Przejdź do treści
Źródło artykułu

I grudniowe posiedzenie PKBWL - aktualizacja

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 916/12 (PI, 01.08.2012 r., lądowisko Szymanów - EPWS). Dotyczy: Błędu w technice lądowania polegającego na energicznym dociąganiu drążka sterowego na wysokości wyrównania co doprowadziło do zafalowań profilu lotu i twardego przyziemienia na koło główne, oraz po kolejnym poderwaniu, przepadnięcia szybowca i uderzenia w ziemię z trawersem. Braku reakcji ucznia-pilota podczas lądowania na komendę wydaną drogą radiową przez instruktora nadzorującego lot szybowca SZD-9bis Bocian 1E. Informacja o zdarzeniu 916/12

• 1622/12 (I, 08.12.2012 r., strefa kontrolowana lotniska Rzeszów-Jasionka - CTR EPRZ). Dotyczy: Pojawienia się, po wypuszczeniu podwozia, na panelu głównym i zapasowym samolotu Bombardier DHC8 402 sygnalizacji niezablokowanego w pozycji wypuszczonej podwozia głównego. Informacja o zdarzeniu 1622/12

• 1645/12 (I, 08.12.2012 r., strefa kontrolowana lotniska Rzeszów-Jasionka - CTR EPRZ). Dotyczy: Wykonania procedury awaryjnego wypuszczenia podwozia w samolocie Bombardier DHC8 402. Informacja o zdarzeniu 1645/12

• 2440/15 (I, 18.11.2015 r., kołowanie do startu /WAW/). Dotyczy: Wystąpienia sygnalizacji TAT1 FAIL na EICAS podczas kołowania samolotu Embraer 175. Informacja o zdarzeniu 2240/15


• 142/15 (I, 05.02.2015 r., podejście do lądowania w ARN). Dotyczy: Przestawienia klap w pozycję „1”, w trakcie podejścia do lądowania w ARN, przy zbyt dużej prędkości lotu samolotu Embraer 175. Informacja o zdarzeniu 142/15

• 485/13 (W, 22.04.2013 r., Bobrowniki). Dotyczy: Błędu techniki pilotażu paralotniai NRG 18 z napędem PPG Solo 210 polegającego na utracie kierunku lotu podczas poprawiania się w uprzęży co doprowadziło do gwałtownego, pogłębiającego się zakrętu. Informacja o zdarzeniu 485/13

• 615/13 (W, 14.05.2013 r., Góra Żar – Międzybrodzie Żywieckie). Dotyczy: Zahaczenia lilota paralotni Chili 1 (SKYWALK) o koronę drzewa i upadku na ziemię. Informacja o zdarzeniu 615/13

• 704/13 (W, 02.06.2013 r., Podwiesk k. Chełmna). Dotyczy: Zahaczenia pilota paralotni z napędem o koronę drzew, a następnie o linię przesyłową średniego napięcia i upadku na ziemię. Informacja o zdarzeniu 704/13

• 1491/12 (W, 10.11.2012 r., Rudniki k. Częstochowy). Dotyczy: Niestarannego wykonania przeglądu przedlotowego i wpisu do PDT niesprawdzonego zgodnie z zapisami IU w L stanu paliwa do lotu. Braku kontroli stanu paliwa podczas lotu samolotem Cessna 152 po trasie, co skutkowało nie przerwaniem zadania, kiedy stan paliwa pozwalał na bezpieczny dolot do lądowiska Rudniki. Informacja o zdarzeniu 1491/12

• 1978/14 (I, 31.10.2014 r., EPBK). Dotyczy: Niewłaściwego zaplanowania lub wykonania lotu co doprowadziło do lądowania samolotu Cessna 152 w warunkach nocnych na nieoświetlonej drodze startowej. Informacja o zdarzeniu 1978/14

• 2010/15 (I, 16.09.2015 r., przelot AMS-WAW). Dotyczy: Maska tlenowa przyczyna przecieku po stronie oficera w samolocie Embraer 190. Informacja o zdarzeniu 2010/15

• 2270/15 (I, 23.10.2015 r., EPWA - rozbieg). Dotyczy: Pojawienia się ostrzeżenia "PITCH TRIM" w trakcie rozbiegu samolotu Bombardier DHC-8-Q400 przy prędkości ok. 60kts. Informacja o zdarzeniu 2270/15

• 2272/15 (I, 23.10.2015 r., EPWA - rozbieg). Dotyczy: Pojawienia się ostrzeżenia "PITCH TRIM" w trakcie rozbiegu samolotu Bombardier DHC-8-Q400 przy prędkości ok. 60kts. Informacja o zdarzeniu 2272/15

• 2273/15 (I, 24.10.2015 r., EPWA - rozbieg). Dotyczy: Pojawienia się ostrzeżenia "PITCH TRIM" w trakcie rozbiegu samolotu Bombardier DHC-8-Q400 przy prędkości ok. 60kts. Informacja o zdarzeniu 2273/15

Raporty z pozostałych posiedzeń PKBWL dostępne są tutaj

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony