Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego; w Polsce jest ich ponad 600
W niedzielę przypada Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego. O tym, z jakimi wyzwaniami codziennie mierzą się osoby wykonujące ten zawód opowiedział PAP Marcin Hadaj, pełnomocnik prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej ds. komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej oraz Aleksandra Majewska z-ca dyrektora ds. organów TWR, kontroler ruchu lotniczego.
Materiał wideo dostępny na: https://wideo.pap.pl/videos/76890/ oraz w wersji surowej (do edycji): https://wideo.pap.pl/videos/76891/
Zawód kontrolera ruchu lotniczego jest niezwykle wymagający i niesie za sobą olbrzymią odpowiedzialność. To osoby, które codziennie odpowiadają za utrzymanie bezpieczeństwa ruchu lotniczego oraz sprawny i bezpieczny ruch samolotów, a mimo to nie każdy ma świadomość istotności ich pracy. Jak powiedział PAP Marcin Hadaj, praca kontrolera ruchu lotniczego polega przede wszystkim na bezpiecznym i efektywnym zarządzaniu przestrzenią powietrzną i nadzorowaniu bezpieczeństwa operacji lotniczych tak, by wszystkie samoloty, które znajdują się na polskim niebie bezpiecznie i bezkolizyjnie mogły się po tym niebie poruszać.
„W tej chwili mamy nieco ponad 600 kontrolerów ruchu lotniczego zatrudnionych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej” – podkreślił w rozmowie z PAP rzecznik PAŻP. Wyjaśnił, że kontrolerzy dzielą się na trzy kategorie: to kontrolerzy pracujący na wieżach przy lotniskach, kontrolerzy obszaru, czyli ci, którzy zajmują się bezkolizyjnym przeprowadzaniem samolotów poruszających się w polskiej przestrzeni powietrznej na polskim niebie, ale nie lądujących i nie startujących na terenie Polski, a także kontrolerzy zbliżania, czyli ci, którzy doprowadzają samoloty bezpośrednio do lotnisk, a także wyprowadzają już po starcie z okolic lotniska.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej stale prowadzi rekrutacje na stanowisko kontrolera ruchu lotniczego. „Kandydaci muszą posiadać zestaw określonych cech: wyobraźnia przestrzenna, umiejętność pracy pod presją czasu i w stresie, bo ten stres jest czynnikiem, który pojawia się podczas pracy kontrolera ruchu lotniczego, bardzo dobra znajomość języka angielskiego i bardzo dobry stan zdrowia” – podkreślił Hadaj. Dodaje, że „od kandydatów nie wymaga się wyższego wykształcenia - wystarczy świadectwo dojrzałości. Bardzo intensywne szkolenie trwa dwa lata i dzieli się na trzy części, a po nim kandydaci mogą już podjąć pracę kontrolera ruchu lotniczego” – dodał rzecznik PAŻP.
„Zawsze chciałam pracować na stanowisku kontrolera ruchu lotniczego, to połączenie pracy z pasją” – powiedziała PAP Aleksandra Majewska. „Trudność, jaka towarzyszy temu zawodowi to te kompetencje, które trzeba posiadać, czyli odporność na stres, reagowanie w nietypowych warunkach, myślenie logiczne, widzenie przestrzenne, ale również team work. Ludzie tutaj pracujący to ludzie z pasją z niesamowitym poczuciem humoru” – podsumowała. (PAP)
Autorka: Agnieszka Piechurska
ap/ jos/ lm/
Komentarze