Polska firma z sektora kosmicznego opracowała system do pozycjonowania autobusów i tramwajów
Jak wyjaśnił cytowany w komunikacie, dr inż. Krzysztof Kanawka z Blue Dot Solutions, rozwiązanie IoT pozwala m.in. na dokładne ustalenie jak pojazd porusza się po ulicy, po której znajduje się stronie, jak zakręca, w jaki sposób korzysta z zatoczek i innych elementów dróg. "Dane pozwalają na analitykę ruchu, szukanie miejsc, gdzie pojazd porusza się +nietypowo+ np. kiedy wąski wjazd utrudnia przejazd, lub rozwidlenie dróg zwiększa niebezpieczeństwo kolizji" - wyjaśnił. Dodał, że zebrane z czasem w systemie informacje umożliwiają porównanie zachowań kierowców.
Wskazano, że system dedykowany autobusom i tramwajom został przetestowany w warunkach miejskich, a jego wyniki porównano z +tradycyjnymi odbiornikami GPS+, "u których zanotowano błędy sięgające nawet 75 metrów w niesprzyjających warunkach", a stworzone przez gdańską firmę urządzenie "przez większość testów oferowało precyzję pozycjonowania lepszą od 1 metra".
Według Kanawki przykładem na to, że systemy takie jak IoT są potrzebne w przestrzeni miejskiej jest np. niedawny tragiczny wypadek autobusu w Warszawie. "Tego typu sytuacje spowodowane błędem ludzkim będą się powtarzać, ale z pomocą technologii można zapobiegać lub zminimalizować ich skutki" - zaznaczył.
W komunikacie wyjaśniono, że zaawansowany system informatyczny wykorzystany w IoT pozwala na ustawienie alertów w przypadku wypadków oraz na monitoring innych parametrów jazdy, w tym przyspieszenia. "Zastosowanie rozwiązania w tramwajach może pozwolić określić, w których miejscach następuje pogorszenie stanu torowiska" - napisano. Dodano, że wiedza o tym, jak w mieście funkcjonują autobusy i tramwaje może przekładać się na "zmniejszenie eksploatacji pojazdów, zredukowanie kosztów napraw, zminimalizowanie kolizji oraz znaczną poprawę bezpieczeństwa na drogach".
Projekt Flamingo realizowano w ramach unijnego programu Horyzont 2020 (nr grantu 776436). Partnerzy projektu pochodzili z Polski, Wielkiej Brytanii, Francji, Szwajcarii oraz Hiszpanii. Organem nadzorującym pracę była Europejska Agencja Nawigacji Satelitarnej (GSA). (PAP)
autor: Magdalena Jarco
maja/ dym/
Komentarze