Przejdź do treści
Źródło artykułu

Łódź: testowanie nowego terminalu na lotnisku

Ok. 250 osób w roli pasażerów testuje w sobotę nowy terminal na łódzkim lotnisku im. Władysława Reymonta. Terminal ma zacząć obsługiwać pasażerów w najbliższą środę - pierwsi będą kibice przylatujący na Euro 2012 oraz pasażerowie lotów czarterowych.

Nowy terminal otwarto oficjalnie w piątek, a w sobotę na jego terenie zorganizowano dzień otwarty. Od rana obiekt odwiedzają setki łodzian; 250 z nich wybranych zostało już wcześniej do przeprowadzenia testu funkcjonowania wszystkich systemów. Wcielili się oni w role pasażerów, przechodzą odprawę i kontrolę bezpieczeństwa.

"Osoby, które biorą udział w testach otrzymały zadania do wykonania, przyszły z bagażami, teraz się odprawiają, część przeszła już do kontroli bezpieczeństwa, czyli przebywają normalną drogę każdego pasażera" - powiedział PAP członek zarządu Portu Lotniczego Łódź Mariusz Jachimek.

Nowy obiekt przejmie obsługę pasażerów stopniowo - szacuje się, że cała operacja przeniesienia ruchu ze starego budynku może potrwać od czterech do ośmiu tygodni. "Dużo zależy do wyników testów, po nich będziemy widzieć, co jeszcze nie do końca działa, czy coś jest do poprawienia" - zaznaczył Jachimek.

Pierwsi pasażerowie mają zostać odprawieni w najbliższą środę. Na początek terminal przejmie ruch związany z Euro 2012, czartery oraz połączenie do Gdańska. Według Jachimka na razie łódzkie lotnisko ma potwierdzenie ośmiu operacji lotniczych związanych z przylotem do Łodzi w czasie Euro samolotów z kibicami z Rosji.

W sobotę dla odwiedzających terminal w jego ogólnodostępnej części przygotowano wiele atrakcji, m.in. konkursy "Zostań małą stewardessą/ małym stewardem", punkt fotograficzny, grę terenową wewnątrz obiektu; można też zdobyć piłkę z autografem bramkarza polskiej reprezentacji Wojciecha Szczęsnego.

Budowa samego obiektu kosztowała 171 mln zł, a wraz z całą infrastrukturą koszt inwestycji wyniósł 195 mln zł.

Terminal ma cztery kondygnacje (w tym jedną podziemną), a jego powierzchnia wynosi 26,5 tys. m kw. Odprawa bagażowa odbywa się na parterze budynku na 14 stanowiskach. Dodatkowe 15. stanowisko - tzw. linia czerwonej odprawy - przeznaczone będzie dla osób, które zadeklarowały coś do oclenia. Wydzielono również przejście dla VIP-ów, z własnym stanowiskiem kontroli.

Przed odlotem podróżni będą mieli do dyspozycji dwie poczekalnie, będą też mogli przejść do pasażu handlowo-usługowego, czy skorzystać z oferty gastronomicznej. W budynku znajdują się też pomieszczenia handlowe, usługowe, biur podróży, linii lotniczych i administracyjne. Jest też taras widokowy, a przed terminalem parking dla 300 aut.

Maksymalna przepustowość nowego obiektu wynosić ma 1300 pasażerów na godzinę, a rocznie będzie mógł on obsłużyć 1,5 - 2 mln pasażerów. Przedstawiciele lotniska szacują, że w tym roku będzie to 480-530 tys. osób. Razem z zapowiadanymi nowymi połączeniami, łódzkie lotnisko obsługiwać będzie jesienią 21 regularnych połączeń.

Na stary terminal nr 2 w najbliższym czasie zostanie ogłoszony przetarg; zostanie on rozebrany i sprzedany, zaś najstarszy obiekt nr 1 będzie obsługiwał małe samoloty. Jeszcze w tym roku ma rozpocząć pracę operacyjną nowa wieża kontroli ruchu lotniczego wybudowana przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.

Przedstawiciele lotniska zapowiadają w najbliższym czasie kolejne inwestycje: w światła podejścia do lądowania oraz budowę drogi kołowania. "Gromadzimy obecnie finansowanie na obie inwestycje. W tym roku nie uda się ich zakończyć, ale liczymy, że przynajmniej uda się je rozpocząć" - dodał Jachimek.

Największym udziałowcem w Porcie Lotniczym Łódź im. Władysława Reymonta jest miasto Łódź (94 proc. udziałów), a ponad 5 proc. ma samorząd województwa łódzkiego. (PAP)

szu/ jra/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony