Podkarpackie: wkrótce rozpocznie się budowa zakładu EME Aero
Spółka joint venture EME Aero (Engine Maintenance Europe) powstała na początku grudnia 2017 r. Jej siedziba mieści się w Tajęcinie k. Rzeszowa. Po 50 proc. udziałów w nowym przedsiębiorstwie mają producent silników lotniczych MTU Aero Engines oraz Lufthansa Technik.
We wtorek w podkarpackim urzędzie marszałkowskim w Rzeszowie odbyła się konferencja prasowa zarządu EME Aero oraz wiceministra inwestycji i rozwoju Adama Hamryszczaka, wiceministra przedsiębiorczości i technologii Tadeusza Kościńskiego oraz władz województwa.
Zarząd spółki poinformował, że wybrany został generalny wykonawca, a proces rekrutacji jest mocno zaawansowany. Natomiast w trzecim kwartale tego roku planowane jest uruchomienie centrum szkoleniowego dla przyszłych pracowników.
Obecny na konferencji prasowej wiceminister Hamryszczak podkreślił, że inwestycja jest dowodem na skuteczne realizowanie Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. "W dokumencie tym zapisaliśmy dalszy rozwój przemysłu lotniczego w Polsce" - przypomniał. Hamryszczak dodał, że inwestycja EME Aero idealnie wpisuje się krajobraz gospodarczy Podkarpacia.
Z kolei wiceminister przedsiębiorczości i technologii Tadeusz Kościński zaznaczył, że inwestycja jest potwierdzeniem działań polityki gospodarczej rządu, która zakłada rozwój oparty na nowoczesnych technologiach. "Niemcy są najważniejszym krajem eksportującym kapitał do Polski pod względem liczby i wartości bezpośrednich inwestycji w Polsce. Ważne jest dla nas postrzeganie Polski przez niemieckich inwestorów jako najbardziej atrakcyjnego miejsca do inwestycji w Europie Środkowo-Wschodniej" - mówił wiceminister.
Obecny na konferencji prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Tomasz Pisula przypomniał, że Agencja pomagała inwestorowi w wyborze lokalizacji oraz brała udział w negocjacjach pakietu dla inwestora.
"Ta inwestycja pokazuje nowy rodzaj inwestycji w Polsce, to właśnie o takie inwestycje chodziło w tzw. planie Morawickiego czyli światowej klasy technologie, miejsca pracy oparte na wykwalifikowanych pracownikach, współpraca z jednostkami naukowo-badawczymi oraz pełne zrozumienie potrzeb inwestora ze strony regionalnych i lokalnych władz" - powiedział.
Marszałek woj. podkarpackiego Władysław Ortyl przypomniał, że lotnictwo jest inteligentną specjalizacją regionu. "Firma w swoim kodzie genetycznym ma lotnictwo, będzie więc wspierała naszą specjalizację. To kolejny etap rozwoju lotnictwa i Doliny Lotniczej na Podkarpaciu" - stwierdził marszałek.
Z kolei członek zarządu EME Aero, dyrektor zarządzający ds. biznesu Derrick Siebert podkreślił, że zakład, który powstanie w Jasionce, będzie jednym z największych i najnowocześniejszych na świecie. Będzie zajmował się serwisowaniem silników turbowentylatorowych przekładniowych czyli GTF.
Dodał, że zakład będzie świadczył usługi MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) czyli będzie zajmował się serwisowaniem, naprawą i przeglądem silników lotniczych. "Poświęciliśmy bardzo dużo czasu, żeby wybrać odpowiednie miejsce na lokalizację, otrzymaliśmy ogromne wsparcie ze strony ministerstw, marszałka i ich zespołów. Teraz czekamy na pozwolenia budowlane, żeby zacząć budowę" - mówił Siebert.
Inny członek zarządu EME Aero Uwe Zachau zaznaczył, że obecnie prowadzona jest rekrutacja pracowników. "Zachęcamy chętnych do zgłaszania się do nas. Szkolenia dla pracowników - dające wyjątkowe, unikatowe kwalifikacje - będą trwały nawet do 15 miesięcy w centrum szkoleniowym, które otwieramy w lipcu br. Oczywiście będzie także szkolenie praktyczne w naszych zakładach w Niemczech" - dodał.
Rozpoczęcie działalności zakładu w Jasionce planowane jest na rok 2020. Roczna wydajność zakładu wyniesie ponad 400 wizyt serwisowych silników z serii PW1000G, napędzających rodzinę samolotów Airbus A320neo i inne samoloty pasażerskie.
Nowy zakład ulokowany będzie w działającej na Podkarpaciu Dolinie Lotniczej - klastrze zrzeszającym przedsiębiorstwa z branży lotniczej.
Obie firmy tworzące EME Aero działają już w naszym kraju. MTU Aero Engines ma zakład produkcyjny w podrzeszowskiej Jasionce. Natomiast Lufthansa Technik wraz z GE Aviation powołała spółkę joint venture Xeos. Spółka ta we wrześniu 2017 r. wmurowała kamień węgielny pod budowę zakładu w Środzie Śląskiej (Dolnośląskie). Zakład, który ma ruszyć w 2019 r., będzie serwisował dwa modele silników lotniczych. Wartość inwestycji to 250 mln euro. (PAP)
autor: Wojciech Huk
huk/ son/
Komentarze