Przejdź do treści
Źródło artykułu

Stanowisko ULC-u dot. spotkania z Aeroklubem Polskim

Urząd Lotnictwa Cywilnego przedstawił stanowisko dotyczące spotkania z przedstawicielami Aeroklubu Polskiego, na którym omawiano zagadnienia związane z użytkowaniem szybowców.

Podczas spotkania dyskutowano m.in. o możliwościach stosowania biuletynów DT1/97 i 1/97. Przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego poinformowali, że stosowanie wspomnianych biuletynów nie jest możliwe w świetle Rozporządzeń 216/2008, 1702/2003 i  2042/2003.

Powodem jest fakt, że określony posiadacz certyfikatu typu (i tylko on) ponosi odpowiedzialność za zasady i ograniczenia użytkowania. Wszelkie zmiany w certyfikacie typu zależą od właściciela certyfikatu typu oraz Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), a nie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W trakcie spotkania ustalono:

    *
      Urząd Lotnictwa Cywilnego rozpatrzy możliwość stosowania Biuletynu 1/97 „na żądanie”;
    *
      Urząd udzieli wyjaśnień na temat użytkowania szybowców które posiadają jeszcze resurs godzinowy w świetle Biuletynu 1/97;
    *
      Urząd udzieli wyjaśnień odnośnie Biuletynu BE-005/36/81 dotyczącego szybowców SZD-36A „Cobra”;
    *
      Urząd opublikuje stanowisko w sprawie dostępu do danych obsługowych od właścicieli TC (umowa czy inne dokumenty);
    *
      Urząd przedstawi stanowisko dotyczące PDT dla statków powietrznych tego samego typu i tego samego modelu użytkowanych w jednej organizacji;
    *
      Urząd przedstawi stanowisko dotyczące możliwości przejścia poszczególnych statków powietrznych na „KATEGORIĘ SPECJALNY”.

W nawiązaniu do spotkania w dniu 09.07.2010 i po przeanalizowaniu obowiązujących Rozporządzeń WE jak również przepisów krajowych  Urząd Lotnictwa Cywilnego przedstawia swoje stanowisko w dyskutowanych sprawach:

    *
      Nie ma możliwości stosowania Biuletynu 1/97 zmiana 2 wg. określenia „ na żądanie „ w stosunku do szybowców posiadających Certyfikat Typu wydany lub uznany przez EASA, jako systemu kalendarzowego przedłużenia okresu użytkowania szybowców drewnianych, gdyż było by to naruszenie Rozporządzenia ( WE ) 1702/2003 Art. 2, oraz  2042/2003 Art. 3.
    *
      Szybowce drewniane posiadające jeszcze tzw. resurs „ godzinowy „ po wycofaniu Biuletynu 1/97 zmiana 2 będą mogły być użytkowane ( ARC może  być w takim przypadku przedłużane )zgodnie z ograniczeniami zawartymi w Instrukcji Użytkowania w Locie które obowiązywały przed 28.09.2009 czyli dniem  wycofania Biuletynu 1/97 zmiana 2, chyba że Właściciel  TC wprowadził inne  ograniczenia po tym terminie, które są obowiązujące.
    *
      Status Biuletynów rozszerzających resursy i obowiązujące ograniczenia przedstawiają załączone tabele( Tabela 1 i 2 ) będące załącznikami do niniejszego pisma.
    *
      Dane obsługowe mogą być pozyskiwane w drodze umowy lub innego dokumentu ( np. pisemne potwierdzenie  objęciem dystrybucją zmian )wydanym przez upoważnioną organizację. W przypadku prywatnychwłaścicieli którzy mają podpisaną umowę z organizacją Part M „ G „ nie będą musieli legitymować się takim dokumentem ( jest to w obowiązkach organizacji zarządzania ciągłą zdatnością ), Jeśli prywatny właściciel sam będzie sprawował nadzór nad ciągłą zdatnością swojego statku powietrznego będzie zobowiązany przedstawić taki dokument przedstawicielowi ULC w trakcie audytu.
    *
      Statki powietrzne tego samego typu, tego samego modelu, o podobnym przewidywanym rocznym wykorzystaniu ( nalocie ) i objęte nadzorem nad ciągłą zdatnością do lotu przez tą samą organizację CAMO mogą być eksploatowane na podstawie jednego Programu Obsługi Technicznej ( POT ) przygotowanego przez tą organizację CAMO.
    *
      Pokładowy Dziennik Techniczny ( PDT ) jest przygotowywany przez organizację CAMO zarządzającą tym statkiem powietrznym i podlega zatwierdzeniu przez Prezesa ULC. Forma i zawartość PDT zależy od tego jak zostanie przygotowana przez organizację CAMO, musi jedynie spełniać wymagania M. A.306.Załącznika 1 do Rozporządzenia (WE) 2042/2003.
    *
      Kategoria „ Specjalny” dotyczy statków powietrznych które nie posiadają Certyfikatu Typu( TC ) , są budowane pod nadzorem ULC, który na koniec wydaje „ Pozwolenie na lot w kategorii specjalny „. Tak więc aby dany typ szybowca posiadający Certyfikat Typu mógł przejść do kategorii specjalny właściciel TC musi z niego zrezygnować lub właściwy Nadzór ( EASA lub NAA ), jeśli warunki bezpieczeństwa tego wymagają, cofnie taki certyfikat. Wówczas mają zastosowanie :
        1. Decyzja Nr 5 MT i GM z dnia 09.02.2001r. i
        2. Decyzja Nr 4/2001 GILC z dnia22.03.2001r.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony