PLK: wkrótce ogłoszenie najlepszej oferty na projekt linii do lotniska Katowice
Będzie to kolejny etap działań zmierzających do odbudowy linii nr 182, która da postulowane od lat kolejowe połączenie konurbacji katowickiej (a obecnie powstającej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii) z Katowice Airport. W ub. tygodniu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.
„Zakończyliśmy postępowanie weryfikacyjne złożonych ofert na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla projektu pn.+„Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie+. W najbliższych dniach zostanie ogłoszony wybór firmy z najkorzystniejszą ofertą” - poinformował PAP rzecznik PLK Mirosław Siemieniec.
Cały okres obowiązywania zamówienia – obejmujący zaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego – to 1575 dni. PLK zakładają, że wybrany wykonawca dostarczy m.in. specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych w 328 dni od dnia podpisania umowy oraz będzie pełnił nadzór autorski przez 26 miesięcy od dnia podpisania umowy na roboty budowlane.
PLK przewidują przy tym rozpoczęcie robót budowlanych w IV kw. 2019 r. a ich zakończenie - w II kw. 2022 r.
W przetargu na projekt i nadzór autorski tego przedsięwzięcia oferty złożyło pięć podmiotów. Najtańszą zaproponowała spółka Mosty Katowice – na 13,6 mln zł brutto (kolejne oferty opiewają na 17,6 mln zł i 17,8 mln zł brutto). PLK w sierpniowej informacji z otwarcia ofert podawały, że budżet zamówienia określiły na 35,3 mln zł brutto. Żadna z ofert nie przekroczyła tej kwoty.
Nieeksploatowana obecnie w większości, jednotorowa linia nr 182 łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolice katowickiego lotniska. Oprócz kompletnego remontu planowana jest jej elektryfikacja. Przedsięwzięcie ma zostać wykonane przy wsparciu środków UE.
Obecne zamówienie opiera się na dokumentacji przedprojektowej, która została przygotowana – z opóźnieniem – w ostatnich dwóch latach. Zgodnie z jej założeniami odbudowa linii nr 182 ma zapewniać m.in. prędkość maksymalną 140 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 80 km/h dla towarowych. Projekt uwzględni m.in. budowę nowego wiaduktu kolejowego nad autostradą A1.
Zamawiana dokumentacja ma zapewniać dwie opcje realizacji odbudowy linii nr 182 – w jednym zadaniu lub w trzech częściach, z których pierwsza umożliwiłaby dojazd do lotniska Katowice od strony Tarnowskich Gór.
Chociaż na listach obecnego Krajowego Programu Kolejowego nie wymieniono z nazwy połączenia kolejowego do portu lotniczego Katowice, PLK z końcem ub. roku zapewniały, że mieści się ono na liście podstawowej programu – w przewidzianej do finansowania z POIiŚ pozycji pod nazwą „Infrastrukturalne projekty aglomeracyjne finansowane z Funduszu Spójności” (za 1089,8 mln zł).
W dołączonym do dokumentacji obecnego przetargu wzorze harmonogramu robót (zakładającego ich realizację do maja 2022 r.) pod rubryką „koszt” pojawia się wartość 454,3 mln zł.
Według pierwotnych szacunków PKP PLK czas jazdy na lotnisko z Katowic z wykorzystaniem odbudowanej linii nr 182 miałby wynieść od strony Zawiercia ok. 45 minut, a przy postoju w Zawierciu - 55 minut. Według wcześniejszych informacji czas przejazdu z wykorzystaniem linii nr 182 od strony Tarnowskich Gór wyniósłby ok. 50 minut.
autor: Mateusz Babak (PAP)
mtb/ agz/
Komentarze