Metropolia ustaliła cenę przejazdu na lotnisko w Katowicach
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.
Od stycznia br. na terenie całej Metropolii obowiązują już m.in. wspólny cennik biletów jednorazowych komunikacji miejskiej (w miejsce taryf trzech dotychczasowych organizatorów) i bezpłatne przejazdy do 16. roku życia. Od kwietnia br. zaczął obowiązywać wspólny cennik biletów okresowych. GZM utworzyła też Zarząd Transportu Metropolitalnego, który przejmie na jej terenie funkcję organizatora komunikacji (od dotychczasowych organizatorów, planowo od 2019 r.).
Jeszcze w ub. roku przedstawiciele GZM zapowiadali, że jednym z pierwszych działań Zarządu Transportu Metropolitalnego będzie samodzielne uruchomienie w 2018 r. komunikacji autobusowej do lotniska Katowice. Przetarg na operatora czterech metropolitalnych linii lotniskowych ogłosił z końcem lipca br. jeden z obecnych operatorów - na mocy zawartego z nim przez Metropolię porozumienia. Obecnie propozycje oferentów są analizowane.
Jednocześnie w czwartek dyrektor departamentu promocji i komunikacji społecznej GZM Rafał Kurowski podał, że zarząd GZM wprowadził – pod kątem planowanego na listopad br. uruchomienia stałych, ekspresowych linii na lotnisko Katowice - „zmiany w „zintegrowanym systemie taryfowo–biletowym obowiązującym w granicach GZM”.
Zmiany te przewidują, że przejazdy liniami ekspresowymi na lotnisko będą możliwe na podstawie biletów dobowych (normalnych i ulgowych) oraz długookresowych biletów: 30-dniowego i 90-dniowego.
Kurowski zaznaczył, że uruchomienie stałych połączeń na lotnisko planowane jest w listopadzie br. Rozkład jazdy będzie dopasowany do siatki połączeń lotniczych. Piętnaście nowoczesnych, wyposażonych m.in. w ładowarki USB i wi-fi, autobusów (wszystkich pięciu oferentów zgłosiło do przetargu wozy wyprodukowane w tym roku), będzie obsługiwało cztery linie.
Wcześniej sygnalizowane trasy połączeń to: Gliwice Plac Piastów – Zabrze Multikino – Bytom Karb – Piekary Śląskie Szarlej Kaufland – Pyrzowice Port Lotniczy (czas przejazdu: 64-76 min), Katowice Dworzec – Katowice Sokolska – Katowice Strefa Kultury – Sosnowiec Dworzec PKP – Będzin Stadion – Pyrzowice Port Lotniczy (54-65 min), Katowice Dworzec – Pyrzowice Port Lotniczy (szacowany czas przejazdu: 45-50 min).
W przypadku linii tyskiej (Tychy Dworzec PKP – Katowice Giszowiec Osiedle – Katowice Dworzec; szacowany czas przejazdu: 31-32 min) ma być ona uzupełnieniem kolei. W ciągu dnia ma ona wykorzystywać szybkie połączenie kolejowe tych miast, z przesiadką na dworcu w Katowicach, skąd autobusy lotniskowe będą odjeżdżały co pół godziny. Nocą, gdy pociągi nie będą kursowały, w trasę z Tychów wyjechać mają autobusy.
W czwartek Kurowski zastrzegł, że trwają jeszcze szczegółowe ustalenia nt. ostatecznych wariantów tras przejazdu. Koszt funkcjonowania linii lotniskowych, które będą finansowane z budżetu GZM, oszacowano w tym roku na 2 mln zł, natomiast w 2019 r. – na 10 mln zł.
Obecnie dojazd z centrum Metropolii na oddalone o ok. 40 km na katowickie lotnisko zapewniają komercyjne kursy samorządowego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Katowicach (kilkanaście kursów w każdą stronę dziennie). Cena za bilet normalny wynosi 27 zł, a czas przejazdu to 55 minut.
Zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, przygotowuje obecnie odbudowę linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia. Linia ta powinna w 2022 r. skomunikować port lotniczy Katowice w Pyrzowicach z siecią kolejową i głównymi miastami regionu.
Władze Katowice Airport spodziewają się w tym roku kolejnego kilkusettysięcznego wzrostu liczby obsłużonych pasażerów. W ub. roku obsłużono ich tam prawie 3,9 mln - o blisko 700 tys. pasażerów więcej niż w 2016 r. Tegoroczna prognoza sięga 4,8 mln osób.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ je/
Komentarze