Nie będzie pociągów z Krakowa do Balic od 1 września
Linia może jednak zostać uruchomiona jeszcze we wrześniu, po wykonaniu niezbędnych prac, przeprowadzeniu koniecznych testów i przejazdów próbnych. Dokładny termin zostanie ustalony prawdopodobnie w przyszłym tygodniu po spotkaniu z zarządcą infrastruktury – powiedział dziennikarzom prezes Kolei Małopolskich Ryszard Rębilas.
"W związku z otrzymaną informacją od zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe SA, że wykonawca nie wykonał w terminie prac modernizacyjnych na Kraków Gł. – Kraków Balice, od 1 września nie możemy rozpocząć regularnych kursów na tej trasie jako przedłużenie dotychczasowej linii z Wieliczki Rynek Kopalnia do Krakowa Głównego, ponieważ nie zapewnia to możliwości realizacji takiego rozkładu jazdy, jaki zarządca infrastruktury od Kolei Małopolskich przyjął" – oświadczył Ryszard Rębilas.
Podkreślił, że Koleje Małopolskie są przygotowane, aby w każdej chwili rozpocząć połączenie. "Jednak, jeżeli nie będzie ta linia w pełni przygotowana do realizowania pełnego rozkładu jazdy, nie możemy tej usługi rozpocząć wykonywać" – stwierdził Rębilas.
Zapewnił także, że Koleje Małopolskie podejmą wszelkie możliwe rozmowy z zarządcą infrastruktury jako nadzorcą nad wykonawcą, aby konieczne prace niezwłocznie zostały wykonane. Przeanalizują też utracone z powodu opóźnień korzyści.
O tym, że wykonawca nie wykonał w terminie prac modernizacyjnych, poinformował w piątek w komunikacie prasowym zarządca infrastruktury, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządca zapewnił, że wobec wykonawcy wyciągnie konsekwencje. Poinformował jednocześnie, że "start kolejowego połączenia na krakowskie lotnisko nastąpi 1 września, ale z ograniczoną ofertą przewozową". "Wspólnie z przewoźnikiem PLK ustalą najlepszą siatkę połączeń na trasie z Krakowa do Portu Lotniczego oraz właściwy, uwzględniający bezpieczne prowadzenie ruchu, termin jej wprowadzenia" – napisano w komunikacie prasowym.
Koleje Małopolskie nie widzą jednak możliwości uruchomienia ograniczonej liczby połączeń. "Jeżeli wykonawca nie wykonał remontu w całości to żaden pociąg nie jest w stanie odbyć przejazdu zgodnie z zasadami bezpieczeństwa ruchu" – utrzymuje prezes Rębilas. Zapewnia, że podejmie wszelkie możliwe rozmowy z zarządcą infrastruktury jako nadzorca nad wykonawcą, aby niezbędne prace niezwłocznie zostały wykonane.
Według zapowiedzi, pociąg z Krakowa do Balic będzie kursował co pół godziny, a przejazd będzie trwał 18 minut. Linię obsługiwać będzie 39 nowoczesnych pociągów, 33 z nich będą kursować na trasie od stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia przez Kraków do Balic i z powrotem. Pozostałe sześć pociągów kursować będzie z Krakowa do Balic wczesnym rankiem i późnym wieczorem, kiedy nie ma kursów do Wieliczki.
Według informacji PKP Polskie Linie Kolejowe SA, prace modernizacyjne objęły 12-kilometrowy odcinek linii kolejowej, m.in. budowę drugiego toru między Krakowem Mydlnikami a Krakowem Balicami, wydłużenie połączenia o 0,5 km do terminalu lotniska oraz elektryfikację linii. Wybudowane zostały 3 nowe przystanki: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki, Kraków Olszanica. Wszystkie są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Dodatkowo zmodernizowany został przystanek Kraków Łobzów. Inwestycja zakończy się we wrześniu tego roku.
Umowę w formule "zaprojektuj i buduj" PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 26 września 2013r. z firmą Astaldi S.p.a. Czas realizacji przewidywał zakończenie prac do 15 lipca br. Wartość kontraktu z wykonawcą to blisko 200 mln zł.
Spółka Koleje Małopolskie Sp. z o.o. została powołana przez Samorząd Województwa Małopolskiego 2 grudnia 2013 r. Działalność przewozową rozpoczęła 14 grudnia 2014 r. uruchamiając z nowym rozkładem jazdy pociągi na trasie Kraków Główny - Wieliczka Rynek-Kopalnia. 1 czerwca pociągiem z Wieliczki do Krakowa przejechał półmilionowy pasażer. Władze spółki szacują, że milionowy pasażer przejedzie na tej trasie już we wrześniu.(PAP)
hp/ dym/
Komentarze