Kraków: modernizacja linii kolejowej na lotnisko zakończy się we wrześniu
Jak poinformował PAP Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PKP PLK, nim zacznie się eksploatacja linii potrzebny jest czas na niezbędne testy, aby wszystko działało niezawodnie, gdy zacznie się normalny ruch.
"Do tego potrzebny jest też przewoźnik i musi on też mieć tabor. Tradycyjnie na całej kolei, na całym świecie rozkład zmienia się w drugi weekend grudnia i od tego momentu przewoźnik będzie mógł wprowadzić pełną obsługę tego połączenia" - powiedział Mochocki. Przyznał jednak, że może ono być uruchomione wcześniej, o ile szybko zakończą się testy, a przewoźnik będzie miał do dyspozycji odpowiednią liczbę pociągów.
Podczas środowej konferencji poinformowano, że Polskie Linie Kolejowe zamierzają przebudować trasę z Dworca Głównego do stacji Kraków-Płaszów.
Według informacji Włodzimierza Żmuda, zastępcy dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, Region Południowy, na całym odcinku będą położone co najmniej cztery tory. Obecnie na nasypie przebiegającym w ścisłym centrum są tylko dwa. Większa ich liczba nie zmieści się, więc ma on zostać zastąpiony wiaduktami. Mają też powstać nowe mosty przez Wisłę, przystanek Kraków-Zabłocie (który zastąpi istniejący o tej samej nazwie).
"Teraz opracowujemy dokumentację projektową. Rozpoczęcie robót jest możliwe w 2017 r. Koszt inwestycji to 1,7 mld zł. Budowa potrwa co najmniej trzy lata" - powiedział Żmuda.
Dzięki tej inwestycji pociągi aglomeracyjnie będą mogły kursować po dwóch torach, zaś regionalne, dalekobieżne po dwóch innych.
Inwestycję modernizacji połączenia kolejowego z Krakowa do Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice, o wartości prawie 350 mln zł, realizuje włoska firma Astaldi S.p.A. w systemie "projektuj i buduj". W ramach kontraktu firma buduje drugi tor na odcinku Kraków Mydlniki - Kraków Balice, wydłuża połączenie o około 500 metrów do głównego terminalu lotniskowego, a także elektryfikuje linię. Po modernizacji zwiększy się jej przepustowość. Na trasę będą mogły wyjechać pociągi o napędzie elektrycznym, które zastąpią wcześniej wykorzystywane szynobusy spalinowe. Maksymalna prędkość pociągów wyniesie 80 km/h.
W trakcie inwestycji powstają trzy nowe przystanki kolejowych: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki, Kraków Krzyżówka oraz zmodernizowana już istniejąca przystanek: Kraków Łobzów i Kraków Balice, aby linia służyła również mieszkańcom dzielnic sąsiadujących z podkrakowskim portem lotniczym.
Dzięki temu linia stanie się fragmentem planowanego pierwszego kolejowego połączenia aglomeracyjnego wiodącego od Wieliczki, przez dworzec Kraków Główny do Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice. (PAP)
rcz/ jbr/
Komentarze