MI opublikowało Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych
23 stycznia 2025 r. w Dzienniku Ustaw pod pozycją 92 ukazało się Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych. Rozporządzenie wchodzi w życie 7 lutego 2025 r.
Na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110, z 2024 r. poz. 731 i 1222 oraz z 2025 r. poz. 31) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 5 sierpnia 2022 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 25) w załączniku do rozporządzenia wprowadza się następujące zmiany:
1) w tabeli nr 1 „Wykaz klas oraz podział kategorii i podkategorii statków powietrznych z uwzględnieniem ograniczeń w zakresie masy albo nominalnej objętości powłoki balonu albo sterowca”:
a) wiersze „G. Szybowiec” oraz „MG. Motoszybowiec” otrzymują brzmienie:
b) wiersz „UL. Urządzenie latające” otrzymuje brzmienie:
2) przypisy nr 5 i 6 pod tabelą nr 1 „Wykaz klas oraz podział kategorii i podkategorii statków powietrznych z uwzględnieniem ograniczeń w zakresie masy albo nominalnej objętości powłoki balonu albo sterowca” otrzymują brzmienie:
„Przy obliczaniu maksymalnej masy własnej nie uwzględnia się:
1) masy ciała pilota,
2) masy osobistego wyposażenia operacyjnego pilota oraz spadochronu i towarzyszącego mu dodatkowego
wyposażenia niezbędnego do jego działania – nie więcej niż 11 kg
– a dla celów projektowych przyjmuje się, że masa ciała pilota wynosi nie mniej niż 77 kg.
Przy obliczaniu maksymalnej masy własnej nie uwzględnia się, oprócz masy ciała pilota i wyposażenia, o którym mowa w przypisie nr 5, również masy paliwa, a dla celów projektowych przyjmuje się również, że masa ciała pilota wynosi nie mniej niż 77 kg.”;
3) w tabeli nr 2 „Szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych i sprzętu danej kategorii”:
a) w wierszu „K3. Specjalna” w kolumnie „Szczegółowe warunki i wymagania” pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) spełniający mające zastosowanie warunki włączenia do kategorii K6 – w przypadku statku powietrznego klasyfikowanego odpowiednio jako konstrukcja historyczna, amatorska, replika albo eksperymentalna, z wyjątkiem statku powietrznego, o którym mowa w pkt 4 lit. b tiret drugie w kategorii K6E, oraz z zastrzeżeniem, że statek powietrzny klasy samolot kategorii K3 konstrukcji amatorskiej nie może mieć więcej niż cztery miejsca, a statek powietrzny kategorii K3 konstrukcji amatorskiej innej klasy nie może mieć więcej niż dwa miejsca;”,
b) w wierszu „K4. Kwalifikowana” w kolumnie „Szczegółowe warunki i wymagania”:
– w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) który jest:
a) zgodny z typem wpisanym na listę typów zatwierdzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy – Prawo lotnicze, w tym zgodny z zatwierdzeniem zmiany w projekcie typu wydanym przez podmiot uprawniony do przeprowadzenia oceny technicznej projektu typu i wydania zatwierdzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy –
Prawo lotnicze, albo
b) objęty ważnym zagranicznym certyfikatem albo zatwierdzeniem typu innym niż certyfikat typu zgodny z Załącznikiem 8 do Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy – Prawo lotnicze, które zostały wydane przed dniem 1 stycznia 2019 r. przez właściwy organ albo przez inny uprawniony podmiot państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w tym zgodny z zatwierdzeniem zmiany w projekcie typu wydanym przez podmiot uprawniony do przeprowadzenia oceny technicznej projektu typu i wydania zatwierdzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy – Prawo lotnicze
– w przypadku statku powietrznego, który podlega obowiązkowi wpisu do ewidencji statków powietrznych, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy – Prawo lotnicze;”,
– w ust. 2 w pkt 1:
– – lit. c otrzymuje brzmienie:
„c) spadochronem towarowym, albo”,
– – dodaje się lit. d w brzmieniu:
„d) motolotnią, motoparalotnią, lotnią bez napędu, lotnią z napędem, paralotnią bez napędu albo paralotnią z napędem;”,
c) w wierszu „K5. Niekwalifikowana” w kolumnie „Szczegółowe warunki i wymagania”:
– w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) niebędący lotnią, paralotnią, balonem albo spadochronem osobowym;”,
– w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) niebędący lotnią z napędem, paralotnią z napędem, motoparalotnią, sterowcem albo jednoosobowym statkiem powietrznym pionowego startu i lądowania;”,
– po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Jednoosobowy statek powietrzny pionowego startu i lądowania:
1) do którego nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia 2018/1139/UE;
2) nieobjęty ważnym certyfikatem typu zgodnym z Załącznikiem 8 do Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy – Prawo lotnicze;
3) będący statkiem powietrznym o napędzie silnikowym, cięższym od powietrza, innym niż ultralekki samolot albo ultralekki śmigłowiec, zdolnym do wykonywania pionowego startu i lądowania za pomocą więcej niż dwóch jednostek podnoszenia i ciągu wykorzystywanych do zapewniania siły nośnej podczas startu i lądowania;
4) dla którego nie wydano krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu, lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu, z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-VTOL wystawionej przez jego producenta;
5) używany bez dokumentów zdatności do lotu wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy – Prawo lotnicze.”,
d) w wierszu „K6E. Eksperymentalna” w kolumnie „Szczegółowe warunki i wymagania”:
– pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) nieobjęty ważnym certyfikatem typu zgodnym z Załącznikiem 8 do Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy – Prawo lotnicze;”,
Dziennik Ustaw – 4 – Poz. 92
– pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4) który:
a) został specjalnie zaprojektowany lub zmodyfikowany do celów badawczych, eksperymentalnych lub naukowych, zbudowany w pojedynczym egzemplarzu, to jest:
– zbudowany według nowego, niewypróbowanego uprzednio projektu w celu badania nowatorskich lub niekonwencjonalnych cech tego projektu lub
– zmodyfikowany w taki sposób, że podczas lotu należy się spodziewać właściwości lotnych znacząco różniących się od znanych dotychczas, w celu wyznaczenia wymaganych osiągów, właściwości lotnych i sterowania, albo
b) spełnia mające zastosowanie wymagania dla potwierdzenia zdatności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy – Prawo lotnicze, i który:
– utracił ważność certyfikatu albo zatwierdzenia typu lub dla którego nie istnieje posiadacz certyfikatu albo zatwierdzenia typu, w przypadku typu, dla którego certyfikat albo zatwierdzenie typu zostały wydane przez właściwy organ albo przez inny uprawniony podmiot państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, albo
– nie jest zgodny, w wyniku wykonanych modyfikacji, z wydanym certyfikatem albo z zatwierdzeniem typu, o którym mowa w tiret pierwszym, lub z zatwierdzeniem zmiany w projekcie typu wydanym przez podmiot uprawniony do przeprowadzenia oceny technicznej projektu typu i wydania zatwierdzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy – Prawo lotnicze;
5) używany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy – Prawo lotnicze:
a) zgodnie z celem, dla którego został zbudowany lub zmodyfikowany, przez podmiot, który posiada prawa do projektu statku powietrznego albo projektu typu statku powietrznego, z możliwością wprowadzania zmian w tym projekcie, który prowadzi działalność w zakresie projektowania i produkcji albo jest podmiotem wyspecjalizowanym w prowadzeniu badań wyrobów – w przypadku statku powietrznego, o którym mowa w pkt 4 lit. a, albo
b) przez jego właściciela lub użytkownika na własny użytek, a nie w jakichkolwiek celach zarobkowych, zgodnie z mającymi zastosowanie ograniczeniami użytkowania – w przypadku statku powietrznego, o którym mowa w:
– pkt 4 lit. a, który nie spełnia wymagań do sklasyfikowania go jako spełniającego warunki i wymagania dla statków powietrznych kategorii K4, albo
– pkt 4 lit. b”.
§ 2. 1. Wpisy do ewidencji statków powietrznych, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, dokonane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność.
2. Do postępowań w sprawie wpisania albo wykreślenia urządzeń latających z ewidencji statków powietrznych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe, z wyjątkiem postępowań w sprawie wykreślenia urządzeń latających z ewidencji statków prowadzonych na podstawie § 5 ust. 5 rozporządzenia zmienianego w § 1, do których stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: D. Klimczak
Pełna treść Rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych dostępna jest tutaj: Rozporządzenie_Klasyfikacji_SP_202501.pdf
Komentarze