Przejdź do treści
Orville Wright i Model A (fot. United States (autor nieznany)/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": 120 lat... Flyer i inne samoloty braci Wright

W dniu 17 grudnia 2023 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o samolotach braci Wright. 17 grudnia 1903 roku w miejscowości Kitty Hawk na brzegu Atlantyku, doszło do pierwszych udanych wzlotów samolotu „Flyer”, skonstruowanego przez braci Wright. To zdarzenie otwarło nowy etap w rozwoju naszej cywilizacji, były nim w pełni kontrolowane loty w powietrzu na maszynach cięższych od powietrza. W wyniku zebranych doświadczeń z pierwszych udanych lotów powstało kilka konstrukcji latających o praktycznym zastosowaniu, militarnym i cywilnym. Uczestnicy spotkania dowiedzą się o ich następnych dokonaniach w dziedzinie techniki lotniczej, o kolejnych konstrukcjach realizowanych przez nich samolotów.

Bracia Wright, w tajemnicy, zajmowali się rozwojem swojego samolotu. W 1904 r. zbudowali kolejny samolot ”Flyer II”, który był bardzo podobny do ”Flyer I”, ale otrzymał silnik o większej mocy, przeprojektowany system kierowania i większy zbiornik paliwa. Nowy samolot bracia Wright przetestowali na polach Prerii Huffman koło Dayton, Ohio. W 1904 r. wykonali 105 lotów zwiększając dystans lotów.

Flyer III (fot. Wilbur Wright, Domena publiczna, Wikimedia Commons)

Flyer III (fot. Wilbur Wright, Domena publiczna, Wikimedia Commons)

W 1905 r. został zbudowany Flyer III, który z pełnym zapasem paliwa mógł przebywać w powietrzu pół godziny. Pierwszy lot tej wersji samolotu odbył się 23.06.1905 r. W 1908 r. Flyer III został przebudowany i wykorzystany jako prototyp wersji dwumiejscowej Wright Model A, który wykonywał loty w dniach 6-14.05.1908 r. w Kitty Hawk. Pierwszy lot z pasażerem Wright Model A  odbył się w dniu 14.05.1908 r., a pasażerem był mechanik Charles Furnas.

W 1909 r. armia amerykańska zamówiła wojskową wersję Flyera III, czyniąc go tym samym pierwszym samolotem wojskowym.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony