Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport wstępny PKBWL: „Świadkowie zwrócili uwagę na ewolucje wykonywane przez samolot na małej wysokości...”

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstępny 2025-0100 z wypadku samolotu Tecnam P2008 JC (znaki rejestracyjne SP-SML), do którego doszło 25 sierpnia 2025 r., w miejscowości Krzycko Wielkie.


W raporcie 2025/0100 czytamy:

W dniu 25 sierpnia 2025 r., w godzinach porannych, na lotnisko Poznań Ławica (EPPO) przybył pilot wraz z pasażerem z zamiarem wykonania lotu wynajętym samolotem Tecnam P2008 JC o znaku rozpoznawczym SP-SML. Plan lotu przewidywał dwa odcinki: EPPO – lotnisko Leszno Strzyżewice (EPLS) oraz EPLS – EPPO. W dniu zdarzenia warunki meteorologiczne pozwalały na bezpieczne wykonanie lotu na całym obszarze Wielkopolski. 

Po wykonaniu lądowania z konwojera na EPLS samolot odleciał w kierunku miejscowości Krzycko Wielkie. Przed dolotem do miejscowości Krzycko Wielkie samolot przestał być widoczny na ekranie radaru wtórnego, co świadczy o niepracującym lub wyłączonym transponderze. Wszelkie zakłócenia pracy tego urządzenia utrudniają umiejscowienie statku powietrznego w przestrzeni przez służby kontroli oraz informacji powietrznej. 

Świadkowie, obserwujący lot samolotu nad miejscowością Krzycko Wielkie, zwrócili uwagę na ewolucje wykonywane przez samolot na małej wysokości, polegające na szybkiej zmianie kierunku, prędkości oraz wysokości lotu. W trakcie tych manewrów samolot rozpoczął lot po torze spiralnym w kierunku ziemi, który zakończył się uderzeniem w ziemię. Miejsce upadku samolotu znajdowało się w odległości kilkuset metrów od domu rodzinnego pasażera. W wyniku zderzenia z ziemią obie osoby na pokładzie poniosły śmierć na miejscu, a wrak samolotu zapalił się. Straż Pożarna ugasiła dopalający się wrak.


Uszkodzenia statku powietrznego: 

Samolot został całkowicie zniszczony wskutek zderzenia z ziemią oraz pożaru. Uszkodzenia łopat śmigła wskazują, że silnik pracował do chwili zetknięcia z ziemią. 

Wrak samolotu SP-SML, fot. PKBWL


Informacje o osobach na pokładzie:

1) Pilot-dowódca: mężczyzna posiadający licencję pilota samolotowego turystycznego. Posiadał wystarczające doświadczenie lotnicze do przeprowadzenia planowanego lotu oraz spełniał wymagania formalne w zakresie PIC. Ustalono, że ostatni lot przed wypadkiem, pilot ten wykonał 2 dni wcześniej, tj. 23 sierpnia 2025 r. na tym samym egzemplarzu samolotu, który uległ wypadkowi; 
2) Pasażer: mężczyzna lat 20. 


Informacje dotyczące samolotu:

Samolot Tecnam P2008 JC o znaku rozpoznawczym SP-SML został wyprodukowany w 2025 r. przez zakład produkcyjny Costruzioni Aeronautische Tecnam S.p.A. Organizacja ATO, eksploatująca samolot, była pierwszym i jedynym użytkownikiem samolotu. 

Samolot posiadał niezbędne dokumenty i pozwolenia w zakresie zdatności do lotu. Samolot był sprawny technicznie, a jego nalot od daty produkcji wynosił 158 godzin i 12 minut (w chwili rozpoczęcia lotów przez pilota, w dniu wypadku). 


Informacje o miejscu startu i miejscu zdarzenia: 

Start samolotu odbył się z lotniska EPLS (dokładnie z pasa 23R) o godzinie 10.55 czasu lokalnego. Do zderzenia z ziemią doszło w terenie zurbanizowanym, w miejscowości Krzycko Wielkie, na prywatnej posesji. Współrzędne miejsca wypadku wg WGS-841 : 51o91'288” N, 16o45'267” E.


Informacje meteorologiczne:

Pełne informacje meteorologiczne w chwili zdarzenia oraz analiza wpływu warunków meteorologicznych na zdarzenie podane zostaną w raporcie końcowym.


Planowane działania PKBWL:

1. Analiza dokumentacji wyszkoleniowej pilota oraz dokumentacji samolotu. 
2. Analiza warunków meteorologicznych i ich wpływu na przebieg zdarzenia. 
3. Analiza zeznań świadków zdarzenia oraz materiałów im towarzyszących. 
4. Określenie innych czynników, które mogły przyczynić się do zdarzenia. 
5. Opracowanie projektu Raportu Końcowego. 
6. Konsultacje projektu Raportu Końcowego. 
7. Publikacja Raportu Końcowego.


Działania podjęte przez zespół badawczy PKBWL :

Zespół badawczy zebrał informacje od świadków (w tym również materiały filmowe i korespondencję radiową), sprawdził uprawnienia pilota oraz zapoznał się z dokumentacją statku powietrznego. W dniu zdarzenia wykonano oględziny wraku samolotu. Zespół zabezpieczył wrak statku powietrznego do dalszych analiz. 


Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa:

Do chwili opublikowania niniejszego raportu wstępnego Komisja nie sformułowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.



Pełny raport wstępny 2025/0100 dostępny jest tutaj (LINK)


Czytaj również:
Prokuratura wyjaśnia przyczyny wypadku samolotu Tecnam P2008JC MkII w Krzycku Wielkim

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony