Przejdź do treści
H125 w locie nad brzegiem morza (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Współpraca Airbusa z Tata Group przy uruchomieniu pierwszej w Indiach linii montażu końcowego śmigłowców w sektorze prywatnym

Firma Airbus Helicopters ogłosiła, że w ramach wsparcia dla inicjatywy „Make in India” nawiązała współpracę z Grupą Tata w celu utworzenia linii montażu końcowego (FAL) śmigłowców w tym kraju. Ma ona produkować najlepiej sprzedający się w segmencie cywilnym wiropłat Airbusa H125 - dla Indii i na eksport do niektórych sąsiednich krajów.

FAL H125 będzie pierwszym takim przedsięwzięciem w sektorze prywatnym w Indiach, co zapewni znaczący impuls dla programu rządu „AatmaNirbhar Bharat” (samodzielne Indie). Na mocy zawiązanego partnerstwa Tata Advanced Systems Limited (TASL), spółka zależna Tata Group, utworzy obiekt wraz z Airbus Helicopters. Informację ogłoszono 26 stycznia podczas dwudniowej wizyty prezydenta Francji Emmanuela Macrona w Indiach. Prezydent Macron jest głównym gościem obchodów Dnia Republiki.

FAL w Indiach zajmie się integracją głównych podzespołów, awioniki i systemów misji, instalacją wiązek elektrycznych, obwodów hydraulicznych, elementów sterujących lotem, komponentów ruchomych, układu paliwowego i silnika. Pracownicy linii będą też odpowiadać za testy, sprawdzenia i dostawę H125 do klientów w Indiach i regionie. Budowa i wyposażenie FAL zajmie 24 miesiące, a dostawy pierwszych wiropłatów H125 „Made in India” rozpoczną się w 2026 r. O lokalizacji FAL zadecydują wspólnie Airbus i Grupa Tata.

„Śmigłowce mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania narodu. Cywilny wiropłat „made in India” będzie nie tylko symbolem pewnych siebie Nowych Indii, ale także uwolni potencjał rynku śmigłowcowego w kraju”, powiedział Guillaume Faury, dyrektor generalny Airbusa. „Ta linia montażu końcowego, którą zbudujemy wspólnie z naszym partnerem, firmą Tata, potwierdza zaangażowanie Airbusa w rozwój całościowego przemysłu lotniczego i kosmicznego w Indiach. Będzie to druga linia montażu „Make in India”, którą Airbus buduje w Indiach, po fabryce wojskowych samolotów transportowych C295 w Vadodara w stanie Gujarat."

N. Chandrasekaran, prezes Tata Sons, powiedział: „W Grupie Tata cieszymy się z perspektywy otwarcia pierwszego w indyjskim sektorze prywatnym zakładu montażu śmigłowców. We współpracy z Airbusem zainstalujemy tam linię produkcyjną bestsellerowego jednosilnikowego śmigłowca Airbus H125 przeznaczonego na rynek indyjski i eksportowy”.

H125 produkowany lokalnie upowszechni wykorzystanie wiropłatów w Indiach. Wielozadaniowa maszyna zrewolucjonizuje transport pasażerski i towarowy i będzie wykorzystywana w takich segmentach, jak ratownictwo medyczne (HEMS), zarządzanie reagowaniem w sytuacjach klęsk żywiołowych, w służbach porządkowych, turystyce i pracach lotniczych. Zapewniając połączenia na „ostatniej mili” z odległymi obszarami, znacząco przyczyni się do regionalnego programu transportowego rządu Indii – Ude Desh ka Aam Naagrik (UDAN), który służy promocji sektora turystycznego w kraju.

H125 to najlepiej sprzedający się na świecie śmigłowiec jednosilnikowy, deklasujący inne śmigłowce w tej kategorii. Bardzo oszczędny i wszechstronny wiropłat należy do rodziny Ecureuil firmy Airbus – jej przedstawiciele wylatali na całym świecie ponad 38 milionów godzin. H125 może działać w wysokich górach i gorącym klimacie. Można go łatwo dostosować do różnych zadań, w tym do prac lotniczych, gaszenia pożarów, misji policyjnych, ratownictwa medycznego, transportu pasażerskiego i wielu innych.

H125 to jedyny wiropłat, który wylądował na Mount Everest, demonstrując sprawność w działaniu na dużych wysokościach w ekstremalnych warunkach.

Proponowany zakład montażu śmigłowców będzie drugą montownią FAL utworzoną w Indiach przez Airbusa w celu wykorzystania potencjału TASL w obszarze lotnictwa i obronności. W Vadodara obie firmy budują wojskowy transportowiec C295.

Najnowsza decyzja kierownictwa Airbusa wpisuje się w wysiłki na rzecz rozwój całego środowiska lotniczego i kosmicznego w Indiach. W państwie tym firma rozszerza obecność przemysłową o montaż samolotów, produkcję komponentów, cyfrowe projektowanie i rozwój, wsparcie usługowe MRO, szkolenia pilotów i techników naziemnych, a także o współpracę akademicką na rzecz budowania kapitału ludzkiego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony