CPK: zainaugurowano dialog konkurencyjny na wybudowanie terminala pasażerskiego
Spółka CPK przeprowadziła z przedstawicielami firm wykonawczych rozmowy inaugurujące dialog konkurencyjny na wybudowanie terminala pasażerskiego nowego lotniska - poinformowała we wtorek spółka. Z grona tych firm będzie wyłoniony podmiot odpowiedzialny za roboty budowlane - dodała.
Jak wskazała w komunikacie spółka, w spotkaniu z członkami zarządu CPK wzięli udział przedstawiciele pięciu konsorcjów tworzonych przez 16 podmiotów, z których 14 to największe polskie firmy budowlane. Zaznaczyła, że z tego grona wyłoniony zostanie podmiot, z którym do końca 2026 r. podpisana zostanie umowa na roboty budowlane. „Wybór generalnego wykonawcy terminala będzie jednym z kluczowych kontraktów budowlanych dla inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego” - zaznaczyła spółka.
„Ten i inne zbliżające się kontrakty budowlane to szansa dla polskich firm oraz impuls dla rodzimej gospodarki. Chcemy położyć największy nacisk na repolonizację gospodarki, udział polskich podmiotów, w tym polskich podwykonawców i dostawców” – stwierdził w czasie spotkania prezes CPK Filip Czernicki, cytowany w komunikacie CPK. Zdaniem spółki, budowa terminala przyniesie korzyści dla całej polskiej gospodarki - chodzi m.in. o powstanie tysięcy nowych miejsc pracy wokół inwestycji oraz napędzenie krajowego rynku budowlanego.
Spółka zaznaczyła, że dzięki wdrożonym przez CPK mechanizmom na etapie wyboru wykonawców „zwiększono szanse na realizację kontraktu przez firmy posiadające bogate doświadczenie w inwestycjach infrastrukturalnych w Polsce i zatrudniające pracowników w naszym kraju”.
Członek zarządu CPK ds. lotniskowych Dariusz Kuś wyjaśnił uczestnikom spotkania, że CPK będzie obiekt krytyczny „o wysokiej złożoności funkcjonalnej i technologicznej, funkcjonujący w środowisku o najwyższych wymaganiach operacyjnych, bezpieczeństwa i niezawodności” - podkreślono w komunikacie. Dodał, że terminal pasażerski Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie jednym z najważniejszych budynków użyteczności publicznej w Polsce.
Przedstawiciele CPK zwrócili też uwagę podczas spotkania, że zależy im na jasnym przedstawieniu ograniczeń technologicznych, możliwych optymalizacji, ryzyk wykonawczych oraz sposobów ich kompensacji.
Jak przypomniała CPK, w 2026 r. przeprowadzone ma zostać tzw. palowanie terminala, a zasadnicze prace budowlane powinny zakończyć się najpóźniej w 2031 r. W pierwszej fazie realizacji terminal CPK ma mieć powierzchnię użytkową ok. 450 tys. m kw. i pozwoli obsłużyć 34 mln pasażerów rocznie. W dalszej perspektywie będzie mógł być rozbudowywany. W 2032 r. terminal ma być wyposażony w niespełna 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, aby w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Według przyjętego harmonogramu budowa Lotniska CPK na terenie gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
bpk/ drag/