Pamiątki po polskich lotnikach trafiły do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Jak poinformował Jakub Link-Lenczowski z Muzeum Lotnictwa Polskiego, zbiór składa się z 48 obiektów należących do płk. pil. Stanisława Nazarkiewicza, gen. bryg. pil. Tadeusza Andersza, pil. Stanisława Kłosowskiego (pilot lotnictwa bombowego i specjalnego przeznaczenia), kpt. pil. Pawła Moskwy (pilot, pisarz, poeta, rysownik) oraz mjr. pil. Mieczysława Wiórkiewicza. Dodatkowo zostały zakupione dwie odznaki (2 Pułku Lotniczego i Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie).
Pamiątki po lotnikach pochodzą przede wszystkim z okresu ich kariery wojskowej w Polskich Siłach Powietrznych (PSP) na Zachodzie (1940-1945).
W skład zbioru wchodzą m.in. odznaka imienna, fotografie, naszywki, naramienniki, orły z czapki, guziki mundurowe, legitymacja, odznaka oficerska 2. Pułku Lotniczego. Kolekcja będzie prezentowana w Gmachu Głównym MLP od poniedziałku do 30 listopada tego roku.
Według przedstawiciela placówki, zakupione eksponaty pozwolą uzupełnić i wzbogacić dotychczasową kolekcję memorabiliów związanych z historią Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie, który muzeum stara się od wielu lat sukcesywnie powiększać. Zakup pamiątek był możliwy dzięki otrzymanemu dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego rodzaju. Zbiory liczą ponad 200 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe.
Kolekcję eksponatów wielkogabarytowych wzbogacają i uzupełniają zbiory małogabarytowe związane z poszczególnymi lotnikami i ich historią: prawie 10 tys. pozycji książkowych (w tym najstarsze z lat 60. XIX wieku), ponad 20 tys. zdjęć oraz kolekcja orderów, odznaczeń i innych odznak licząca ponad 2 tys. eksponatów.
Krakowskie muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 r.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ itm/
Komentarze