Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnisko Kraków-Balice obsłużyło 2 mln 864 tys. pasażerów

Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice (MPL) obsłużył w zeszłym roku blisko 2 mln 864 tys. pasażerów, czyli o 7 proc. więcej niż rok wcześniej. Na ten rok władze lotniska przedstawiają prognozę 2-proc. wzrostu liczby podróżnych.

„Kolejny rok pokazaliśmy zrównoważony rozwój i to pomimo niesprzyjających zdarzeń losowych, takich jak wiosenny wybuch wulkanu Eyjafjallajokull na Islandii, przez który straciliśmy około 60 tys. pasażerów” - poinformował w środę dziennikarzy prezes krakowskiego lotniska Jan Pamuła.

Jak podkreślił, zeszły rok był rekordowy dla lotniska pod względem ilości nowych połączeń otwieranych przez linie lotnicze. Przybyło ich 15, z czego najwięcej uruchomił największy europejski tani przewoźnik, irlandzki Ryanair.

Pamuła dodał, że w strukturze przewozów najwięcej, bo blisko 61 proc. przypada na przewoźników niskokosztowych, ponad 30-proc. udział mają tradycyjne linie lotnicze, a prawie 8-proc. - czartery. Z krakowskiego lotniska operuje 15 linii lotniczych: 9 tradycyjnych i 6 tzw. „tanich”. Latają one do 53 portów w 44 miastach w 18 państwach.

„Naszym zadaniem jest wspieranie wszystkich linii lotniczych i niedopuszczenie do hegemonii jednej z nich” - zaznaczył prezes.

W tym roku władze portu ostrożnie prognozują 2-proc. wzrost liczby obsłużonych pasażerów. Na wiosnę pojawią się nowe połączenia do Kijowa (AeroSvit), na Sardynię (Ryanair) i do Newcastle (Jet2). LOT zapowiada przywrócenie lotów do Aten i Rzymu, a Germanwings do Stuttgartu. Władze lotniska prowadzą też rozmowy z przewoźnikami w sprawie połączeń m.in. do Moskwy, Lwowa, Chicago i Hamilton w Kanadzie. Lotnisko liczy również na uruchomienie przez LOT bezpośrednich połączeń między polskimi miastami.

Prezes zapowiedział, że w tym roku realizowane będą kluczowe inwestycje, które mają uczynić z Krakowa „średniej wielkości eleganckie lotnisko europejskie”. Najważniejsza z nich, czyli budowa nowego terminalu międzynarodowego o przepustowości 8,5 mln pasażerów rocznie, powinna się zakończyć w latach 2013-2014.

Wcześniej ma powstać czterogwiazdkowy hotelu w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska oraz nowy dworzec kolejowy połączony z terminalem i parkingiem wielopoziomowym. Dokończona zostanie też przebudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego.

W sumie na rozbudowę terminalu pasażerskiego, infrastruktury lotniskowej oraz budowę nowego układu komunikacyjnego planuje się wydać w ciągu najbliższych lat ponad 745 mln zł netto, z czego ponad 200 mln zł ma pochodzić z funduszy unijnych.

Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice (MPL) jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) lotniskiem w Polsce.

Głównym udziałowcem spółki MPL jest Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, które posiada 76 proc. udziałów. Województwo małopolskie ma 23 proc. udziałów, a reszta należy do gminy Kraków (1 proc.) oraz gminy Zabierzów (0,04 proc.). (PAP)

rgr/ pad/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony