49A6
B Shining deep blue
C RGB (27,73,166)
D Metalic
Powyższe chyba najlepiej oddaje istotę wielu pytań w systemie egzaminowania. Nie do końca wiadomo czemu mają służyć. Musicie założyć, że około 20% pytań będzie takich jak w powyższym przykładzie. Stąd jeden wniosek. Często nie liczy się Wasze doświadczenie i wiedza sprzed egzaminu. Liczy się to co EASA uznała za właściwe. Jest to szczególnie ważne dla osób, które mają ścisłą specjalizację w danym zagadnieniu, np. lekarze, dyspozytorzy lotniczy, mechanicy. Na podstawie komentarzy (w systemach takich jak AE, ATPLQ, ...) widać, że osoby te, w ich dziedzinach kompetencji mają problemy z odpowiedzią na wiele pytań.
Jak czytacie pytanie, w którym wydaje się Wam, że znacie odpowiedź, niech zapali się czerwona lampka ostrzegawcza, że to może być pułapka.
Przykład z testu:
Symptomps and signs of alcoholism include...
A improved social skills, conflict with the law, and relief of from withdrawal symptomps by future drinking.
B an altered tolerance to alcohol, repeated withdrawal symptomps.
C a widening of the drinking repetitorie, marital problems, and repeated withdrawal symptomps.
D marital problems, repeated withdrawal symtomps, and chest pains whe breathing and coughing.
W powyższym przykładzie, z czasem dostrzeżecie szczegóły, takie, że nie każdy pilot/pilotka musi być w związku małżeńskim, że skutkami picia może być kac i obniża się zdolność percepcji, ale się nie kaszle i że według EASA picie alkoholu niekoniecznie wiąże się z konfliktowaniem z prawem. Tak więc, zostanie wam jako prawidłowa odpowiedź, że zwiększy się tolerancja na alkohol (to częsta odpowiedź na podobne pytania z czynnika ludzkiego). Jest też takie dziwne pytanie, o tym czy pilot powinien wykonywać czynności, po dwóch tygodniach picia podczas wakacji około pół litra wódki dziennie...
Język angielski - na szczęście jest, bo nie wyobrażamy sobie pytań w języku polskim
Jest wiele pytań w bazie danych sformułowanych, wydaje się bez sensu, tak, że nie wiadomo o co chodzi. Niektóre pytania trzeba czytać po kilka razy. Warto też "odpuścić" na chwilę i wrócić do pytani po zrobieniu innych zadań.
Czasami ma się wrażenie, że pytanie napisał Niemiec z logiką niemiecką (czasownik na końcu), czasami native speaker który używa słów używanych chyba tylko przez filozofów i poetów (na sali egzaminacyjnej warto zabrać na stanowisko, słownik ze stolika), czasami do samego końca nie wiadomo o co chodzi. Gdyby pytania były w języku polskim, to zapewne byłoby jeszcze więcej pola do interpretacji. Więc angielski jest ok, ale trzeba czytać dokładnie, bo...
Z perspektywy czasu wydaje się, że egzamin ATPL, ma nauczyć przede wszystkim skrupulatności i dokładności pod presją czasu. Liczy się każdy przecinek, każda kropka, każde słowo. Attitude czy Altitude? Niby banalne i można się z tego śmiać no, bo jak pomylić tak różne co do zasady słowa. Ale! WSZYSTKIE PYTANIA NALEŻY CZYTAĆ DOKŁADNIE OD PIERWSZEGO SŁOWA DO OSTATNIEGO. Skrupulatność w czytaniu i zrozumieniu zaprocentuje. Uwierzcie. Warto zapamiętać tę uwagę. W amoku zdawania jak zegarek po prawej stronie na górze ekranu zmieni kolor z czarnego na czerwony niedoczytanie do końca może zniweczyć trudy nauki.
Przykład:
What makes up the fuel on board of an aircraft landing at the destination?
i
What makes up the fuel on board of an aircraft landing at the destination alternate?
Z pozoru wydaje się, że pytanie jest oczywiste. Ale skupienie na zadaniu, widzenie tunelowe, może spowodować, że słowo "alternate" zobaczycie dopiero, przy przeglądzie pytań, na które odpowiedzieliście nieprawidłowo. I tutaj uwaga. Po zdanym lub niezdanym egzaminie w systemie ULC, macie klika minut, aby przejrzeć wyłącznie pytania na które odpowiedzieliście niewłaściwie. Trzeba pamiętać, że jest to zaledwie kilka minut i gdyby się odwoływać trzeba je zapamiętać.
Pytania z ONLY
Jak niesie wieść gminna, co do zasady odpowiedzi z ONLY są nieprawidłowe. Ale są wyjątki. Trzeba o tym pamiętać, przy szybkim skanowaniu pytań.
Przykład:
Which of the following statements is correct?
A During the course od the flight, pilots should always reach a decision as quickly as possible
B The decisions pilots make in the cockpit remain valid for limited time only (prawidłowa odpowiedź)
C Decision-making becomes automatic process for experienced pilots
D Any decision made by pilots in the cockpit can NOT be reversed
Czy warto słuchać w poczekalni, opowieści tych co zdali, nie zdali lub dopiero będą zdawać?
Nie warto.
Piekielne 75%
Gdyby ten egzamin był "normalny" to 75% byłoby uczciwe. Ale ATPL/CPL NIE JEST EGZAMINEM NORMALNYM! To labirynt pułapek, wnyków i potrzasków. To polowanie kłusowników EASA na bezbronną zwierzynę. I dopiero zrozumienie sztuczek, daje szansę na zdanie tego egzaminu. Choć mówi się, że nie ma głupich pytań, a że są tylko głupie odpowiedz to ta zasada nie dotyczy EASA. Zagmatwane podrzędnie złożone pytania zawinięte i odwracające sens i logikę, budzą wewnętrzną agresję i ból istnienia. Misternie ułożone w głowie zrozumienie tematu które powinno być utrwalane z każdym nowym zagadnieniem, po przeczytaniu takiego pytania, rozpada się jak domek z kart.
Przykład:
Skoro umiemy liczyć czas na wschód i na zachód i dodawać i odejmować dni, to po co do jasnej ..., zadawać następujące pytanie:
Samolot KLM leci z Londynu do Pekinu. Startując o 12:13LMT i z planowym czasem przelotu 13:30, która będzie godzina w biurze w Amsterdamie, gdy samolot wyląduje w Pekinie?
Podobne pytanie jest w systemie najprawdopodobniej jedno, więc warto zakuć odpowiedź na pamięć i lecieć dalej....
Inny przykład. Co do zasady, kontroler jest odpowiedzialny za separację w przypadku wektorowania. A jak byście odpowiedzieli na poniższe pytanie?
i jeszcze jedno pytanie....
Daliście się nabrać na untrue? ;-)
Która baza pytań?
Jest ich kilka. Są nawet bezpłatne. Osoby piszące ten artykuł używały dwóch: Aviation Exam (AE) i ATPLQ naprzemiennie. Technicznie są bardzo podobne, ale różnią się w szczegółach. Na forach można przeczytać, że w ULC większe pokrycie ma ATPLQ. I to zdanie jest chyba prawdziwe, choć z takich przedmiotów jak Meteo i Gen Nav i Performance lepsze pokrycie występowało w AE. Ale to może być subiektywna ocena.
Przewagą AE jest całkiem niezła aplikacja mobilna, działająca również w trybie offline z możliwością synchronizowania wyników i notatek. Z kolei wydaje się, że niektóre przedmioty w ATPLQ, takie jak Czynnik ludzki, Radionawigacja, Procedury operacyjne lepsze pokrycie mają z bazą w ULCu. Jeśli zatem ktoś zdaje np. egzamin w Austro Control, musi się zorientować na własną rękę który system jest lepszy.
W jednym zdaniu: wydaje się, że lepsze objaśnienia do pytań są w Aviation Exam, a lepsze pokrycie z bazą ULC w ATPLQ.
I uwaga ogólna. Warto korzystać we wzmiankowanych systemach z pomocy typu flagi, kolorowe markety i notatki wewnątrz systemu. Przykład: w trudnych i zagmatwanych pytaniach warto robić notatki. Następnie wyświetlać tylko te pytania, z notatkami (odpowiedni filtr można ustawić w obu systemach). Więc jak ktoś ma możliwości niech kupi dostęp do obu systemów.
W zadaniach z dużą ilością liczenia w ATPLQ flagą można oznaczyć pytania teoretyczne bez liczenia, bowiem w przeciwieństwie do AE, w ATPLQ nie można zaznaczyć opcji przygotowania testu z pytaniami "bez liczenia". Jak widzicie, każdy system ma swoje plusy i minusy.
Hipoteza o powtarzalności pytań przy kolejnych podejściach
Wydaje się, że pytanie, które się raz pojawiło nie pojawi się w kolejnych podejściach. Przykład. Trzykrotne podejście do egzaminu M&B. W pierwszym egzaminie pojawiły się 4 "Trim Sheety". W kolejnych dwóch podejściach nie pojawił się ani jeden. To może być oczywiście przypadek. A czy Tobie zdarzyło się podobnie? Jak możesz, podziel się doświadczeniem w komentarzu.
Strategia zdawania
Nie ma uniwersalnej. Jedni wolą więcej liczenia, inni więcej zagadnień pamięciowych. Jednym lepiej wchodzi matematyka i fizyka innym biologia. Jedni przelatali na symulatorze tysiące godzin i Instrumenty wciągną nosem, inni skupiają się na praktyce i na aerodynamice. Więc trzeba się wznieść na poziom wyżej, czyli strategię dopasować do swoich predyspozycji, z którymi się urodziliśmy lub nabyliśmy.
Kilka porad doświadczonych kolegów instruktorów, którzy przeszli przez tę drogę.
- Z wyjątkiem przedmiotu Komunikacja (Communications) na który wystarczy pewnie kilka godzin przeglądania pytań, nie ma łatwych przedmiotów. Ale! nie zostawiaj przedmiotu Communications na koniec. Bo powalić cały egzamin z powodu komunikacji, byłoby przysłowiowym strzałem w kolano. Mamy 4 próby na każdy egzamin. Jeśli ktoś nie walczy o to, aby zdać w pierwszym podejściu z maksymalną oceną, bo ma w planach start do prestiżowej linii lotniczej, niech próbuje "na ślepo".
- Najtrudniejszym egzaminem jest ostatni egzamin, w ostatniej sesji. To na nim skupia się cała odpowiedzialność za egzamin. Dla przykładu. Dana osoba zaliczyła Mass & Balance dopiero w trzecim podejściu. W pierwszym podejściu do policzenia otrzymała kompletne 4 Trim Sheety, co spowodowało że nie udało się zrobić egzaminu w wymaganym czasie. W drugim przypadku, osoba dostała 3 pytania, które nie miały ani jednej dobrej odpowiedzi (przynajmniej tak się wydawało). Pytania były łatwe, z serii Standard Passanger Mass z tabelą pomocniczą. Jak by tego nie liczyć, to zawsze wychodziło coś nie tak. Osoba chciała napisać odwołanie, ale…. ODWOŁANIA PISZEMY NA KONIEC SESJI. CAŁEJ SESJI, po wykorzystaniu wszystkich prób. To jest najbardziej niesprawiedliwy element systemu.
Każda metoda jest dobra, oby była skuteczna....
Podczas jednej sesji zaobserwowaliśmy grupkę młodych ludzi, którzy uczyli się do Principles of flight pytań na pamięć. Jeden czytał pytania i odpowiedzi. W kółeczku siedziało kilku chłopaków i zapamiętywało wszystko jak leci. Na podstawie ich deklaracji 3 z 4 zdało. Czy jest to technika legalna? Tak. Czy panowie coś zapamiętają na dłuższą metę? Raczej nie. Ale skoro byli w stanie zapamiętać taką ilość szczegółów, mają to coś, co może się sprawdzi w dużym lotnictwie. Czas pokaże.
Co można mieć ze sobą na egzaminie?
Kalkulator elektroniczny naukowy (bez obudowy) i lotniczy (mechaniczny), kątomierz, linijkę, okulary (analogowe), napój, ołówki, długopisy, flamastry i słownik (ten z sali egzaminacyjnej). Warto brać kolorowe markety. Zdarzają się mapy, że kreska namalowana ołówkiem, czarnym lub niebieskim długopisem będzie niewidoczna. A pytań w których różnica w minutach lub w stopniach jest minimalna, wyraźna kreska na mapie może być ostatnią deską ratunku. Serio.
Przykład True Course ze zmierzenia na kartce to 34 stopnie. A odpowiedzi będą: 35 i 36? Pozostaje strzał....
Kalkulator lotniczy
Wielu osobom sprawdził się CRP-5W z obracaną linijką prędkości. W prywatnych ocenach pozwalał zaoszczędzić 2-3 minuty na obliczeniach w kontekście całego egzaminu Gen Nav, w którym każda minuta jest na wagę złota. Wadą CRP5-W, jest, że trzeba się do niego przyzwyczaić (nauczyć), bo część pytań w ATPLQ i AE ma wyjaśnienia do krążków z ołówkiem.
O ile ściąganie jest nielegalne, EASA dopuszcza zapisanie na otrzymanych kartkach notatek przed uruchomieniem egzaminu
Dla wielu osób jest to zbawienie. W stresie, można zapomnieć podstawowych rzeczy. Zaraz zaraz, jak to było? TYPE B to DH < 75m/250ft czy może Class A? Warto przed uruchomieniem egzaminu na sali (mamy sporo czasu), zapisać na otrzymanych kartkach rzeczy do zapamiętania. Po pierwsze dają komfort, po drugie, rzut oka, pyk odpowiedź, może zaoszczędzić cenne sekundy i uniknąć "oczywistych" pomyłek.
Pytania z załącznikami
Są przedmioty, w których załączników nie trzeba drukować. Są też takie, których bez wydrukowania się nie da. ULC testuje nowy system, w którym na ekranie będzie można używać linijki, miernika odległości, kątomierza tak jak w AE, czy ATPLQ (w czerwcu 2025 system nie był jeszcze udostępniony). W panelu postępu zdawania macie już tutorial po prawej stronie na górze co i jak.
Ogólnie chodzi o to, że przy wejściu na egzamin, otrzymujecie kartki A4 z pieczątką urzędu. Na jednej z kartek jest tabelka. Na tabelce wpisuje się nazwę przedmiotu i numer stanowiska. Następnie wpisujecie przy numerze pytania numer załącznika. I tu pierwsze ostrzeżenie. Zdarzają się pytania z kilkoma załącznikami. Trzeba je wszystkie wypisać. Panie z LKE działają BARDZO sprawnie i wszystkie wydruki robią w ekspresowym tempie. Ale! w deficycie czasu, nawet krótki czas wydruku może okazać się niewystarczający, dlatego trzeba wypracować swój sposób. A i jeszcze jedna ważna rzecz. Jakość wydruków bardzo się poprawiła a względem tego co było 10 lat temu. Tu nie ma się do czego przyczepić.
Nie wszystkie załączniki trzeba drukować. Na stanowisku macie przeglądarkę, w której po wpisaniu numeru można wyświetlić ich treść.
Jaka jest najlepsza technika wydruku załączników?
- Bieganie, aby się odprężyć z każdym załącznikiem - słabe i czasochłonne. Sprawdza się tylko w przedmiotach, w których nie spodziewamy się wielu załączników.
- Przejrzenie na początku wszystkich pytań, zapisanie załączników i pójście z prośbą o wydruk. Ryzyko jest takie, że można w ferworze walki pominąć jakiś załącznik i wybieg po wydruk trzeba powtarzać, a to strata cennego czasu.
- Robić zadania po kolei. Jak trafisz na zadanie z załącznikiem rozwiązuj go, tylko zapisz na kartce i idź dalej. Przy ostatnich 5 pytaniach przeklikaj je do końca, aby zapisać numery załączników i tak aby zostały zadania do rozwiązania bez załącznika w oczekiwaniu na wydruk. Ta metoda sprawdziła się wielu osobom najlepiej.
ATPLQ OR i ORP czyli Only Real i Only Real Poland?
Kuszące, ale czasami zdradzieckie. Warto uważać. Tę metodę warto stosować w przypadku przedmiotów, do których nie było czasu na naukę, a ilość podejść będzie wystarczająca do nauki. Przejrzenie 200 pytań nie zajmuje dużo, a nóż a widelec się uda. Warto przejrzeć też te pytania przed samym egzaminem.
Dlaczego z czasem jest trudniej?
Osoby które zdawały IR ponad dekadę temu i podeszły do sesji LKE niedawno, jednym głosem mówią, że pytania są obecnie bardziej zagmatwane. Jedynym logicznym wytłumaczeniem jest chyba tylko fakt, że przy corocznej aktualizacji, pytania są komplikowane. W końcu, ile razy można zadawać to samo pytanie o siłę nośną? Dlatego autorzy pytań, aby udziwnić (zaktualizować) komplikują te pytania bez opamiętania.
Jak masz czas nie zastanawiaj się. Ucz się i idź zdawać. Potem będzie tylko trudniej. Swoją drogą, nie pojmujemy jak przy tak wielkiej ilości tematów i pytań EASA utrzymuje formalnie pytania w "tajemnicy". W jakiej tajemnicy? Na jakiej zasadzie działają popularne platformy do nauki?
Widać też jakby trend minimalnej zmiany pytań, aby odsiać tych co mają dar zapamiętywania odpowiedzi.
Notatki
Chyba najważniejszy element nauki. Notatki warto robić do tego momentu aż cały potrzebny materiał zmieści się na jednaj stronie A4. Po pierwsze daje to poczucie bezpieczeństwa po drugie, można odtworzyć tą kartkę z głowy po wejściu na sale i przed uruchomieniem egzaminu. To bardzo pomaga.
Komentarze do pytań w systemach do nauki
Prawdopodobnie najcenniejsza cześć całego systemu. Uwagi ludzi do pytań są momentami zabawne, ale w większości cenne, choć trzeba uważać na takie które mogą wprowadzać w błąd.
Przykład na mnemotechniki, skojarzenia, rymowanie.
Jest wiele pytań, z planowania lotu czy dana trasa jest RNAV czy Non-RNAV?
RNAV: LMNP - Let Me Nut Please + R na końcu w kwadracie
NON-RNAV: AGRB - All Girls Ride Boys (przepraszamy, przy okazji wszystkie Panie, które mogły poczuć się urażone).
Jeden egzamin podczas jednej sesji, chyba, że....
Do danego egzaminu można podchodzić jeden raz w sesji. To znaczy, że jak oblaliśmy Performance to nie możemy zdać go w tej samej sesji, tylko w następnej. To straszne i niesprawiedliwe, ale taki jest system. Jest jednak pewne rozwiązanie. Możemy uruchomić kolejną sesje w danej sesji i podejść od egzaminu jeszcze raz. Ale wiadomo, coś za coś.
Testy i egzaminy
W trakcie nauki czy to AE, czy ATPLQ przyzwyczajamy się do trybu testów, czyli że w każdej chwili możemy spojrzeć w odpowiedź, notatki i komentarze. Warto chociaż raz przed prawdziwym egzaminem zrobić symulowany egzamin w domu. Tak bez podpowiadania, podglądania. Świetna jest funkcja w ATPLQ, że można spauzować system na maksymalnie 15 minut. To się przydaje, jak przyjdzie listonosz lub ktoś inny. Oczywiście na sali egzaminacyjnej LKE listonosza raczej nie będzie. Ale też samo sprawdzenie jak czujemy się w drugiej godzinie egzaminu warto przetestować w domu niż dowiedzieć się o tym na sali w ULC.
Sama nauka bez pytań
Oczywiście warto uczyć się, robić notatki od pierwszego dnia kursu w szkole, którą sobie wybierzecie. W Internecie znajdziecie dziesiątki absolutnie fenomenalnych materiałów dydaktycznych (wystarczy wpisać ATPL i nazwę przedmiotu). Nie wymieniamy, szczególnie żadnego, bo prawie wszystkie są niezłe.
Nie poddawajcie się! Powodzenia!
* Prawidłowa odpowiedź: C
** Prawidłowa odpowiedź: A
*** Prawidłowa odpowiedź: A
Przypis redakcji:
W tekście nie opublikowanego żadnego pytania w 100% identycznego z ULCowym system egzaminowania.



Komentarze