Duże zainteresowanie konkursem na projekt terminalu portu w Szymanach
Leszek Krawczyk, prezes spółki Warmia i Mazury, która zarządza lotniskiem, powiedział w środę PAP, że 80 spośród 271 firm, które złożyły wnioski o dopuszczenie do konkursu, musi uzupełnić dokumentacje. "Jeśli wezwane firmy do końca tego tygodnia skompletują dokumenty, to wszystkie 271 firm zostanie dopuszczonych do kolejnego etapu konkursu" - wyjaśnił.
Jego zdaniem tak duże zainteresowanie konkursem może wynikać z tego, iż zaprojektowanie terminalu pasażerskiego nie jest szczególnie trudne. Do konkursu zgłosiły się również firm zagraniczne m.in. z Hiszpanii, Portugalii, Francji czy Niemiec.
Firmy będą miały czas do 29 marca 2013 roku na składanie projektów architektonicznych terminalu. Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 30 kwietnia 2013 roku.
Zgodnie z założeniami terminal ma mieć wszystkie niezbędne funkcje do pełnej obsługi ruchu pasażerskiego. Ma zapewnić m.in. komfort oczekiwania na lot, warunki do odprawy pasażerów ze strefy Schengen i spoza tej strefy. Organizator konkursu - spółka Warmia i Mazury - chce także, by budynek był tak zaprojektowany, żeby w minimalnym stopniu ingerował w zalesiony obszar wokół lotniska i swoją architekturą nawiązywał do otoczenia. W przyszłości musi dać się łatwo rozbudować.
Koncepcja budowy portu zakłada, że początkowo obsłuży on 300 tys. pasażerów rocznie, a po ewentualnej rozbudowie - 500 tys. osób. Budynek będzie podzielony na kilka stref: przylotów, odlotów, VIP, ogólną, strefę dla personelu terminalu oraz zespół pomieszczeń technicznych.
Autorzy zwycięskiego projektu otrzymają nagrodę w wysokości 21 tys. zł. Przewidziano także nagrody za kolejne miejsca: za drugie - 11 tys. zł, za trzecie - 8 tys. zł, za czwarte i piąte – po 5 tys. zł.
Niezależnie od nagród pieniężnych, zwycięzca konkursu dostanie zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej inwestycji.
Rozbudowa lotniska w Szymanach ma kosztować 200 mln zł; unijne dofinansowanie inwestycji ma wynieść do 76 proc. Aby unijna dotacja nie przepadła, port lotniczy musi być uruchomiony do 2015 roku.
Port regionalny dla Warmii i Mazur ma powstać w miejscu byłego wojskowego lotniska w Szymanach. Wojskowe lotnisko działało do 2004 roku. Potem zarządzała nim cywilna spółka Port Lotniczy Mazury sp. z o.o., która borykała się z problemami finansowymi. Od tego czasu działalność lotniskowa była zawieszona. W 2008 roku spółka pozyskała inwestora strategicznego - European Business Partners sp. z o.o. Posiadający 61 proc. udziałów EBP deklarował pozyskanie kapitału i przywrócenie na lotnisku ruchu oraz zbudowanie z unijnych pieniędzy portu lotniczego.
Jednak, według zarządu województwa, te deklaracje nie zostały zrealizowane. Władze regionu wypowiedziały umowę dzierżawy spółce Port Lotniczy Mazury i do zarządzania lotniskiem powołały samorządową spółkę Warmia i Mazury. (PAP)
ali/ pad/ ura/
Komentarze