Klimczak: implementacja szyfrowania sygnału radio-stop ma nastąpić do połowy przyszłego roku
Odbiór przez PKP PLK projektu ws. szyfrowania sygnału radio-stop ma nastąpić w połowie stycznia, a jego zaimplementowanie do połowy przyszłego roku - zapowiedział w środę minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Sygnał ten umożliwia automatyczne zatrzymanie wszystkich pociągów w danym regionie.
W ubiegłym tygodniu po aktach dywersji na trasie Warszawa – Lublin minister Klimczak zapowiadał, że niebawem nie będzie możliwości ingerowania w systemy łączności kolejowej, a system radio-stop będzie szyfrowany.
- Jeżeli chodzi o zaszyfrowanie sygnału radio-stop, PKP Polskie Linie Kolejowe pracują od jakiegoś czasu z Politechniką Warszawską. Według informacji, które dostałem wczoraj, odbiór tego projektu ma nastąpić w połowie stycznia, a jego zaimplementowanie do połowy (przyszłego) roku - powiedział Klimczak w środę na konferencji prasowej.
Klimczak przypomniał również, że zamierza przekształcić Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) w „profesjonalną agencję lotniczą”. - Taką ustawę mamy gotową i pracujemy nad wpisem do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów, aby Urząd Lotnictwa Cywilnego w Polsce miał maksymalnie szerokie kompetencje i maksymalne zdolności do pozyskiwania najlepszych kadr, jakie mogą pracować w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego w Polsce - zaznaczył.
Pytany, kiedy miałoby nastąpić przekształcenie ULC z urzędu w agencję lotniczą, wyraził nadzieję, że proces legislacyjny zakończy się w przyszłym roku „jeżeli ta sprawa będzie żyła w takim tempie jak dzisiaj”. Dodał, że chce, aby prace legislacyjne zakończyły się jak najszybciej. - Jeżeli chcemy, żeby (ten proces legislacyjny - PAP) był prowadzony w jak najwyższej kulturze prawnej, to znaczy, żeby był skonsultowany i zaopiniowany przez ekspertów. I w maksymalnie profesjonalnej formie trafił do parlamentu. Wymaga to czasu - zaznaczył.
Minister informował, że zamierza jak najszybciej przekształcić ULC w agencję „na wzór istniejących na zachodzie Europy” w wywiadzie dla portalu money.pl w połowie grudnia 2024 r.
System „radio-stop” pozwala na automatyczne zatrzymanie wszystkich pociągów w danym regionie poprzez nadanie sygnału na odpowiedniej częstotliwości radiowej. W ostatnich latach dochodziło do licznych przypadków nieuprawnionego nadania sygnału i awaryjnego zatrzymania pociągów pomimo braku zagrożenia. Między innymi w sierpniu 2023 r. kilkanaście pociągów zostało zatrzymanych po nadaniu nieautoryzowanych sygnałów „radio-stop” na częstotliwościach PKP. Sprawcy wykorzystali lukę w systemie – komendy nie były szyfrowane ani nie wymagały autoryzacji. W czasie ataku w tle pojawił się hymn Rosji oraz fragment przemówienia Władimira Putina.
Urząd Lotnictwa Cywilnego sprawuje nadzór nad lotnictwem cywilnym w Polsce. (PAP)
bpk/ mrr/