Ostateczne wymagania wobec samolotu szkolnego przesłane oferentom
Przed kilkunastoma dniami wiceminister obrony Marcin Idzik zapowiedział, że wkrótce firmy otrzymają zaproszenia do złożenia ostatecznych ofert. Szef MON Bogdan Klich zadeklarował rozstrzygnięcie przetargu do końca bieżącego roku.
Przetarg na samoloty szkolno-bojowe klasy LIFT (Lead-In Fighter Trainer) wraz z całym systemem szkolenia ruszył we wrześniu ubiegłego roku. MON chce kupić samoloty służące nie tylko do zaawansowanego szkolenia przyszłych pilotów F-16 i do lotów treningowych, ale także mające takie zdolności bojowe, by zastąpić nowymi maszynami myśliwsko-bombowe Su-22 przewidziane do wycofania w najbliższych latach.
Wstępne oferty złożyło pięć firm: Korea Aerospace Industries (KAI) z T-50P Golden Eagle - jedynym naddźwiękowym samolotem w tym przetargu, opracowanym przy współpracy z koncernem Lockheed Martin, producentem F-16; włoska AleniaAermacchi z M346, koncern BAE Systems oferujący najnowszą generację znanych brytyjskich samolotów Hawk, na jakich szkoli się RAF; fińska Patria proponująca używane starsze, lecz gruntownie zmodernizowane Hawki oraz czeska Aero Vodochody z L-159. (PAP)
brw/ bos/
Komentarze