Przejdź do treści
Źródło artykułu

Poznań (EPPO) - nowy cykl o GA na lotniskach komunikacyjnych

Zapraszamy do lektury nowego cyklu „GA na lotniskach komunikacyjnych”, w którym będziemy przybliżać zasady, procedury oraz praktyczne możliwości wykonywania operacji lotnictwa ogólnego na kontrolowanych lotniskach w Polsce.

Wielu pilotów poszukujących nowych wyzwań zastanawia się nad spróbowaniem swoich sił na lotnisku komunikacyjnym – tak, aby sprawdzić zdobyte już umiejętności i wejść na wyższy poziom lotniczego wtajemniczenia. Konieczność złożenia planu lotu, uzyskania zgody na wlot do CTR czy precyzyjne wykonywanie poleceń służb kontroli ruchu lotniczego to elementy, które mogą dostarczyć nie tylko satysfakcji, ale również stanowić cenne doświadczenie szkoleniowe na każdym etapie zdobywania nalotu.

Podejścia VFR na dużych lotniskach różnią się od tych stosowanych w aeroklubach — przede wszystkim są wydłużone, uporządkowane i bardziej precyzyjne. Wykonywanie operacji GA na dużym lotnisku to fascynujące doświadczenie, ale również obszar, w którym początkujący piloci mogą napotkać trudności. Do najczęstszych należą zbyt późne nawiązanie kontaktu z TWR lub APP, ograniczona świadomość ruchu, niewłaściwa frazeologia, a także stres i presja.

Operacje na lotniskach komunikacyjnych oferują zatem liczne zalety, w tym budują pewność siebie i kompetencje radiowe, uczą pracy z planem lotu i strukturami przestrzeni, są świetnym wprowadzeniem do latania IFR, dają satysfakcję z „prawdziwego” lotnictwa i zwiększają elastyczność w planowaniu dalszych tras.

Dla pilotów, którzy myślą o karierze zawodowej lub po prostu chcą wejść na wyższy poziom umiejętności, to jedno z najcenniejszych doświadczeń. Dlatego też będzie cyklicznie przedstawiali podejście poszczególnych lotnisk do ruchu GA, zbierając odpowiedzi na standardowy zestaw pytań. Na początek zapraszamy as do lektury artykułu przybliżającego GA na lotnisku Poznań Ławica (EPPO).


Dlapilota.pl: Czy poza godzinami szczytu (przylotów samolotów komunikacyjnych) na lotnisku w Poznaniu ruch GA jest mile widziany? W jakich godzinach najlepiej przylatywać na EPPO, tak aby nie kolidować z ruchem rozkładowym?

EPPO: Tak, poza godzinami operowania ruchu komercyjnego ruch GA jest mile widziany z wyłączeniem pory nocnej (22:00 – 06:00 LT) z racji na ograniczenia hałasowe.

Nie da się niestety jednoznacznie podać takich przedziałów czasu z powodu zmienności rozkładów lotów pomiędzy poszczególnymi dniami. Najlepszym sposobem jest analiza planowanego ruchu lotniczego np. z wykorzystaniem aplikacji FR24.

Dlapilota.pl: Zgodnie z cennikiem opłata za lądowanie na EPPO to 75 pln, a za odlatującego pasażera 35 pln. Na jakie pakiety mogą liczyć ośrodki lotnicze lub "często" przylatujący piloci. Czy Port Lotniczy w Poznaniu oferuje coś w rodzaju abonamentów?

EPPO: Zgodnie z obowiązującym cennikiem opłat lotniskowych nie przewidujemy pakietów ani abonamentów dla operatorów często korzystających z lotniska w Poznaniu (ruch GA).

Dlapilota.pl: Czy serwis handlingowy jest obligatoryjny czy też pilot może zaparkować i następnie opuścić lotnisko we własnym zakresie?

EPPO: Zgodnie z zapisem w AIP Polska dla naszego lotniska usługa handlingu jest obowiązkowa. Jedyne odstępstwo jest możliwe wtedy, gdy załoga nie opuszcza statku powietrznego i przyleciała tylko na chwilę odpoczynku oraz odtworzenie gotowości do dalszego lotu. Bez asysty pracownika lotniska nie można samemu przemieszczać się po strefie zastrzeżonej portu lotniczego.

Dlapilota.pl: Czy na lotnisku w Poznaniu jest dostępny dystrybutor paliwa avgas do samodzielnego tankowania czy trzeba korzystać z dostawcy paliwa?

EPPO: Jest dystrybutor Orlen Aviation, ale nie umożliwia samodzielnego tankowania. Najlepiej za pośrednictwem TWR poprosić operatora o podjazd.

Dlapilota.pl: O touch and go i i opłatach decyduje zarządzający lotniskiem czy PAŻP?

EPPO: Zarządzający lotnikiem, zgodnie z cennikiem.

Dlapilota.pl: Jakie błędy najczęściej popełniają piloci jak już wyłączą silnik, lub przed jego włączeniem znajdując się na płycie lotniska. Chodzi nam oczywiści o punkt widzenia zarządzającego obiektem.

EPPO: Najczęściej załogi GA popełniają błędy podczas kołowania. Pilot nie jest wystarczająco dobrze zapoznany z infrastrukturą lotniska, nie ma lub nie umie skorzystać z mapy i myli drogi kołowania. Innymi słowy nie kołuje po lotnisku zgodnie z dyspozycją TWR. Na samej płycie zdarza się, że załoga zapomina o obowiązku korzystania z kamizelek odblaskowych lub zgłoszenia handlingowi konieczności opuszczenia samolotu.

Dlapilota.pl: Jakie udogodnienia techniczne, logistyczne i proceduralne są dostępne dla pilotów GA na EPPO?

EPPO: Z racji na duże natężenie ruchu lotniczego oraz decyzję środowiskową i bliskość miasta, zarządzający lotniskiem nie wprowadza dodatkowych udogodnień w celu zachęcenia i zwiększenia ruchu GA. Decyzja środowiskowa również ten typ lotnictwa ogranicza.

Dlapilota.pl: Pytanie o statystyki: Ile z lotów GA to loty szkoleniowe, a ile biznesowe?

EPPO: Tego typu dane są bardzo zmienne i zależą od pogody w danym czasie. Dodatkowo należy rozdzielić loty szkolne oraz loty dla przyjemności czy budowania nalotu. Jeśli chodzi o loty biznesowe, to odbywa się ich średnio ok. 4-5 dziennie.

Dlapilota.pl: W kilku słowach, jak Pan/Pani zachęciłby pilotów GA do przylotów na lotnisko w Poznaniu?

EPPO: Ruch GA jest w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica mile widziany, ale trzeba pamiętać, że nie może on kolidować z podstawowym ruchem komercyjnym. Wobec faktu, że ruch komercyjny rośnie z roku na rok (w tym roku lotnisko po raz pierwszy w historii przekroczy granicę 4 mln obsłużonych pasażerów), nie przewidujemy dodatkowych zachęt dla operatorów GA przylatujących do Poznania.

Dlapilota.pl: Dziękujemy za rozmowę.

EPPO: Dziękujemy.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony