Synergia w lotnictwie UL - komentarz Zespołu UL do artykułu Krajowej Sekcji Lotniczej SITK
W odpowiedzi na tekst artykułu pod egidą Krajowej Sekcji Lotniczej i Technik Kosmicznych Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej Polskiej („SITK”) zatytułowanym: „Zespół Do Spraw Lotnictwa Ultralekkiego: Dwa lata pracy nad zmianami w klasyfikacji statków powietrznych, czyli kropla drąży skałę”, opublikowanego 30 stycznia 2025 r. na portalu dlapilota.pl, w imieniu osób skupionych wokół społecznego projektu pod nazwą Zespół konsultacyjny do spraw lotnictwa lekkiego, zwany w skrócie Zespół UL, przedstawiamy poniżej nasze poglądy.
Stanowisko Zespołu UL w sprawie nowelizacji rozporządzenia w sprawie klasyfikacji statków powietrznych jest inne niż to w swoim tekście przedstawiają przedstawiciele SITK.
W naszej wstępnej opinii krytycznie oceniamy nowelizację tego rozporządzenia. Uważamy, że w istocie nie zmienia ono sytuacji, jest niewystarczająca i jedynie „pudruje” dotychczasowe problemy związane między innymi z wpisaniem do krajowej ewidencji ultralekkich statków powietrznych.
Czy cokolwiek usprawni, a zależy to od interpretacji ULC – zobaczymy…
W nowelizacji tej brakuje na przykład: fundamentalnego rozróżnienia wymagań formalnych dla certyfikowanych statków powietrznych do celów komercyjnych oraz deklaratywnych i racjonalnie uproszczonych wymagań formalnych dla statków powietrznych bez certyfikatu do celów niekomercyjnych: rekreacyjnych i sportowych.
Jednocześnie w odniesieniu do faktu publikacji artykułu, ogromnie się cieszymy się, że powstają inicjatywy społeczne, których uczestnicy także są zainteresowani poprawą sytuacji w lotnictwie ultralekkim. W ten właśnie sposób widzimy działania ze strony Krajowej Sekcji Lotniczej i Technik Kosmicznych Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej Polskiej. Takie społeczne pomysły budzą nadzieję na dobre efekty w wyniku efektu synergicznego.
Ponadto uprzejmie zwracamy uwagę Kolegom z SITK, że w swojej publikacji używają
nazwy dla swojej inicjatywy, która brzmi „Zespół konsultacyjny do spraw lotnictwa ultralekkiego”, a która jest bliźniaczo podobna do nazwy, pod którą Zespół UL działa od 2020 roku.
Ponieważ inicjatywy Zespołu UL i SITK są niezależne, oraz choć mają podobne cele, to naturalnie możemy różnić się w szczegółach, a podobne nazwy będą utrudniać społeczności lotniczej zrozumienie "who-is-who".
Dlatego dla wyjaśnienia i rozróżnienia Zespołu UL i inicjatywy SITK przedstawiamy następującą informację o sobie:
Zespół Konsultacyjny Lotnictwa Lekkiego, w skrócie Zespół UL jest autonomicznym komitetem doradczym, zwołanym w 2020 roku przez Zbigniewa Kędziorę.
Zespół UL ma charakter ogólnopolskiego, nieformalnego, społecznego "think tanku", w którym dokonuje się analiz i działań dotyczących spraw lotnictwa ultralekkiego, rozumianego jako rodzaj aktywności stanowiącej element praw obywatelskich.
W zakresie zainteresowań Zespołu UL są takie działania jak na przykład: poszukiwanie sposobów rozwiązania problemów prawnych, przeprowadzanie konsultacji środowiskowych oraz udział w debacie publicznej. Istotnym elementem jest też definiowanie zauważonych problemów w lotnictwie ultralekkim oraz wypracowywanie pomysłów i porad eksperckich. Zespół UL na bieżąco monitoruje sytuację faktyczną, prawną i administracyjną w segmencie lotnictwa urządzeń latających do 600 kg MTOM (LINK).
Zespół UL był m.in. inicjatorem oraz współorganizatorem następujących wydarzeń:
- Zlot UL w Narwi i Brodach 2020
- Ogólnopolski Zlot motolotniowy w Płocku 2023
- Ogólnopolski Zlot UL w Jeziorku 2024
Zespół UL jest otwarty dla nowych osób. Chcemy by się rozwijał i miał swoich przedstawicieli we wszystkich regionach kraju. Warunkami przystąpienia do grupy są: posiadanie i aktywne użytkowanie urządzenia latającego UL, doświadczenie i wiedza merytoryczna oraz nieczerpanie podstawowych dochodów z działalności w lotnictwie ultralekkim.
Zapraszamy do udziału w pracach Zespołu UL, a Zespół konsultacyjny SITK zapraszamy do konstruktywnej współpracy.
Zespół UL
Opracowanie: Artur Caban
Czytaj również:
Zespół Do Spraw Lotnictwa Ultralekkiego: Dwa lata pracy nad zmianami w klasyfikacji statków powietrznych, czyli kropla drąży skałę
MI opublikowało Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych
Komentarze