Przejdź do treści
Źródło artykułu

Interpelacja w sprawie wyjaśnienia przyczyn straty finansowej w PAŻP za rok 2024 w kwocie 126 milionów złotych

3 lipca 2025 r., na stronie Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, została opublikowana Interpelacja nr 10700 do prezesa Rady Ministrów w sprawie wyjaśnienia przyczyn straty finansowej w PAŻP za rok 2024 w kwocie 126 milionów złotych. Interpelację zgłosili Posłowie: Jerzy Polaczek (Prawo i Sprawiedliwość), Piotr Król (Prawo i Sprawiedliwość), Jarosław Krajewski (Prawo i Sprawiedliwość), Paulina Matysiak (Razem), Michał Połuboczek (Nowa Nadzieja), Grzegorz Puda (Prawo i Sprawiedliwość).


Pełny tekst interpelacji:

Szanowny Panie Premierze,

podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury w dniu 24 czerwca 2024 r. przedstawiciele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej poinformowali o poniesionej stracie finansowej za rok 2024 w wysokości przekraczającej 126 milionów złotych. Z kolei podczas odrębnego posiedzenia Komisji Infrastruktury pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dr inż. Maciej Lasek przekazał informację o prognozowanych dalszych stratach agencji oraz o jej zadłużeniu.

Tymczasem w dniu 27 czerwca br., w komunikacie skierowanym do pracowników PAŻP, odnoszącym się do propozycji zawartych w poddanym do konsultacji regulaminie pracy, prezes PAŻP Magdalena Jaworska-Maćkowiak sama przyznała, że wprowadzone przez nią w 2024 roku decyzje w zakresie wynagrodzeń wykraczały poza obowiązkowe działania wynikające z przepisów prawa i przekroczyły wcześniej zakładane poziomy na rok 2025. Jak wskazała, działania te objęły: podwyżki wynagrodzeń w wysokości od 7% do ponad 24%, przywrócenie dodatków za pracę w soboty, niedziele i święta w wysokości 50% stawki godzinowej oraz wprowadzenie dodatku szkoleniowego w wysokości 180 zł za każdą godzinę szkolenia dla pracowników operacyjnych. Jak wynika z treści komunikatu decyzje te podjęte zostały bez formalnych wniosków ze strony związków zawodowych i były samodzielną i niezależną decyzją Pani Prezes PAŻP. Rzadko zdarza się sytuacja, w której prezes instytucji publicznej, mającej poważne zadłużenie i wykazującej stratę na poziomie ponad 126 milionów złotych, dobrowolnie i bez zewnętrznego nacisku decyduje się na istotne zwiększenie kosztów osobowych. Tego rodzaju działania wymagają nie tylko szczególnego uzasadnienia, ale również pełnej transparentności i kontroli ze strony organów nadzoru zwłaszcza w kontekście ruchu o 35% niższego w porównaniu do 2019 roku.

W związku z powyższym prosimy o odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy przed podjęciem decyzji o zwiększeniu kosztów osobowych w 2024 roku prezes PAŻP przedłożyła do Urzędu Lotnictwa Cywilnego analizy lub prognozy dotyczące skutków finansowych tych decyzji na sytuację budżetową agencji oraz ich wpływie na poniesioną stratę?
  2. O ile mniejsze byłyby straty dotychczasowe i planowane, gdyby prezes PAŻP nie wprowadziła w życie wolontaryjnej decyzji o zmianach w regulaminie wynagradzania PAŻP oraz nie podpisała porozumienia ze stroną społeczną w dn. 22 maja 2024 roku?
  3. Czy prezes ULC wydał jakiekolwiek opinie, stanowiska lub zalecenia w zakresie dopuszczalności zwiększenia wydatków osobowych przez PAŻP i dokonał oceny przedstawionego aneksu do regulaminu wynagradzania?
  4. Czy w kontekście powyższych analiz, prezes ULC został zapoznany z porozumieniem pomiędzy prezes PAŻP i stroną społeczną zawartym w dn. 22 maja 2024 roku?
  5. Czy prezes ULC dysponuje analizami wpływu na sytuację finansową PAŻP wynikającymi z przedstawionych zmian? Prosimy o przekazanie powyższych dokumentów.
  6. Prosimy o przekazanie treści porozumienia zawartego w dniu 22 maja 2024 roku pomiędzy prezes PAŻP Magdaleną Jaworską-Maćkowiak, a związkami zawodowymi działającymi w PAŻP, wraz z podaniem przyczyn, dla których porozumienie to zostało zawarte, oraz przedstawieniem wszelkich analiz dotyczących wpływu jego postanowień na funkcjonowanie agencji. Prosimy o przekazanie czy porozumienie to było zatwierdzone przez Ministra Infrastruktury.
  7. Czy – w ocenie ULC – ówczesne działania kierownictwa PAŻP były zgodne z zasadami gospodarności, racjonalnego zarządzania finansami publicznymi oraz obowiązkiem zapewnienia stabilności działania instytucji odpowiedzialnej za bezpieczeństwo ruchu lotniczego w Polsce?
  8. Prosimy o wskazanie konkretnej, mierzalnej wartości dodanej dla funkcjonowania agencji wynikającej z wdrożonych zmian, w szczególności: wzrostu efektywności operacyjnej, poprawy wskaźników bezpieczeństwa lub zwiększenia dostępności służb ruchu lotniczego.

Interpelacja nr 10700 dostępna jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony