Przejdź do treści
Tankowanie samolotu General aviation, fot. Best Aviation
Źródło artykułu

Kiedy w końcu pojawi się bezołowiowy Avgas 100UL?

Przez dziesięciolecia prawie nic się nie działo w kwestii avgasu, ale teraz wiadomości na ten temat pojawiają się bardzo często. Zasadniczo istnieją dwa nurty rozwoju: bardziej dynamiczny w USA i ten w Europie.

Co nowego w USA

We wrześniu tego roku Avgas 100 UL firmy GAMI otrzymał długo oczekiwany STC (uzupełniający certyfikat typu) od amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) dla wszystkich silników lotniczych wcześniej certyfikowanych dla Avgas 100 LL. Był to długo oczekiwany przełom na drodze do zastosowania bezołowiowego Avgasu we wszystkich silnikach tłokowych, chociaż jeszcze nie do końca osiągnięty został właściwy cel.

O ile wiadomo, co najmniej dwóch innych producentów paliw w USA jest bliskich uzyskania zatwierdzenia na 100-oktanowe bezołowiowe paliwo lotnicze. Ma do tego dojść w nadchodzących miesiącach. Stworzenie konkurencyjnej sytuacji wśród dostawców paliw byłoby niezwykle ważne, bowiem mogłoby zapobiec monopolowi i utrzymać niską cenę nowego paliwa. Nawiasem mówiąc, członkowie AOPA-USA współprzewodniczą ważnemu programowi FAA EAGLE (eliminacja emisji ołowiu z paliw lotniczych), w którym testowane są nowe paliwa.

Ponadto, według doniesień prasowych, trwają już rozmowy między GAMI a potencjalnymi partnerami dystrybucyjnymi Avgas 100 UL. Craig Sincock, prezes niezależnej grupy dostawców paliw AvFuel Corp, która obsługuje ponad 3 tys. lotniskowych stacji paliw na całym świecie, powiedział kilka dni temu, że jego firma chce pomóc GAMI w tworzeniu logistyki i dystrybucji.

Deklarowanym celem władz i stowarzyszeń w USA jest przejście do 2030 r. na standard bezołowiowy. Dodatkową presję wytworzyło w USA tak zwane „wykrycie zagrożenia” przez amerykańską Agencję Ochrony Środowiska (EPA). To dlatego, że 7 października EPA ogłosiła, że musi podjąć interwencję z powodu emisji ołowiu z silników tłokowych i wynikającej z tego szkody dla zdrowia publicznego. Rozpoczęto okres publicznego zgłaszania uwag, a w 2023 r. ma zostać podjęta ostateczna decyzja.

Tankowanie (fot. latajlegalnie.com)

Tankowanie samolotu GA

Jeśli zagrożenie zostanie potwierdzone, EPA opublikuje restrykcyjne przepisy dotyczące ołowiu, które najprawdopodobniej doprowadzą do zakazu stosowania Avgas 100LL. Chociaż poziomy zawartości ołowiu w powietrzu w USA spadły od 1980 r. o 99%, to samoloty tłokowe napędzane paliwami ołowiowymi są obecnie największym źródłem emisji ołowiu do powietrza.

Co nowego w Europie

Na Starym Kontynencie trwają obecnie dyskusje między przemysłem naftowym, regulatorami i AOPA. Chodzi tutaj o zatwierdzenie paliwa z USA i ocenę chemiczną dodatków bezołowiowych zgodnie z prawem europejskim, a przede wszystkim ustanowienie struktury logistycznej i dystrybucyjnej. Nie bez znaczenia jest również fakt, że w następstwie decyzji w tzw. projekcie REACH, przemysł naftowy z powodzeniem ubiega się o tzw. autoryzację, aby móc kontynuować w Europie produkcję Avgas 100 LL przez okres przejściowy po maju 2025 r.

Chociaż zmiany są zasadniczo pozytywne, to prawdopodobnie do 2025 r. nadal nie będzie odpowiednio wysokich dostaw co najmniej jednej bezołowiowej alternatywy dla avgas. Eksperci branżowi zakładają, że ramy czasowe tego procesu mogą wynieść około 7 lat. Jest to również zbieżne z planami w USA, gdzie docelową datą konwersji na nowe paliwo jest rok 2030. O postępach w tej kwestii AOPA będzie informować na bieżąco.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony