Sejm przyjął ustawę o lotniskach
Sejm w piątkowym głosowaniu przyjął ustawę o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego. Ma ona ułatwić pozyskiwanie gruntów pod budowę lotnisk.
W głosowaniu wzięło udział 424 posłów. Wszyscy opowiedzieli się za przyjęciem ustawy. Nowe przepisy oparte są na rozwiązaniach ustawy z kwietnia 2003 r. o zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.Przyjęta ustawa reguluje przepisy dot. zezwolenia na realizację inwestycji w lotniska użytku publicznego, lokalizacji przedsięwzięcia, zatwierdzenia podziału nieruchomości, przejmowania z mocy prawa własności nieruchomości i zezwoleń na rozpoczęcie robót budowlanych.
Zgodnie z ustawą wydawana będzie tylko jedna decyzja administracyjna - zezwolenie na realizację inwestycji. Wniosek będzie rozpatrywał wojewoda. Decyzja będzie wydawana w ciągu trzech miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Przed złożeniem wniosku będzie trzeba uzyskać opinie zarządu województwa, zarządu powiatu oraz wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Jedynie w wyjątkowej sytuacji, gdy opinia taka nie zostanie wydana w terminie 14 dni od dnia zwrócenia się o jej wyrażenie, wniosek może być złożony właściwemu wojewodzie. W decyzji znajdzie się także wykaz nieruchomości bądź ich części, które stają się własnością Skarbu Państwa lub odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego.
Ustawa wskazuje osoby, którym przysługuje odszkodowanie z tytułu pozbawienia praw do nieruchomości oraz wypłata odszkodowania w sytuacji, gdy na prawie własności bądź na prawie użytkowania wieczystego nieruchomości ustanowiono ograniczone prawa rzeczowe.
Przyjęto zasadę, że nieruchomości znajdujące się w obszarze lotniska, a stanowiące własność Skarbu Państwa, nie mogą być przedmiotem obrotu. Rozwiązanie to ma zapobiegać spekulacyjnemu obrotowi gruntami.
Projekt przewiduje również sankcje karne za niewydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji.
Zakładający lotnisko będą też mieli prawo nabywania na rzecz Skarbu Państwa tzw. "resztówek" - leżących poza obszarem lotniska części nieruchomości, które nie nadają się do wykorzystania na dotychczasowe cele. Takie rozwiązanie - zdaniem autorów ustawy - powinno usprawnić proces wykupu gruntów.
Stanowisko Rządu z 16 grudnia 2008 (źródło: www.premier.gov.pl)
Rząd popiera poselski projekt ustawy, mający ułatwić pozyskiwanie gruntów pod budowę lotnisk użytku publicznego, w którym skorzystano z rozwiązań umożliwiających sprawne nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne (tzw. specustawa drogowa). Zaleca kontynuowanie nad nim prac parlamentarnych, ale zwraca uwagę, że pewne propozycje wymagają ponownego rozważenia, dopracowania lub zmiany.
Zdaniem rządu, nie do zaakceptowania jest przepis, że nieruchomość przejęta pod budowę lotniska staje się własnością przedsiębiorcy stawiającego ten obiekt. Oznacza to, że nieruchomości przeznaczone pod realizację celu publicznego byłyby nabywane na własność przez podmioty prywatno-prawne. Rząd zwraca uwagę, że w przepisach przewidujących wywłaszczenie lub przejęcie nieruchomości na cele publiczne, prawo własności przypada podmiotowi publiczno-prawnemu, tj. Skarbowi Państwa lub jednostce samorządu terytorialnego.
Rząd uważa, że należy zastanowić się nad zmianą zakresu podmiotowego projektu ustawy. Obecnie dotyczy on wyłącznie zakładającego nowe lotnisko, nie odnosi się natomiast do podmiotów, które chciałyby rozbudowywać istniejące obiekty. Zdaniem Rady Ministrów, także katalog dokumentów, dołączanych do wniosku o wydanie zezwolenia na budowę, powinien być uzupełniony o promesę na założenie lotniska wydaną przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a także ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko. Uzasadnienie do projektu ustawy powinno być uzupełnione o informacje o skutkach finansowych tej regulacji.
Zdaniem rządu, należy rozważyć, czy projekt nie powinien być spójny z nowelizacją ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego, a także z ustawą o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Chodzi o to, aby wskazać w nim, że nie dotyczy lotnisk objętych regulacjami tych dwóch ustaw.
W głosowaniu wzięło udział 424 posłów. Wszyscy opowiedzieli się za przyjęciem ustawy. Nowe przepisy oparte są na rozwiązaniach ustawy z kwietnia 2003 r. o zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.Przyjęta ustawa reguluje przepisy dot. zezwolenia na realizację inwestycji w lotniska użytku publicznego, lokalizacji przedsięwzięcia, zatwierdzenia podziału nieruchomości, przejmowania z mocy prawa własności nieruchomości i zezwoleń na rozpoczęcie robót budowlanych.
Zgodnie z ustawą wydawana będzie tylko jedna decyzja administracyjna - zezwolenie na realizację inwestycji. Wniosek będzie rozpatrywał wojewoda. Decyzja będzie wydawana w ciągu trzech miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Przed złożeniem wniosku będzie trzeba uzyskać opinie zarządu województwa, zarządu powiatu oraz wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Jedynie w wyjątkowej sytuacji, gdy opinia taka nie zostanie wydana w terminie 14 dni od dnia zwrócenia się o jej wyrażenie, wniosek może być złożony właściwemu wojewodzie. W decyzji znajdzie się także wykaz nieruchomości bądź ich części, które stają się własnością Skarbu Państwa lub odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego.
Ustawa wskazuje osoby, którym przysługuje odszkodowanie z tytułu pozbawienia praw do nieruchomości oraz wypłata odszkodowania w sytuacji, gdy na prawie własności bądź na prawie użytkowania wieczystego nieruchomości ustanowiono ograniczone prawa rzeczowe.
Przyjęto zasadę, że nieruchomości znajdujące się w obszarze lotniska, a stanowiące własność Skarbu Państwa, nie mogą być przedmiotem obrotu. Rozwiązanie to ma zapobiegać spekulacyjnemu obrotowi gruntami.
Projekt przewiduje również sankcje karne za niewydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji.
Zakładający lotnisko będą też mieli prawo nabywania na rzecz Skarbu Państwa tzw. "resztówek" - leżących poza obszarem lotniska części nieruchomości, które nie nadają się do wykorzystania na dotychczasowe cele. Takie rozwiązanie - zdaniem autorów ustawy - powinno usprawnić proces wykupu gruntów.
Stanowisko Rządu z 16 grudnia 2008 (źródło: www.premier.gov.pl)
Rząd popiera poselski projekt ustawy, mający ułatwić pozyskiwanie gruntów pod budowę lotnisk użytku publicznego, w którym skorzystano z rozwiązań umożliwiających sprawne nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne (tzw. specustawa drogowa). Zaleca kontynuowanie nad nim prac parlamentarnych, ale zwraca uwagę, że pewne propozycje wymagają ponownego rozważenia, dopracowania lub zmiany.
Zdaniem rządu, nie do zaakceptowania jest przepis, że nieruchomość przejęta pod budowę lotniska staje się własnością przedsiębiorcy stawiającego ten obiekt. Oznacza to, że nieruchomości przeznaczone pod realizację celu publicznego byłyby nabywane na własność przez podmioty prywatno-prawne. Rząd zwraca uwagę, że w przepisach przewidujących wywłaszczenie lub przejęcie nieruchomości na cele publiczne, prawo własności przypada podmiotowi publiczno-prawnemu, tj. Skarbowi Państwa lub jednostce samorządu terytorialnego.
Rząd uważa, że należy zastanowić się nad zmianą zakresu podmiotowego projektu ustawy. Obecnie dotyczy on wyłącznie zakładającego nowe lotnisko, nie odnosi się natomiast do podmiotów, które chciałyby rozbudowywać istniejące obiekty. Zdaniem Rady Ministrów, także katalog dokumentów, dołączanych do wniosku o wydanie zezwolenia na budowę, powinien być uzupełniony o promesę na założenie lotniska wydaną przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a także ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko. Uzasadnienie do projektu ustawy powinno być uzupełnione o informacje o skutkach finansowych tej regulacji.
Zdaniem rządu, należy rozważyć, czy projekt nie powinien być spójny z nowelizacją ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego, a także z ustawą o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Chodzi o to, aby wskazać w nim, że nie dotyczy lotnisk objętych regulacjami tych dwóch ustaw.
Źródło artykułu
Komentarze