Głos w dyskusji o lotnictwie UL do 600 kg - część II
Zapraszamy do lektury drugiej części tekstu dotyczącego lotnictwa UL do 600kg. Przypominamy, że min. na ten temat będziemy dyskutować na spotkaniu pilotów UL w Jeziorku - na które gorąco zapraszamy.
GŁOS W DYSKUSJI (część II)
Pierwsza część „Głosu w dyskusji” poświęcona była próbie analizy systemu nadzoru lotniczego, związanego z urządzeniami latającymi do 600 kg, realizowanego w oparciu o przepisy krajowe. Myślę, że wszyscy zdają sobie sprawę, iż w obecnym kształcie jest on niedoskonały i przyczynia się do hamowania, a nie pobudzania rozwoju lotnictwa UL. No cóż, łatwo krytykować, ale nie o to przecież nam chodzi. Krytyka uzmysławia problem, ale go nie zmienia - najważniejsze jest wypracowanie i wprowadzenie rozwiązań zmieniających niekorzystny stan rzeczy.
Rozwiązaniem problemu, które, jak uważamy może dać właściwe rezultaty jest wydzielenie w ramach działalności Urzędu Lotnictwa Cywilnego, komórki organizacyjnej, która będzie realizowała nadzór nad urządzeniami latającymi do 600 kg w ramach przepisów krajowych. Pozwoli to na skuteczne oddzielenie procedur stosowanych w ULC w ramach przepisów EASA.
W komórce UL ma być prowadzona działalność w zakresie: ewidencjonowania urządzeń latających, świadectw kwalifikacji użytkowników etc. Komórka UL ma odpowiadać za utrzymanie właściwego kontaktu z użytkownikami urządzeń latających i reprezentowanie interesów lotnictwa UL przed ULC w zakresie posiadanych kompetencji. Ponadto ma realizować działania edukacyjne w zakresie obowiązujących przepisów, procedur i bezpieczeństwa poprzez specjalną stronę internetową dotyczącą UL. Dla właściwego działania takiej komórki i skutecznego oddzielenia nadzoru, niezbędnymi elementami będzie stworzenie odrębnych procedur w zakresie m.in.: dokumentów, regulaminu wewnętrznego, prowadzenia odrębnej ewidencji urządzeń latających i personelu lotniczego w oparciu o wydzielony system informatyczny.
W przypadku rozpatrywania spraw trudnych komórka będzie miała możliwość współpracy i pomocy ze strony wyspecjalizowanych elementów struktury ULC, takich jak na przykład: Dział Prawny czy Dział Technika Lotnicza. W celu skrócenia procesu decyzyjnego, co ma zasadniczy wpływ na terminy załatwiania spraw, komórka będzie działać jako wydzielona struktura i podlegać bezpośrednio Prezesowi ULC.
Korzystając z doświadczeń innych, podobnych nadzorów i analizując liczbę załatwianych spraw, naszym zdaniem, do prawidłowego działania komórki administracyjnej w omawianym zakresie, niezbędne jest stworzenie dwóch stanowisk merytorycznych z roboczym podziałem na: Ewidencja Urządzeń Latających oraz Personel, jednego stanowiska pomocy biurowej oraz Koordynatora, który będzie kierował pracą zespołu i będzie odpowiedzialny za kontakt ze środowiskiem lotniczym oraz współpracę w ramach struktury organizacyjnej ULC.
Przedstawiona propozycja nie jest rozwiązaniem docelowym. Pozwala jednak na realne rozdzielenie nadzorów nad różnymi rodzajami lotnictwa, działających w oparciu o inne zasady prawne, w ramach jednej instytucji.
Ponadto naszym zamysłem jest także, iż wydzielona, sprawnie funkcjonująca komórka UL umożliwi w przyszłości przekształcenie w podmiot społeczny, zdolny do przejęcia nadzoru i i finalnie utworzenie organizacji społecznej, współpracującej z administracją państwową – wzorem innych państw.
Idealnym rozwiązaniem byłoby przekazanie nadzoru nad lotnictwem UL podmiotowi społecznemu już teraz. Wiemy jednak, że obecnie nie istnieje podmiot lub organizacja, która udźwignęłaby ciężar skutecznego przejęcia i prowadzenia nadzoru, ale proponowane przez nas rozwiązanie pozwoli na to w przyszłości.
Czytaj również:
Głos w dyskusji o lotnictwie UL do 600 kg
Głos w dyskusji o lotnictwie UL do 600 kg Lotnictwo ultralekkie w Polsce wciąż bez przepisów OPT-OUT
Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w kwestii wprowadzenia przepisów OPT-OUT 600 kg
„OPT – OUT 600 kg“ - możliwości i następstwa
OPT-OUT, czyli kto wyciągnie rękę po 600 kg? Wrażenia po konferencji Europejskiej Konfederacji Mikrolotowej
Urządzenia Latające,… czy można prościej…?
Informacja dotycząca możliwości wykonywania lotów na ultralekkich statkach powietrznych o MTOM do 600 kg
Podniesienie mas startowych konstrukcji ultralekkich – jak to się robi w Europie?
Komentarze