Przetarg na nową drogę startową dla Katowice Airport
Jak przekazał podczas piątkowej konferencji prasowej Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza katowickim lotniskiem, wojewoda śląski 13 stycznia br. wydał w trybie specustawy pozwolenie na tę budowę. Spółka ma nadzieję wybrać wykonawcę w połowie 2012 r., aby prace mogły ruszyć jeszcze przed końcem roku.
Zapewnił, że inwestycja jest ważna. "Pozwoli nam w przyszłości rozwijać się w segmencie cargo i być partnerem dla linii, które będą chciały do nas latać dużymi samolotami. Droga o długości 3,2 km pozwoli na start praktycznie wszystkich maszyn we wszystkich kierunkach – lot za ocean nie będzie musiał odbywać się z międzylądowaniem na tankowanie po drodze” – mówił Tomasik.
Długość nowej drogi wyniesie 3,2 km, z możliwością przedłużenia do 3,6 km.
Jej nawierzchnia będzie spełniać wysoki standard nośności, a oprzyrządowanie nawigacyjne na tzw. podejściu zasadniczym – od strony Siewierza – będzie miało drugą kategorię, co umożliwi lądowanie właściwie w każdych warunkach.
Gdy inwestycja będzie gotowa, obecna równoległa droga startowa zostanie przekształcona w drogę kołowania.
Jednym z pierwszych zadań wykonawcy będzie przeniesienie części siedlisk przyrodniczych, które mieszczą się na płycie lotniska. Do oddziału Śląskiego Ogrodu Botanicznego w Radzionkowie trafią m.in. połacie tzw. łąk trzęślicowych i wrzosowisk, a także kilka stanowisk storczyków.
Podczas przygotowywania inwestycji znikł problem wynikający z sąsiedztwa projektowanej autostrady A1. Opóźnienie budowy odcinków A1 na północ od Pyrzowic oraz odsunięcie nowej drogi startowej o ok. 200 metrów na wschód od przyszłej autostrady umożliwiło zmieszczenie się w normach bezpieczeństwa. Pozwoliło też uniknąć budowy kosztownego tunelu autostradowego na torze obecnej drogi startowej, który byłby konieczny, gdyby budowa nowej drogi nadal trwała po oddaniu autostrady.
Budowa nowej drogi startowej to część rozpisanego do 2016 r. projektu "Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej". Jego wartość ma wynieść 405 mln zł, unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to ponad 157 mln zł.
W ramach tego projektu rozpoczęła się rozbudowa płyty postojowej, która w przyszłości będzie miała 110 tys. m kw. i pomieści jednocześnie 13 samolotów - dziesięć tzw. kodu C np. Airbus A320, Boeing 737 i trzy kodu D np. Boeing 757. Postęp prac szacowany jest tu na ok. 20 proc. Jednocześnie modernizowany jest cały układ dróg kołowania – o powierzchni ponad 30 tys. m kw.
W październiku 2011 roku rozpoczęła się modernizacja terminalu pasażerskiego A - gdzie realizowane są odprawy poza strefę Schengen. Obiekt otrzyma nową elewację, a jego powierzchnia użytkowa wzrośnie o 1 tys. m kw., do 8,6 tys. m kw. Zakończenie modernizacji planowane jest na wiosnę tego roku.
Równolegle trwają prace wykończeniowe nowego hangaru technicznego na dwa samoloty, który będzie oddany do użytku w lipcu lub sierpniu tego roku.
W 2011 roku Katowice Airport obsłużyło ponad 2,5 mln pasażerów, a w tym roku chce - 2,7 mln podróżnych.
W 2011 roku wartość ruchu cargo przekroczyła w Pyrzowicach 12,1 tys. ton, plany na ten rok zakładają 13,2 tys. t. Do 2014 r. ma tam ruszyć nowa baza cargo - w południowo-wschodniej części lotniska.
Spółka Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze zamknęła 2011 rok przychodami ponad 100 mln zł, osiągając rentowność ok. 18-19 proc.(PAP)
mtb/ amac/ jbr/
Komentarze