Przejdź do treści
Źródło artykułu

W ciągu najbliższej dekady Indie będą potrzebować 25 tys. pilotów

29 listopada 2025 r., Dr Jitendra Singh, minister ds. nauki i technologii Indii, w laboratoriach CSIR National Aerospace Laboratories (NAL) w Bengaluru zaprezentował wersję produkcyjną samolotu Hansa-3(NG). Polityk podkreślał rosnące indywidualne możliwości Indii w produkcji lotniczej oraz pilną potrzebę znaczącego zwiększenia liczby pilotów w kraju.

„Mamy obecnie 6–7 tys. pilotów, podczas gdy indyjskie linie lotnicze mają łącznie zamówionych ponad 1,7 tys. samolotów. Jednak przy rosnącym popycie musimy zwiększyć skalę i rozwinąć nasze operacje – w ciągu najbliższych 10 lat będziemy potrzebować 25 tys. pilotów. W przeciwnym razie będziemy musieli polegać na źródłach z innych krajów” – powiedział dr Singh.

Hansa-3(NG), dwumiejscowy samolot szkoleniowy nowej generacji, został skomercjalizowany we współpracy z Pioneer Clean Amps (PCA), który zbuduje zakład produkcyjny w Kuppam w stanie Andhra Pradesh. Zakład ma produkować od 70 do 100 samolotów rocznie i zatrudniać około 250 osób. „Samolot ten spełni potrzeby aeroklubów w zakresie szkolenia PPL (licencja pilota turystycznego) i CPL (licencja pilota zawodowego) dla młodego pokolenia. To również nowa szansa przedsiębiorcza. To najlepszy przykład Atmanirbhar Bharat (samowystarczalnych Indii)” dodał.

Hansa 3_NG_fot. swarayaimag

Dr Singh podkreślił także postępy w pracach CSIR-NAL nad 19-miejscowym lekkim samolotem transportowym SARAS MK2, wyposażonym w cyfrową awionikę, autopilota, sterowanie typu command-by-wire oraz kabinę ciśnieniową. „Siły Powietrzne Indii (IAF) wydały już list intencyjny dotyczący zakupu 15 sztuk do przewozu personelu. SARAS MK2 wesprze zarówno operacje cywilne, jak i wojskowe” powiedział.

Minister otworzył także centrum testowe Iron Bird dla SARAS Mk-2, zakład produkcyjny bezzałogowych statków powietrznych (UAV) oraz system meteorologiczny NAviMet na lotnisku HAL. Jak wyjaśnił, Iron Bird będzie naziemną platformą do integracji i testowania systemów lotniczych, zmniejszającą ryzyko i koszty testów w locie. „Tylko kilka krajów – USA, Wielka Brytania, Niemcy, Korea Południowa, Nowa Zelandia i Japonia – rozpoczęło programy rozwoju wysokościowych samolotów bezzałogowych, a Indie dołączyły do tej grupy. Pierwszy lot pełnowymiarowego UAV na wysokość 20 km planowany jest na marzec 2027 r.” – powiedział.

Dr Singh ogłosił również porozumienie między CSIR-NAL a Solar Defence & Aerospace Ltd dotyczące zaprojektowania i opracowania 150-kg amunicji krążącej (Loitering Munition) UAV napędzanej silnikiem Wankla opracowanym przez NAL. UAV ma mieć zasięg 900 km, długotrwałość lotu 6–9h, nawigację zdolną do działania bez GPS, małą wykrywalność radarową oraz możliwości wykrywania, rozpoznania i identyfikacji wspierane przez AI.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony