Przejdź do treści
Źródło artykułu

GE Aerospace i Shield AI podejmują współpracę w zakresie napędów dla programu X-BAT

GE Aerospace oraz Shield AI ogłosiły zawarcie porozumienia o współpracy w zakresie technologii napędowych dla nowego programu bezzałogowego statku powietrznego X-BAT. Zgodnie z podpisanym Memorandum of Understanding (MOU), do napędu X-BAT-a wybrano silnik F110-GE-129 wyposażony w zaawansowaną osiowosymetryczną dyszę wektorującą ciąg (Axisymmetric Vectoring Exhaust Nozzle, AVEN). GE Aerospace zapewni wsparcie w obszarze napędu i testów w ramach programu X-BAT.

Cieszymy się, że możemy połączyć doświadczenie GE Aerospace w projektowaniu i skalowaniu systemów napędowych z kompetencjami Shield AI w rozwijaniu platform lotniczych, co pozwoli szybciej przechodzić od koncepcji do pełnej zdolności operacyjnej – powiedziała Amy Gowder, prezes i dyrektor generalna działu Defense & Systems w GE Aerospace. – Wspólnie redefiniujemy sposób, w jaki zaawansowane technologie napędowe są integrowane z autonomicznymi systemami bojowymi. Współpraca z Shield AI podkreśla nasze zaangażowanie w rozwój napędów dla nowej generacji bezzałogowych platform powietrznych.

X-BAT – nowa generacja autonomicznego myśliwca VTOL

Zaprezentowany 21 października w Waszyngtonie X-BAT to opracowany przez Shield AI autonomiczny myśliwiec o pionowym starcie i lądowaniu (VTOL), przeznaczony do działania w środowisku o ograniczonym dostępie i wysokim poziomie zagrożenia. System sterowany przez oprogramowanie autonomiczne Hivemind umożliwia X-BAT-owi wykonywanie misji bojowych w warunkach silnej rywalizacji o przewagę powietrzną, zarówno samodzielnie, jak i w roli bezzałogowego skrzydłowego.

Silnik F110 produkcji GE Aerospace to jeden z najbardziej niezawodnych i sprawdzonych napędów w historii lotnictwa myśliwskiego, a jego charakterystyka pracy doskonale odpowiada wymaganiom konstrukcji VTOL, jaką reprezentuje X-BAT – powiedział Armor Harris, starszy wiceprezes ds. inżynierii lotniczej w Shield AI. – GE Aerospace jest dla nas doskonałym partnerem, a potencjał naszego wspólnego zespołu napawa nas ogromnym optymizmem.

Synergia technologii napędowych i autonomicznych systemów lotniczych

Połączenie doświadczenia GE Aerospace w zakresie projektowania, testowania i certyfikacji systemów napędowych z zaawansowaną technologią autonomicznego lotu Shield AI przyspieszy rozwój i gotowość operacyjną przyszłych bezzałogowych platform powietrznych.

Silnik F110 jest produkowany nieprzerwanie od 40 lat, a jego konstrukcja jest cały czas doskonalona. Ma na swoim koncie ponad 11 milionów wylatanych godzin i zapewnia największy ciąg w swojej klasie. Zastosowana w wersji dla X-BAT-a dysza AVEN umożliwia wektorowanie ciągu w osi pionowej, co pozwala na pionowy start i lądowanie, a także zwiększa manewrowość w locie poziomym.

GE Aerospace buduje przyszłość napędów lotniczych

Porozumienie wpisuje się w strategię GE Aerospace, zakładającą rozwój technologii wspierających przyszłość lotnictwa i napędów lotniczych. W miarę jak rośnie zapotrzebowanie na ekonomiczne i niezawodne rozwiązania napędowe dla załogowych i bezzałogowych platform wojskowych, GE Aerospace koncentruje się na technologiach odpowiadających współczesnym wymaganiom operacyjnym, a jednocześnie kształtujących przyszłość lotnictwa.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony