Przejdź do treści
Źródło artykułu

Posiedzenie Komisji Mikrolotowo-Paramotorowej CIMA-FAI w Lozannie

Doroczne Posiedzenie Plenarne CIMA-FAI odbyło się w dniach 8-10 listopada 2012 w Lozannie. Polskę na spotkaniu reprezentował Wojciech Domański, w roli polskiego delegata zapasowego do CIMA-FAI, reprezentujący środowisko paramotorowe.

W tym roku wyjątkowo w posiedzeniu nie brał udziału polski delegat do CIMA Jacek Kibińsk,i reprezentujący zwykle środowisko mikrolotowe. Posiedzenia Podkomisji Specjalnościowych zgodnie z porządkiem, rozpoczęły się 8 listopada o godzinie 14:00. Obradom podkomisji paramotorowej przewodniczył Wojciech Domański (Polska).

Ponad 9 godzinne posiedzenie poświęcone zostało:

  • Przedstawieniu zagadnienia obowiązku kontroli antydopingowej wprowadzanej od 2013 roku.
  • Prezentacji zgłoszeń organizacji zawodów paramotorowych w przyszłych latach.
  • Dyskusji i naniesieniu poprawek w regulaminie 1-szych Paramotorowych Mistrzostw Świata w Slalomach, które mają być rozegrane w roku 2013.
  • Przedyskutowaniu propozycji zmian w przepisach sportowych i przegłosowaniu rekomendacji podkomisji na Posiedzenie Plenarne.


9 i 10 listopada odbyło się Posiedzenie Plenarne. W tym roku reprezentowanych było aż 27 krajów, z łącznej liczby 57 krajów zrzeszonych w CIMA . Byli obecni delegaci m.in. z Brazylii, Chin, Czech, Estonii, Francji, Hiszpanii, Izraela, Japonii, Malezji, Nepalu, Niemiec, Norwegii, Polski, Szwecji, Szwajcarii, Tajwanu, Tajlandii, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch. Swoje pełnomocnictwa przekazały delegatom z innych krajów m.in. Finlandia, Słowacja i USA. Tak duża liczba delegatów jest rezultatem aktywacji krajów azjatyckich, które w bieżącym roku zorganizowały kilka dużych międzynarodowych zawodów paramotorowych.

W trakcie posiedzenia poruszono następujące tematy:

  • Podsumowanie World League Cup’2012
  • Dyskusja na temat wprowadzenia kontroli anty-dopingowej przez FAI i dostosowanie szybko powstających regulacji prawnych do wdrożenia ich w życie. Zapowiedziane zostały kontrole antydopingowej na zawodach FAI:  EPC‘2013, MEC‘2013, WPSC‘2013 oraz AiOPC‘2013.

Kolejnym bardzo szerokim tematem była organizacja przyszłorocznych i kolejnych zawodów FAI:

1. Paramotorowe Mistrzostwa Europy EPC 2013 w Estonii.
2. Mistrzostwa Europy EMC 2013 na Słowacji.
3. 1st World Paramotor Slalom Championship 2013 we Francji.
4. 1st Asia & Oceania Paramotor Championship 2013 oraz 4th Asian Beach Games Open test event
5. World Paramotor & Microlight Championships 2014
6. Paramotorowe Mistrzostwa Europy w Slalomach 2014
7. World League Cup 2013
8. Olimpiada Lotnicza WAG 2015
9. Paramotorowe Mistrzostwa Świata w Slalomach 2015

Nowe formuły rywalizacji

W kolejnym punkcie obrad nastąpiła prezentacja nowych formuł rywalizacji pilotów mikrolotowych oraz paramotorowych:
 

  • Air Navigation Race – impreza mikrolotowa zdobywająca dużą popularność w Hiszpanii. Zawodnicy lecą wytyczonymi przez komputer losowymi korytarzami o zwężającej się z czasem szerokości.
  • FlyGames – wyścigi paramotorów nad wodą, w formule ewoluującej w stronę zbliżoną do formuły RedBull Air Race.
  • Parabatix – zręcznościowe show paramotorowe.
  • Slalomania – zawody wyłącznie slalomowe. Prezentowane imprezy odbywają się cyklicznie i mimo iż nie są objęte kodeksem sportowym (z wyjątkiem Slalomanii), to warto o nich wiedzieć gdyż są bardzo nośne medialnie. Właśnie z tego typu imprezy wykształcił RedBull Air Race jedna z najbardziej widowiskowych imprez lotniczych na świecie.


Najistotniejsze zmiany w przepisach sportowych

Autożyra oficjalnie i na stałe zostały przejęte przez CIMA od komisji helikopterowej. Piloci mogą już zgłaszać swoje mikrolotowe rekordy. Wyniki zdobywane przez pilotów z klasach GL1 i GL2 wliczane będą do klasyfikacji drużynowej mistrzostw mikrolotowych.

Wprowadzono możliwość premiowania w zawodach FAI tytułem zdobywcy Young Pilot Trophy najlepszego pilota w wieku do 25 lat.

Od przyszłego roku inskrypcje na medalach mogą być grawerowane w języku angielskim lub francuskim wg. uznania organizatorów (dotąd zawsze były w języku francuskim).

Decki dla paramotorów mogą być teraz większe. Wymiar 100×100 m jest minimalną wielkością decku dla maksimum 30 zawodników/załóg.

Do katalogu konkurencji wprowadzona została nowa konkurencja pt. „Najkrótszy start”.

Na koniec posiedzenia zostały przeprowadzone wybory do władz komisji CIMA-FAI:

Biuro CIMA-FAI:

  • Prezydent – Richard MEREDITH-HARDY
  • I wiceprezydent – Wolfgang LINTL (Niemcy)
  • II wiceprezydent – José Luis ESTEBAN (Hiszpania)
  • Skarbnik – Patrice GIRARDIN (Francja)
  • Sekretarz – Erzsébet VIZAKNAI (Węgry)
  • Przewodniczący Podkomisji Specjalnościowych oraz Grup Roboczych:
  • Podkomisja Mikrolotowa – Tomas BACKMAN (Szwecja)
  • Podkomisja Paramotorowa – Wojciech DOMAŃSKI (Polska)
  • Grupa Robocza d.s. autożyro – Wolfgang LINTL (Niemcy)
  • Grupa Robocza d.s. World Legaue Cup – Wojciech DOMAŃSKI (Polska)
  • Grupa Robocza d.s. World Air Games Mikroloty – Wolfgang LINTL (Niemcy)
  • Grupa Robocza d.s. World Air Games Paramotory
  • Richard MEREDITH-HARDY (CIMA President)

Przyszłoroczne spotkanie Komisji odbędzie się w dn. 21–23 listopada 2013 roku w Tajlandii, bezpośrednio po zakończeniu 4th Open Asian Beach Games.

Sprawozdawał Delegat Zapasowy Aeroklubu Polskiego do Komisji CIMA-FAI, Przewodniczący Podkomisji Paramotorowej CIMA-FAI Wojciech Domański.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony