Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wyświetlacze Head-Up mogą zmniejszyć ilość wypadków lotniczych

Fundacja Flight Safety opublikowała badania, z których wynika, iż zamontowanie w kokpitach wyświetlaczy head-up (przezierny wyświetlacz prezentujący informacje na specjalnej szybie bez zasłaniania widoku), mogłoby zapobiec albo przynajmniej załagodzić skutki setek wypadków lotniczych, które miały miejsce w ostatnich latach. Fundacja przeanalizowała 983 zdarzenia z udziałem dużych wielosilnikowych samolotów (o masie 5670 kg i więcej), z lat 1995 - 2007.

Badania wykazały, iż upowszechnienie tej technologii mogłoby wpłynąć na skutki w ok. jednej-trzeciej wypadków i najprawdopodobniej można by było uniknąć ok. 69 procent zdarzeń mających miejsce podczas startów i lądowań. Technologia eliminuje konieczność stałego przestawiania wzroku pilota z przyrządów na widok zewnętrzny, zwiększając tym samym ogólną świadomość sytuacyjną.

"Technologia systemów operacyjnych head-up jest niezastąpiona dla ochrony przed kolizjami na pasie startowym, utratą kontroli oraz wypadkami przy podejściach i lądowaniach," powiedział Bob Vandel, jeden z autorów badania. Badania sfinansowała firma Rockwell Collins, wiodący dostawca technologii head-up, niemniej jednak, gazeta Wall Street Journal napisała, iż Flight Safety Foundation cieszy się sporym uznaniem w branży i jej wnioski nie będą raczej kwestionowane. Założona w 1947 r., fundacja, jest niezależną, non-profit organizacją z siedzibą w Alexandrii, w stanie Wirginia.

Dziennik zaznaczył też, iż niedawne badania prowadzone w American Airlines wykazały, iż piloci korzystający z wyświetlaczy head-up w samolotach Boeing 737, mają tendencję do przyziemienia w większej odległości od progu pasa niż jest to zalecane. Najważniejszymi informacjami, jakich dostarcza wyświetlacz jest ścieżka lotu i informacje o prędkości, twierdzi Fundacja.

Tłumaczenie z AvWeb

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony