Mija 39 lat od pierwszej historycznej Akcji Serce
To właśnie 39 lat temu, dzięki determinacji i zaangażowaniu lekarzy, personelu medycznego i pilotów, w Polsce rozpoczęła się pionierska misja transportu organów do przeszczepów ratujących życie.
Akcja Serce, zainicjowana została w nocy z 5 listopada na 6 listopada 1985 roku, na prośbę dr. Zbigniewa Religi, który poprosił szefa Sztabu Generalnego WP o pomoc w dostarczeniu serca dla pacjenta, który czekał na transplantację w Zabrzu. Organ miał być pobrany od zmarłego w Szczecinie i tylko drogą lotniczą mógł być dostarczony na czas, nie ulegając nieodwracalnym zmianom, uniemożliwiającym przeszczep. Ryzyko było duże, a nieudana operacja mogła opóźnić rozwój polskiej transplantologii na szereg lat. Wszystkim zależało na sukcesie.
Szef SGWP wydał Dowództwu Wojsk Lotniczych rozkaz umożliwiający transport organu z lotniska w Goleniowie do Katowic. Dowództwo postawiło do dyspozycji kliniki samolot odrzutowy TS-11 lub transportowy Jak-40/An-2/An-12/An-26. Po analizie wybrano An-26, który ruszył do pierwszej „Akcji Serce” zabierając zespól lekarzy z docentem Religą. Misja odbyła się nocą. Tak zaczęła się współpraca lotnictwa z Kliniką w Zabrzu, a następnie z Kliniką Kardiochirurgii w Krakowie. Przyjęła ona formalne ramy w 1988 roku, kiedy podpisano umowę na nieodpłatne świadczenie przez wojsko usług transportu lotniczego dla polskich ośrodków transplantacyjnych. Umowę podpisali profesor Pasyk oraz docent Zbigniew Religa (Klinika Kardiochirurgii w Zabrzu) i dowódca Wojsk Lotniczych gen dyw. pil. Tytus Krawczyc. W umowie użyto nazwy "Akcja Serce", która utrwaliła się i do dziś pozostaje najlepszym określeniem tej współpracy.
Akcja Serce do dziś pozostaje symbolem nadziei, współpracy i poświęcenia na rzecz ratowania ludzkiego życia.
Siły Powietrzne wspierają kliniki i instytuty kardiologii i transplantologii zapewniając transport lotniczy dla załóg medycznych oraz przewożonych organów za pomocą statków powietrznych C-295M CASA, M-28 Bryza oraz śmigłowców LZPR ASAR. Współpracę regulują umowy zawarte między Ministerstwem Zdrowia a Ministerstwem Obrony Narodowej. Do akcji, wspierając wojskowych pilotów, włączają się również policyjni lotnicy dysponujący śmigłowcami Bell 407GXi oraz Black Hawk.
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że w ramach Akcji Serce żołnierze pełnią całodobowe dyżury w systemie zmianowym przez 365 dni w roku. Najczęściej w ramach wspomnianej akcji wykorzystywane są statki powietrzne 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego: 8. Bazy Lotnictwa Transportowego z Krakowa i 33. Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza. Od wielu lat w „Akcję Serce” zaangażowani są także lotnicy z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, a dokładnie z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach.
W dniu 5 listopada br. miał miejsce kolejny wylot w ramach Akcji Serce. Start samolotu C-295M CASA wraz z zespołem transplantologów po trasie Kraków – Szczecin - Kraków nastąpił o godzinie 12:05. Zadanie lotnicze wykonane zostało planowo i bez zakłóceń. Lądowanie samolotu na macierzystym lotnisku miało miejsce o godz. 14:49. Akcja wykonana została na rzecz Kliniki Chirurgii Klatki Piersiowej w Szczecinie.
Komentarze