Przejdź do treści
Źródło artykułu

Tajwan obniża wiek pilotów, aby zwiększyć liczbę pracowników w lotnictwie

4 listopada 2025 roku Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAA) Tajwanu poinformował, że zmieni przepisy dotyczące licencji i kwalifikacji pilotów. Celem jest jednoczesnie obniżenie wieku rozpoczęcia kariery i podniesienie maksymalnego wieku pilotów, którzy mogą aktywnie latać. Zmiana ma pomóc w walce z niedoborami pilotów i umożliwić rozwój tajwańskiego lotnictwa.

Nowe limity wieku

  • Minimalny wiek, by uzyskać licencję pilota zawodowego lub latać w załodze wieloosobowej, spadnie z 20 do 18 lat.
  • Minimalny wiek dla licencji pilota liniowego (ATPL) spadnie z 23 do 21 lat.
  • Maksymalny wiek dla pilotów latających w liniach pasażerskich wzrośnie z 60 do 65 lat (zgodnie z międzynarodowymi zasadami ICAO).

Bezpieczeństwo i wymagania medyczne

CAA podkreśla, że mimo zmian badania lekarskie nadal będą bardzo rygorystyczne. Piloci po 60. roku życia będą musieli przechodzić badania co cztery miesiące, a w kokpicie samolotu międzynarodowego będzie mogło znajdować się tylko jeden pilot powyżej 60 lat.

Dlaczego to wprowadzono

Nowe przepisy mają sprawić, że tajwańskie zasady będą takie same jak w USA, Unii Europejskiej i innych krajach należących do ICAO, gdzie 18 lat to standardowy minimalny wiek dla pilotów zawodowych.

Dzięki temu młodzi ludzie będą mogli wcześniej rozpocząć szkolenie i szybciej zacząć pracować w liniach lotniczych, nie obniżając przy tym poziomu bezpieczeństwa.

Tło zmian

Po pandemii liczba pasażerów gwałtownie wzrosła, ale pilotów nadal brakuje. Tajwańskie szkoły lotnicze podkreślają, że między 2020, a 2022 r., liczba kandydatów na pilotów spadła o ponad 40%, więc potrzeba czasu, by odbudować kadry.

Obniżenie wieku ma pomóc młodym szybciej wejść do zawodu — mogą oni zdobyć doświadczenie i zacząć latać w liniach regionalnych już po ukończeniu 20 lat.

Korzyści dla linii lotniczych

Linie lotnicze z Tajwanu, takie jak China Airlines, EVA Air i STARLUX Airlines, w 2025 r. zwiększyły liczbę połączeń międzynarodowych. Nowe zasady mają im pomóc łatwiej rekrutować młodych pilotów i zatrzymać doświadczonych kapitanów dłużej w pracy. Dzięki temu firmy będą miały bardziej stabilną kadrę i mniejsze uzależnienie od zagranicznych pilotów kontraktowych.

Co dalej

Nowe przepisy wejdą w życie po oficjalnej publikacji zmian w rozporządzeniach. Szkoły lotnicze już aktualizują swoje materiały rekrutacyjne, a wszystko ma zacząć obowiązywać jeszcze przed końcem roku.

Kontekst globalny

Na całym świecie brakuje pilotów. Firma doradcza Oliver Wyman przewiduje, że do 2032 r. zabraknie ponad 60 tysięcy pilotów zawodowych. Przyczyną jest szybki rozwój floty, przejścia na emeryturę i braki w szkoleniach po pandemii. Wiele krajów reaguje, upraszczając zasady licencjonowania i tworząc szybsze programy szkoleniowe dla kandydatów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony