Enter Air: pracowite pierwsze półrocze 2025 roku
Enter Air, największe prywatne linie lotnicze działające w Polsce opublikowały raport za I półrocze 2025 r. Przychody Enter Air w I poł. 2025 r. wyniosły 1,26 mld zł, co oznacza 8% wzrost w porównaniu do I półrocza 2024 r.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego pierwszego półrocza. Wszystkie nasze projekty optymalizacyjne wypaliły, dając wymierną poprawę wyniku. Doskonale przygotowaliśmy się do wysokiego sezonu, który również możemy zapisać po stronie sukcesów. Enter Air wykazuje się dobrą na tle konkurencji zdolnością do radzenia sobie ze zmiennością sytuacji rynkowej przy jednoczesnym dbaniu o jakość produktu dla odbiorców. Dlatego patrząc na maksymalne wykorzystanie naszej floty w wakacje, oczekujemy że 2025 rok będzie bardzo dobry. Jak wiele polskich firm mamy przewagę w Europie dzięki silnemu rynkowi polskiemu. Tu mamy bazę kosztową oraz solidne zaplecze finansowe, mocną gospodarkę i ciągle rosnący popyt. Dlatego planujemy wykorzystać te przewagi w zdobywaniu udziału w rynku europejskim. Rok 2026 jest już praktycznie cały ułożony, patrzymy więc na rok 2027 i dalej – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.
– Ważnym elementem naszego rozwoju jest zwiększenie możliwości operacyjnych dzięki rozbudowie floty o kolejne samoloty. Tak jak chcieliśmy zbudowaliśmy podstawę pod dynamiczny rozwój. Galop do przodu i zamawianie kolejnych samolotów bez dobrze zorganizowanej bazy kosztowej to błąd. Przed wakacjami odebraliśmy 3 Boeingi 737 800, a pod koniec września po ponad 10 godzinnym bezpośrednim locie z fabryki w Seattle trafił do nas nowy B 737 MAX 8. To pierwszy z sześciu takich zaplanowanych samolotów, co oznacza, że nadchodzi spory rozwój. Przyspieszyliśmy proces zwiększania floty nie dlatego by się z kimś ścigać, tylko dlatego, że musimy zaspokoić coraz większy popyt na nasze usługi, który obserwujemy na rynku polskim i w Europie – dodaje Polaniecki.
Wyniki finansowe Grupy Enter Air w I półroczu 2025 r.:
Przychody Enter Air w I pół. 2025 r. wyniosły 1 225,0 mln zł, co oznacza blisko 8% wzrost w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Wzrost przychodów związany był przede wszystkim z rozszerzaniem działalności Grupy. Ilość wykonanych operacji lotniczych zwiększyła się o około 7% r/r.
W analizowanym okresie EBITDA Grupy wzrosła do 442,1 mln zł ze 137,4 mln zł w I pół. 2024 r. Enter Air miał 64,5 zł wyniku operacyjnego co oznacza niemal 5% wzrost z 61,6 mln zł rok wcześniej, a przewoźnik wypracował 187,8 mln zł zysku netto wobec 24,2 mln zł straty netto w analogicznym okresie 2024 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały dodatnie różnice kursowe* wynikające jedynie z przeliczeń do celów raportowania i nie mające wpływu na realny wynik, W I pół. 2025 r. różnice kursowe wynikające z reguły przeliczeniowej MSSF 16 wyniosły 204,4 mln zł, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to 239,8 mln zł (w I pół. 2024 r. różnice kursowe wynosiły -35,4 mln zł). Bez uwzględniania różnic kursowych, Enter Air miał 237,7 mln zł EBITDA (+37,5% r/r) oraz 16,6 mln zł straty netto (vs 11,2 mln zł zysku netto w I pół. 2024 r.).
Flota Enter Air to obecnie 34 samoloty: 24 Boeingi 737-800 i 10 Boeingów 737 MAX 8. W I półroczu 2025 r. przewoźnik odebrał trzy maszyny typu B 737-800, które weszły do eksploatacji pod koniec II kw. 2025 r. a w III kw. 2025 r. zrealizowana została dostawa jednego B 737 MAX 8 prosto od producenta. Była to pierwsza z sześciu zaplanowanych na lata 2025 - 2027 r. dostaw samolotów B 737 MAX 8.
W ramach Grupy Enter Air operacje lotnicze wykonują także 4 samoloty szwajcarskiej linii Chair Airlines oraz 4 samoloty Fly4 Airlines, wspólnego przedsięwzięcia z TUI, którego działalność polega na wynajmie samolotów z załogami na rzecz przewoźników lotniczych. W lipcu 2025 r. Grupa Enter Air nabyła 55% udziałów w spółce Avenger Flight Group Poland od Avenger Flight Group Europe i tym samym stała się jedynym właścicielem tej spółki, która od sierpnia 2025 r. funkcjonuje pod nową nazwą – Enter Air Training Center.
Łączna wartość umów podpisanych z kluczowymi partnerami na polskim rynku turystycznym to ok. 2,2 mld zł, z TUI Poland - 230 mln USD (ok. 932,9 mln zł), Coral Travel Poland – 137 mln USD (ok. 564,6 mln zł), z Rainbow Tours - 93,2 mln USD (366,3 mln zł) oraz z ITAKA FLY o szacunkowej wartości 75,9 mln USD (ok. 292,5 mln zł).
Enter Air wypłacił 52,6 mln zł dywidendy tj. 3 zł/akcję, przeznaczając na ten cel całkowity zysk za 2024 r. w kwocie 51,7 mln zł powiększony o środki przeniesione z kapitału zapasowego. W 2024 r. do akcjonariuszy trafiło 77,2 mln zł, czyli 4,40 zł/akcję. Przed pandemią Enter Air wypłacił 0,70 zł/akcję w 2019 r., po 0,55 zł/akcję w 2018 r. i 2017 r., a w 2016 r. 0,20 zł/akcję.
* Zobowiązania leasingowe muszą być wyceniane po kursie z dnia bilansowego, natomiast samoloty, będące przedmiotem tego finansowania, nie są wyceniane po tym kursie. Powstaje więc wirtualna różnica, która powiększa się wraz ze wzrostem liczby samolotów. Od czasu zmian w Międzynarodowych Standarach Rachunkowości, różnice kursowe zaburzają wyniki spółek raportujących w standardach MSR. Enter Air prowadzi swój biznes głównie w walucie USD oraz EUR, więc przeliczenia do celów raportowania nie mają wpływu na rzeczywiste wyniki Grupy.



Komentarze