O samolotach z płatem Puławskiego na listopadowej Glassówce
Samoloty z płatem Puławskiego to temat najbliższej "Glassówki" – spotkania poświęconego polskim konstrukcjom lotniczym, które od wiosny 2004 roku współorganizowane jest przez Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej i Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa (SMIL).
Spotkanie odbędzie się w sobotę 15 listopada 2025 r., o godzinie 11:00, w sali A6 Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa (MEiL), w budynku dawnego Instytutu Aerodynamicznego. Wejście na teren Politechniki Warszawskiej od strony ul. Nowowiejskiej 24.
Spotkanie poprowadzą: Artur Caban – aktywny pasjonat lotnictwa ultralekkiego i historii lotnictwa, Dariusz Parzyszek – badacz i entuzjasta historii naszej awiacji.
Zygmunt Puławski – pilot i inżynier, konstruktor lotniczy – w 1927 r. został przyjęty jako główny konstruktor do Centralnych Warsztatów Lotniczych w Warszawie, które w końcu grudnia tego samego roku zostały przekształcone w Państwowe Zakłady Lotnicze (PZL). Tam opracował oryginalny projekt samolotu myśliwskiego, który rozsławił zarówno jego samego, jak i wytwórnię PZL na całym świecie. Zasadniczym nowatorstwem było zaprojektowanie płata o mewim kształcie tzn. zwężonego przy kadłubie i silnie wzniesionego ku górze, który w pewnej odległości od kadłuba załamywał się i biegł ku swoim końcom poziomo z podparciem zastrzałami. Skrzydła zapewniają w ten sposób bardzo dobrą widoczność z kabiny przy jednoczesnej dużej wytrzymałości. Rozwiązanie nazwano płatem Puławskiego lub płatem polskim.
Według tej koncepcji zaprojektował samolot myśliwski PZL P.1, którego prototyp odbył pierwszy lot w sierpniu 1929 r., pilotowany przez kpt. Bolesława Orlińskiego. W czerwcu 1930 r. (Bukareszt) maszyna ta wzięła udział w konkursie na najlepszy samolot myśliwski i zajęła pierwsze miejsce w 8 spośród 15 odbywanych konkurencji. Samolot jednak nie wszedł do produkcji w wyniku decyzji władz lotniczych obejmującej wstrzymanie wytwarzania w Polsce silników dużej mocy w układzie rzędowym, a taki zastosował Puławski w PZL P.1.
Wówczas opracował nowy projekt, PZL P.6, dostosowany do silnika o układzie gwiazdowym, produkowanego w naszym kraju. Dostosowanie samolotu myśliwskiego Puławskiego do silnika gwiazdowego pociągnęło jednak za sobą konieczność zaprojektowania nowego kadłuba o przekroju kołowym. Puławski wprowadził innowację - kadłub o konstrukcji półskorupowej.
Prototyp PZL P.6 został oblatany w sierpniu 1930 r., a w grudniu B. Orliński zaprezentował go podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu. Tam uzyskał opinię konstrukcji wyprzedzającej budowane w innych krajach modele. W 1931 r. B. Orliński na PZL P.6 odniósł sukces w akrobacji podczas amerykańskich zawodów National Air Races.
PZL P.6 (prototyp, 1930) (fot. http://www.airwar.ru/image/idop/fww1/p6/p6-1.jpg, Domena publiczna, Wikimedia Commons)
Kolejnymi samolotami projektu Puławskiego, będącymi odmianami rozwojowymi P.1 były P.7 oblatany w 1930 r., P.8 i P.11 oblatane w sierpniu 1931 r.
Myśliwce Puławskiego PZL P-7 i PZL P-11 weszły do produkcji seryjnej dopiero po jego śmierci. Ich dalszy rozwój prowadzony był przez biuro konstrukcyjne PZL pod kierunkiem inż. W. J. Jakimiuka. W latach 1932-1933 zbudowano dla polskiego lotnictwa 150 P.7 o prędkości maksymalnej 327 km/h. Zarówno PZL P-7, jaki i PZL P-11 stały się podstawowymi myśliwcami polskiego lotnictwa do końca lat 1930-tych. Na nich nasi piloci bronili polskiego nieba we wrześniu 1939 r. Ponadto w Rumunii były używane wersje PZL P-11b i PZL P-11f. Dalszym rozwinięciem P-11 był samolot PZL P-24, który był produkowany na eksport do Rumunii, Bułgarii, Grecji i Turcji oraz budowany z licencji w Rumunii i Turcji. Wszystkich typów samolotów PZL P zbudowano ok. 648 egz., co było dużym osiągnięciem w okresie międzywojennym.
Płat Puławskiego miał też wpływ na rozwój techniki lotniczej na świecie. Powstało wiele samolotów myśliwskich o układzie skrzydła Puławskiego. Najszerzej został zastosowany na sowieckich samolotach dwupłatowych Polikarpow I-15 i I-153 (łącznie 4277 egz.) włoskich wodnosamolotów Romeo 43 i Romeo 44 (125 egz.) oraz na wodnosamolotach amerykańskich Martin ”Mariner” (1324 egz.) i sowieckich Berirjew Be-6 i Be-12 (132 egz.) Łącznie powstało ponad 5500 samolotów z mewim płatem.
(Źródło: biuletyn.pw.edu.pl, samolotypolskie.pl)
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o samolotach z płatem Puławskiego, w imieniu Artura Cabana i Dariusza Parzyszka serdecznie zapraszamy na kolejne spotkanie Miłośników Polskiej Techniki Lotniczej nazwane "Glassówką".
Spotkanie odbędzie się w sali A6 Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa (MEiL), w budynku dawnego Instytutu Aerodynamicznego. Wejście na teren Politechniki Warszawskiej od strony ul. Nowowiejskiej 24.
Sporą część biuletynów z wielu poprzednich spotkań można też przeczytać na stronie: https://smil.org.pl
Nagrania ze spotkań są dostępne na serwisie youtube po wpisaniu hasła: https://youtube.com/glassowka
Komentarze