Lotnisko Katowice obsłużyło w maju dwukrotnie więcej pasażerów, niż w kwietniu
Jak poinformował w piątek Piotr Adamczyk z biura prasowego Katowice Airport, w ruchu pasażerskim ogółem obsłużono tam w maju br. 85,6 tys. podróżnych - o 45,2 tys. więcej (wzrost o 112 proc.) w porównaniu z kwietniem br. (lotnisko odnosi tegoroczne dane za maj do poprzedniego miesiąca tego roku, ze względu na obowiązujący w maju ub. roku zakaz lotów w ruchu pasażerskim).
Przedstawiciele katowickiego lotniska wskazują, że to najlepszy miesięczny wynik spośród polskich lotnisk regionalnych; pozycję katowickiego portu buduje bowiem w znacznym stopniu ruch czarterowy, rosnący szybciej, niż połączenia regionalne.
Z siatki połączeń regularnych skorzystało w Katowicach w maju br. 16,2 tys. pasażerów, o 7,8 tys. więcej (o 92 proc.) w porównaniu z czwartym miesiącem 2021 r. W ruchu czarterowym linie lotnicze przewiozły natomiast z i do Pyrzowic 68,7 tys. osób, czyli o 37 tys. więcej (o 116 proc.), niż w kwietniu tego roku.
W maju br. w Pyrzowicach odbyło się 1 605 startów i lądowań, czyli o 411 więcej (o 34,4 proc.) niż w kwietniu.
Podczas pięciu miesięcy br. w Katowice Airport obsłużono ogółem 194,8 tys. podróżnych, tj. o 457,3 tys. mniej (o 70,1 proc.), niż w tym samym czasie w 2020 r. Z regularnych połączeń skorzystało blisko 45,7 tys. osób, czyli o 480,4 tys. mniej (o 91,3 proc.), niż rok temu. W ramach lotów czarterowych odnotowano 147,1 tys. pasażerów - o 36,4 tys. więcej (o 32,9 proc.) w porównaniu z tym samym okresem w 2020 r.
Od stycznia do końca maja br. katowickie lotnisko obsłużyło 5 492 operacji startów i lądowań, czyli o 2 965 mniej (o 35 proc.), niż rok temu.
Jak powiedział cytowany przez Adamczyka Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza katowickim lotniskiem, w maju br. za odbudowę ruchu w Katowice Airport ciągle odpowiadały przede wszystkim przewozy czarterowe. W trakcie pierwszych pięciu miesięcy bieżącego roku udział pasażerów czarterowych w całości liczby podróżnych wynosił 75 proc.
„Przewozy czarterowe notują także ciągle wyższe średnie wypełnienia w porównaniu z ruchem regularnym. W maju średnie wypełnienie rejsów realizowanych na zlecenie biur podróży wynosiło 141 pasażerów, a w ruchu obsługiwanym przez linie niskokosztowe i tradycyjne – 79. W czerwcu spodziewamy się nie tylko dalszego wzmacniania siatki połączeń czarterowych, ale także znaczącego wzrostu pasażerów na trasach regularnych” – wskazał Tomasik.
Przedstawiciele katowickiego lotniska sygnalizują, że na wzrost wypełnień w ruchu regularnym wpływ ma przede wszystkim znoszenie ograniczeń pandemicznych w poszczególnych krajach. W ostatnim czasie widać to było szczególnie na kierunkach niemieckich.
W maju br. na pyrzowickim lotnisku obsłużono 2 286 ton frachtu, co jest wynikiem o 923 lepszym (+67,7 proc.) od zeszłego roku. Podczas pierwszych pięciu miesięcy br. odnotowano łącznie 11 441 ton cargo, tj. o 3 938 ton więcej (o 52,5 proc.), w porównaniu z tym samym okresem w 2020 r.
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 r. z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe dotąd 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Prognoza na 2020 r. zakładała przewiezienie 5,5 mln podróżnych. Ostatecznie, ze względu na pandemię, w ub. roku zanotowano 1,44 mln pasażerów.
Lotnisko pozostaje krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.(PAP)
autor: Mateusz Babak
Komentarze